– Az utóbbi években a megosztáson alapuló gazdaság az egyik legdivatosabb üzleti kifejezés, mintha minden induló internetes vállalkozás, amely fiatalosnak próbál tűnni, magára aggatná ezt a címkét. Az ön értelmezésében mit takar a sharing economy (SE)?
– Maga a kifejezés annyit tesz, hogy javainkat, erőforrásainkat megosztjuk másokkal online szolgáltatások bekapcsolásával. Ez egy ernyőfogalom, amelybe sok minden belefér. Az is, ha egy kis faluban az anyukák maguk megszervezik gyermekeik bölcsődei ellátását, mert az a néhány gyerek sem az államnak, sem egy profitérdekelt vállalkozásnak nem ér annyit, hogy bölcsődét üzemeltessen. Az anyák megosztják a saját idejüket és energiáikat egymás között. A spektrum másik végén pedig ott vannak a globális, profitorientált vállalkozások, mint az Uber és az Airbnb. De minden konstrukció arról szól, hogy a javainkat megosztjuk, és nem individuálisan használjuk.
– De sok olyan vállalkozás is van, amely nem a felhasználók javait, hanem a saját eszközeit (például elektromos autókat) kölcsönzi a vevőinek. Ezeket tehát ön nem tartja tényleges SE-cégeknek?
– Pontosan. A megosztás, amiről én beszélek, és amit a szakirodalom nagy része is ennek hív, nem egyszerű bérbeadás és bérlés, mert az nem tekinthető innovációnak. Viszont a valódi SE-t az utóbbi egy-két évtized legnagyobb gazdasági innovációjának tartom. Méghozzá azért, mert az Uber és társai a tömegek eddig kihasználatlanul heverő erőforrásait (autóját, lakását, energiáit) hasznosítják. Ezek mozgósítására eddig ilyen kiterjedten nem volt lehetőség. De az SE-n belül is érdemes elkülöníteni két típust. Amikor a pénz kikapcsolásával, viszonossági alapon, nonprofit módon osztják meg az emberek egymással javaikat, szolgáltatásaikat, azt nevezhetjük tiszta megosztásnak. Mellettük vannak az úgynevezett vegyes megosztáson alapuló vállalkozások, amelyek ugyancsak a tömegek erőforrásaira alapoznak, de működésüket a piaci érdekek irányítják, és ezek, valamint a javaikat felkínálók is nyereségre vagy jövedelemre tesznek szert.