Bár az elektromos autók piaca még mindig relatíve kicsi, a Tesla nemrég komoly bejelentést tett: a jelenlegi 80 ezres éves autógyártásukat két éven belül félmillióra tornásznák fel, amihez egy brutális méretű óriásgyárat húznak fel. Nem titkoltan Kína az egyik célpontjuk, ahol a becslések szerint 2020-ra ötmillió elektromos autó fog furikázni – lítium-alapú akkumulátorokkal hajtva.
Ez pedig igencsak megdobhatja a nevezett könnyűfém árát.
Csodás zöld-elektromos fordulat?
A lítium ugyan a zöldenergia egyik sarokköve, kitermelése viszont borzasztóan megterheli az ökológiai rendszert; sok talajvizet párologtatnak el közben, ami kiszáradással fenyeget, főleg a sivatagos dél-amerikai kitermelőhelyeken – hívta fel rá a figyelmet korábban a Magyar Természetvédők Szövetsége. A bányák környezetszennyező klorid vegyületeket képeznek, és abból vonják ki a lítium-karbonátot, ami brutálisan károsítja a környezetet. Ráadásul, míg ezt értelemszerűen azok az országok szenvedik el, ahol a bányászat folyik, az óriási profitból nem mindig részesülnek.
A növekedés már most is brutális, bár ezt elméletileg nyersanyaghiány nem indokolja – mondják a londoni központú Benchmark Mineral Intelligence nevű tanácsadó-vállalat elemzői, akik a BMI lítium árindexet is kiadják a fém két kereskedelmi forgalomban kapható formája, a lítium-karbonát és a lítium-hidroxid kapcsán.
Előrejelzéseik szerint a növekedés 2018-ig folytatódik, majd visszazuhan, ahogy az újabb készletek piacra kerülnek.
Az elektromos autók ára még a tervezett felfutás ellenére is viszonylag kevés embert érint – de milyen hatással lesz ez például a szintén lítium-alapú akkumulátorokat használó mobiltelefonok és laptopok árára?
Brutális a lítium-karbonát áremelkedése, különösen a 99,5 százalékos tisztaságúé, amely az akkumulátorok alapját adja. Az elmúlt évben konkrétan megtriplázódott – mondta el Juhász Gergely, a Conclude Befektetési Zrt. vezetője.
A lítium árára valóban erősen kihathat az elektromosautó-gyártás felfutása, vagyis hogy ez hogyan viszonyul például a bányászati kapacitásokhoz, illetve a bányák fölött diszponáló oligopóliumok döntéséhez. Ugyanis egyáltalán nem a lítiumhiány miatt megy fel a fém ára.