Emberáldozattal léptek előre az ausztronéz kultúrák?

A rituális gyilkosság elősegítette a társadalmi rend megszilárdítását – állítja a Nature tanulmánya.

Molnár Csaba
2016. 04. 12. 17:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vallás valamilyen formája gyakorlatilag az összes emberi kultúrában megjelenik, így az evolúciós pszichológia egyik legfontosabb kutatási területe. Bár számos vallási tanítás a modern nyugati értelemben vett „jót” közvetíti az embereknek, olyan rítusokat is találunk szép számmal, amelyek kifejezetten veszélyeztetik a csoport tagjainak fennmaradását. Ilyen például az emberáldozat. Hogyan maradhattak fenn, sőt terjedhettek el ezek az evolúciós szempontból látszólag káros ideák?

Az emberáldozat meglepően elterjedt rítus volt a világban a ma uralkodó világvallások térhódítása előtt. Az amerikai indián kultúrákban ugyanúgy gyakorolták, mint a kelták, a föníciaiak, a mezopotámiaiak, a kínaiak, illetve az Indiai- és a Csendes-óceán kis szigettársadalmai. Ez utóbbi kultúrákat, konkrétan az ausztronéz nyelvcsaládba tartozó nyelveket beszélő közösségek történetét kutatva jutottak arra a következtetésre az Aucklandi Egyetem új-zélandi kutatói, hogy az emberáldozat szokása elősegítette e társadalmak fejlődését.

Az ausztronéz nyelvek beszélői hatalmas távolságokat tettek meg a tengeren. A nyelvcsalád eredetét az időszámításunk előtti V. évezredre teszik, Tajvanra. Innen indultak útnak a kezdetben egy nyelvet beszélő népcsoportok, és benépesítették az indonéz szigetvilágot és Délkelet-Ázsiát, Polinéziát, Melanéziát. De találunk ausztronéz nyelven beszélőket Madagaszkáron, Új-Zélandon és Hawaiin is. A nyelvcsalád sok kultúrájában gyakorolták az emberáldozat szokását.

E ceremóniák jeles társadalmi eseményekhez, például a törzsfőnök halálához, az utód megválasztásához vagy akár egy épület vagy hajó felavatásához kapcsolódtak. Általában a közösséget vezető törzsfőnök vagy pap hajtotta végre a gyilkosságot, az áldozat pedig a legvédtelenebbek közül került ki, gyakran rabszolga volt. Voltak közösségek, ahol lefejezéssel, máshol agyonveréssel mutatták be az áldozatot, de az is előfordult, hogy kenukkal hajtottak át rajta, míg meg nem fulladt. A cél általában az istenek kiengesztelése volt.

E szokások, úgy tűnik, előnyökkel is jártak – legalábbis a társadalmak vezető rétege számára. Az elméletek szerint az efféle látványos és egyben félelmetes vallási rítusokat arra használták a vezetők, hogy bebetonozzák saját hatalmukat, hiszen az istenek kiengesztelése után hangoztathatták: azok jóváhagyták cselekedeteiket, tudósít a Nature-ben megjelent tanulmányról a Science. Eddig is voltak elbeszélésen alapuló (anekdotikus) adatok arról, hogy a világ számos pontján használták a vezetők a nép megfélemlítésére, behódoltatására az emberáldozatot. Azt azonban még senkinek sem sikerült bizonyítani, hogy a rituális gyilkosságok hozzájárultak volna egy-egy kultúra fejlődéséhez, fennmaradásához.

Joseph Watts, az Aucklandi Egyetem kulturálisevolúció-kutatója 93 ausztronéz kultúra történetét dolgozta föl az emberáldozat társadalmi hatásait keresve. A régészeti, történelmi és néprajzi adatok alapján meghatározták, hogy mely társadalmak mutattak be emberáldozatokat, és azt is, hogy mennyire voltak rétegzettek (tehát milyen markánsan különültek el a társadalmi osztályok). A spektrum egyik végére kerültek az egalitárius társadalmak, a másikra pedig azok a kultúrák, amelyekben a hatalom szigorúan örökletes úton adódott tovább, és gyakorlatilag tiltották a vertikális társadalmi mozgást (tehát kasztrendszer volt).

Ezután a nyelvi sajátosságok szerint felrajzolták az ausztronéz népek törzsfáját, tehát hogy melyik alakult ki melyikből, és melyek állnak közeli rokonságban egymással. A családfa azt mutatta, hogy az emberáldozat és a társadalmi rétegzettség nagyjából együtt fejlődhetett ki. Bár mindenféle társadalmi berendezkedésű népcsoportban előfordult a rituális gyilkosság, az osztálytársadalmak kétharmadára, míg az egalitárius közösségeknek csupán negyedére volt ez jellemző. Sőt az adatok szerint az emberáldozat megjelenése kissé megelőzte a társadalmi osztályok kialakulását, amelyből arra is gondolhatunk, hogy előbbi elősegítette az utóbbit. Watts szerint ez arra utal, hogy a vezető réteg kihasználta a vallási szokásokat, törvényeket, hogy megerősítse, „istenivé” tegye hatalmát. Így a számukra az emberáldozat igen előnyös eszköznek bizonyult.

Nem mindenkit győzött meg ez az érvelés, több buktatója is van ugyanis a vizsgálatnak. Egyrészt, mint minden olyan kutatásnál, amely múltbéli adatsorok egybevetéséből (korreláltatásából) próbál ok-okozati összefüggésre következtetni, itt is fennáll a veszélye annak, hogy valójában mindkét jelenség (az emberáldozat és a társadalmi osztályok) egy harmadik, rejtett faktor eredményei. Másrészt a nyelvek alapján felrajzolt családfa nem mindig felel meg a valós leszármazási viszonyoknak. Könnyen előfordulhat, hogy egy népcsoport részben vagy egészben átveszi a szomszédban élő, nem rokon törzs nyelvét és szokásait. Ez pedig téves következtetésekre sarkallhatja az évezredekkel később élő néprajztudósokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.