Megugrott a lítium ára, mert a termelők spekulálnak

Nő a lítium ára, mert kell az elektromos autókhoz; hogyan érinti ez az egyszeri mobiltelefon-vásárlókat?

Veczán Zoltán
2016. 10. 21. 15:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az elektromos autók piaca még mindig relatíve kicsi, a Tesla nemrég komoly bejelentést tett: a jelenlegi 80 ezres éves autógyártásukat két éven belül félmillióra tornásznák fel, amihez egy brutális méretű óriásgyárat húznak fel. Nem titkoltan Kína az egyik célpontjuk, ahol a becslések szerint 2020-ra ötmillió elektromos autó fog furikázni – lítium-alapú akkumulátorokkal hajtva.

Ez pedig igencsak megdobhatja a nevezett könnyűfém árát.

Csodás zöld-elektromos fordulat?

A lítium ugyan a zöldenergia egyik sarokköve, kitermelése viszont borzasztóan megterheli az ökológiai rendszert; sok talajvizet párologtatnak el közben, ami kiszáradással fenyeget, főleg a sivatagos dél-amerikai kitermelőhelyeken – hívta fel rá a figyelmet korábban a Magyar Természetvédők Szövetsége. A bányák környezetszennyező klorid vegyületeket képeznek, és abból vonják ki a lítium-karbonátot, ami brutálisan károsítja a környezetet. Ráadásul, míg ezt értelemszerűen azok az országok szenvedik el, ahol a bányászat folyik, az óriási profitból nem mindig részesülnek.

A növekedés már most is brutális, bár ezt elméletileg nyersanyaghiány nem indokolja – mondják a londoni központú Benchmark Mineral Intelligence nevű tanácsadó-vállalat elemzői, akik a BMI lítium árindexet is kiadják a fém két kereskedelmi forgalomban kapható formája, a lítium-karbonát és a lítium-hidroxid kapcsán.

Előrejelzéseik szerint a növekedés 2018-ig folytatódik, majd visszazuhan, ahogy az újabb készletek piacra kerülnek.

Az elektromos autók ára még a tervezett felfutás ellenére is viszonylag kevés embert érint – de milyen hatással lesz ez például a szintén lítium-alapú akkumulátorokat használó mobiltelefonok és laptopok árára?

Brutális a lítium-karbonát áremelkedése, különösen a 99,5 százalékos tisztaságúé, amely az akkumulátorok alapját adja. Az elmúlt évben konkrétan megtriplázódott – mondta el Juhász Gergely, a Conclude Befektetési Zrt. vezetője.

A lítium árára valóban erősen kihathat az elektromosautó-gyártás felfutása, vagyis hogy ez hogyan viszonyul például a bányászati kapacitásokhoz, illetve a bányák fölött diszponáló oligopóliumok döntéséhez. Ugyanis egyáltalán nem a lítiumhiány miatt megy fel a fém ára.

Nem csupán arról van szó, hogy a lítiumtermelők nem használják ki teljesen a kapacitásaikat, hanem inkább élvezik az áremelkedést.

Négy óriásvállalat határoz meg mindent, az árakat és a termelési mennyiséget is: az amerikai FMC, az Ausztráliában és Dél-Amerikában aktív kínai–amerikai Orocobre, a chilei SQM és az Albemarle vegyipari konszern. A lítiumtermelő vállalatok és a nagy vevőik jellemzően középtávú szerződésekben szabályozzák az árat.

Meglepő, de igaz, hogy a lítium, ami talán a jövő olaját fogja jelenteni, egyelőre nem tőzsdei termék, azaz nem a szabadpiacon dől el az árképzése. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a tisztasági foktól és a lítium vegyülettől függően egész más árak érvényesek például a kínai import lítium-karbonát ára körülbelül 7500 dollár/tonna, míg a minőségi elemgyártáshoz szükséges tisztaságú lítium 20 000 dollárba kerül tonnánként.

A lítiumtermelő vállalatok részvényárfolyama nem közvetlenül tükrözi azt, hogy milyen szép profitra tesznek szert a bányák a lítium áremelkedése miatt, mivelhogy a szóban forgó cégek tőzsdei árfolyamai csak mintegy 50 százalékkal mentek fel az idén, ami szerénynek mondható a lítium árnövekedéséhez képest. Magánszemélyek a lítium-ETF nevű tőzsdei értékpapíron keresztül fektethetnek a lítium-sztoriba, de ez sem a lítium fém árával van összefüggésben, hanem a főbb lítiumtermelő konszernek (azaz az említett cégek) és a nagy lítiumfelhasználók (például Tesla, Samsung, BYD) részvényárfolyamaival.

A lítiumpiacra amúgy is jellemző, hogy még a kutatók is nehezen juthatnak adatokhoz. Becslések szerint egy tonna lítium-karbonát előállítása üzemtől függően 3000-4000 dollár lehet, azaz bőven van nyereségtartalma az üzletnek.

Lítiumból óriási tartalékok vannak még a föld alatt, főként a Chile–Argentína–Bolívia háromszögben, leginkább utóbbi ország magasföldi sós tavaiban. De a már meglévő bányák kapacitását is lehet még bővíteni, arról nem beszélve, hogy ha elég autó fut majd, akkor el lehet majd kezdeni újrahasznosítani a használt akkumulátoraikat.

Szóval lítium mindenképpen lesz elég, az ár a kérdés, hogy az egyre magasabb összeg nem drágítja-e meg túlságosan az elektromos autókat.

A trend egyértelmű: a világ az elektromos autózásra szeretne áttérni, és ehhez lítium-akkumulátorok kellenek. Érdekes módon minél több lítium-akkumulátort fognak gyártani annál alacsonyabb lesz egy kilowattóra önköltsége. Azaz hiába emelkedik vadul a lítium ára, az akkumulátor ára éppenséggel csökken. Ennek az az oka, hogy az akkumulátor árában a lítium alapanyag költsége csekély hányadot képvisel, mindössze pár százalékot. A General Motors már az idén piacra dobja a teljesen elektromos autóját, aminek az akkumulátor-önköltsége körülbelül 140 dollár kilowattóránként. A nagy cél a 100 dollár/kilowattórás akkumulátor előállítása, ugyanis ekkortól lesz versenyképes az elektromos autó a hagyományos robbanómotorossal.

Ez azt jelenti, hogy pár év múlva már állami támogatás nélkül is megéri majd elektromos autót venni, és ennek a lítium áremelkedése nem szabhat gátat. Sőt, a Conclude szerint a lítium áremelkedése 2017 környékén akár már tetőzhet is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.