Újraéleszthető-e a paradicsom jó íze?

Egy egész generáció nőtt fel úgy, hogy soha nem evett igazán finom paradicsomot. A biotechnológia segíthet.

Molnár Csaba
2017. 02. 02. 15:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teljesíthetetlen elvárásaink vannak a paradicsommal szemben. Egyszerre követeljük meg tőle, hogy nagy és kemény legyen, felületén ne legyenek „csúnya” foltok, egész évben hozzáférhető maradjon a szupermarketek, piacok pultjain, és ráadásul gazdag, édes ízt érezzünk, amikor beleharapunk. Az az elmúlt évtizedekben bebizonyosodott, hogy a küllem és az íz egymással ellentétben álló jellegzetességek. A finom paradicsom általában puha, kívülről hibásnak tűnik, és viszonylag gyorsan megromlik. Hiába ígér jó ízt, a vásárlók nem szívesen veszik meg, a kereskedők nyakán marad, sőt az is elképzelhető, hogy még az üzletbe érkezése előtt megromlik.

A paradicsom mára a világ legkeresettebb terményei közé tartozik (szándékosan nem nevezzük sem zöldségnek, sem gyümölcsnek, mert erről késhegyre menő vitát képesek folytatni sokan). Amerikában, amely a világ második legnagyobb paradicsomtermelője Kína után, a paradicsompiac értéke meghaladja az évi egymilliárd dollárt. A paradicsom eredetileg a déli félgömbön, közel az Antarktiszhoz alakult ki több mint 50 millió éve, és először Dél-, illetve Közép-Amerikában háziasították 2500 évvel ezelőtt – írja a Science magazin. Innen – természetesen – a spanyol hódítás közvetítésével terjedt el szerte a világon a XVI. században. Csakhamar már több száz kultúrfajtát termesztettek az összes lakott kontinensen. Ezek azonban egészen a XX. századig egyöntetűen kicsik, édesek és zamatosak maradtak.

Aztán – ahogy sok más, korábban csak lokálisan értékesített termékkel is történt – a második világháború után gyökeres fordulatot vett a paradicsom története. Beindult a világkereskedelem és a tömegtermelés. A fejlődésnek induló mezőgazdasági genetika eredményeit kihasználva irányított hibridizálás útján egyre-másra jelentek meg az újabb paradicsomfajták, amelyeket kifejezetten a nagyobb termésátlagok, a pirosabb szín, a szállíthatóság és a keménység erősítésére szelektáltak. Eközben pedig elhanyagolták az ízt (pontosabban kiderült, hogy az íz a fenti jellegzetességekkel ellentétes irányban változik, és minthogy ezzel nem tudtak mit kezdeni, úgy döntöttek, hogy a gazdaságossági szempontok fontosabbak).

Mára sokak szerint íztelenné vált a nagy tételben hozzáférhető paradicsom. A mezőgazdasági biotechnológia azonban mostanra eljutott oda, hogy ezen elvileg akár változtathatunk is. Kínai és amerikai agronómusok Harry Klee, a Floridai Egyetem kutatója vezetésével évekig tanulmányozták a paradicsomot abból a célból, hogy rájöjjenek: milyen genetikai változások folytán veszítette el ízét. Ehhez 398 paradicsomfajta genomját szekvenálták meg. Ezek között voltak modern, szokványos paradicsomok, régi fajták, amelyek íze Klee bevallása szerint „fényévekre van a mai paradicsomokétól”, és vad növények is.

Emellett, minthogy a finomság nem egészen objektív, számokkal leírható jellegzetesség, az agronómusok számos kóstolótesztet szerveztek, amelyek során embereknek kellett pontozniuk, hogy mennyire ízlik nekik az egyetemen nemesített 101 paradicsomfajta egyike. A kutatás harmadik fázisában pedig gázkromatográfia segítségével elemezték a paradicsomokban található vegyületeket (különös figyelmet fordítva azokra az illékony anyagokra, amelyek a paradicsom illatát adják, hiszen a szag ugyanúgy szerepet játszik a fogyasztói élményben, mint az íz). Az önkéntesek osztályzatait és a vegyi elemzést összevetve végül tizenhárom olyan összetevőt határoztak meg, amely nagyon fontos a gyümölcs ízletességében.

A kutatók még tovább mentek, és meghatározták, hogy a paradicsom mely génjei felelősek ezen fontos vegyületek termeléséért, összesen 26 ilyen gént találtak. Bár a legegyszerűbben úgy lehetne jobbítani a termés ízén, ha megemelnék a cukortartalmát (és az ezért felelős gént is ismerik), ennek gazdaságilag sajnos nincs realitása. A cukor ugyanis nagyon energiadús vegyület, ami azt jelenti, hogy a paradicsomnak sok energiát kell a termelésére fordítani. Ezáltal kevesebb ereje lenne nagy termésátlagokat produkálni. Magyarul választaniuk kell a termelőknek, hogy nagy és sok paradicsomot akarnak, vagy kevés kicsi édeset. Valószínűleg mind az előbbi opciót választaná.

Viszont, érvel Klee, az egyéb összetevők gondosan beállított kombinációjával a cukortartalom emelése (és így a termésátlag csökkenése) nélkül is jelentősen lehetne javítani a termés ízén. Ez a munka már meg is kezdődött, az eredmények alapján a Floridai Egyetemen több, az önkéntesek által sokkal finomabbnak ítélt fajtát is létrehoznak. A nemesítéshez a klasszikus keresztezés módszerét használják, nem a célzott gének ismeretében sokkal kézenfekvőbbnek tűnő, gyorsabb génmódosítást. Ennek oka kizárólag a vásárlói hozzáállásban keresendő: „Nem akarjuk, hogy az emberek ne egyék meg azt a paradicsomot, amelyet létrehozunk, csak mert félnek tőle” – nyilatkozta Klee a New York Timesnak.

Az egyetemen nemesített paradicsomok bárki által hozzáférhetők, a kutatócsoport honlapján tíz dollárt meghaladó adomány fejében rendelni lehet belőlük magokat. Tehát megvan az esély arra, hogy ha a most kifejlesztett fajták termelése gazdaságosnak bizonyult, újra elterjedhet a régire jobban hasonlító ízű paradicsom a világon. Azt azonban semmi nem garantálja, hogy mindenkinek ízleni is fog. A kóstolótesztek tanulságai ugyanis egyértelművé tették: mást szeretnek a paradicsomban a férfiak és a nők, és még nagyobb különbség van a fiatalok és az idősek preferenciái között. Az egyetemistakorú önkéntesek például hajlamosak voltak az (idősebb) kutatók által hitványabbnak ítélt, szupermarketekben kapható paradicsomokat mint a nekik leginkább ízlő példányokat kiválasztani. „Ez nagyon aggaszt engem. Lehet, hogy úgy nőtt föl egy teljes nemzedék, hogy nem tudja, milyen is a jó paradicsom?” – ütött meg kissé szentimentális hangot a vezető agronómus.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.