A lámpaoszlopokra szerelt érzékelők dobozait az aktuális utcai körülményektől függően – forgalom, kereszteződés – szerelhetik fel, a vezeték nélküli kommunikációnak köszönhetően akár 500 méterenként. Az érzékelők egyszerre mérik a forgalmat – beleértve az autókat, tehergépjárműveket, buszokat, kerékpárosokat és gyalogosokat –, a levegő szennyezettségét, valamint a zajterhelést.
Az oszlopokon elhelyezett mérődobozok egymással kommunikálnak, majd az adatokat továbbítják a felhőalapú központba, ahol ezek kiértékelése alapján akár azonnal beavatkozhatnak, felerősítik vagy csillapítják az utcai lámpák fényerejét. Az összegyűjtött információk ezen túlmenően arra is alkalmasak, hogy felmérjék: egy-egy út lezárása milyen extra terhelést ró a környékre, így a közlekedésfejlesztési koncepciók kidolgozásában, illetve a forgalomszervezést érintő fejlesztések tervezésében is nagy segítséget nyújthatnak – mondta Lengyel László projektvezető a Népszabadságnak, a BME Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének (AUT) docense.
A szenzorokat jövő áprilisban szerelik fel a Fehérvári út lámpaoszlopaira a Móricz Zsigmond körtéről kifelé. A rendszer hardver- és szoftverkomponenseit folyamatosan fejlesztik, működésüket értékelik és fejlesztik. A tesztüzem 2017 májusában ér véget.