Hogyan zenélhet a 67-es út?

Van, ahol lángszóróval, máshol markolóval vagy gyémántvágóval estek az aszfaltnak.

Molnár Csaba
2017. 03. 29. 10:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zenélő utak mindig is voltak, amióta az ember burkolattal fedi a fontosabb közlekedési útvonalakat. Hiszen a kerekek súrlódása az aszfalton vagy a kövezeten óhatatlanul is zajt kelt. Ha e zaj véletlenül kedves a fülnek, azt akár zenének is nevezhetjük (bár a szándékosan zenei céllal létrehozott hangsort sem tartja mindenki élvezetesnek). Igazából az a furcsa, hogy a legutóbbi időkig nem jutott eszébe senkinek az, hogy ezt a jelenséget irányítottan is létre lehetne hozni. Az első zenélő utat két dán művész tervezte 1995-ben Gylling város mellett. Ott a két keréknyom vonalában fém bütyköket fúrtak az útba (pont ugyanolyanokat, mint amilyenekkel arra figyelmeztetik a sofőröket, hogy épp elhagyni készülnek az út biztonságos részét). A keletkező hang magassága a bütykök közötti távolságtól függött.

A dán példát – talán körülményessége okán – senki sem követte. Magát a jelenséget is újra fel kellett fedezni. Jó tíz évvel később egy japán útépítő, bizonyos Sinoda Sizuo éppen markolóval dolgozott, amikor véletlenül rovátkákat metszett az aszfaltba a markolókanállal, írja a The Guardian. Amikor aztán egy buldózerrel keresztülhajtottak a sérült útfelületen, kiderült, hogy a burkolatot elcsúfító kis árkok egész érdekes hangot adnak. E felfedezést a japán Hokkaidói Ipari Kutatóintézet munkatársai Sinoda felfedezése alapján kidolgozták a zenélő utak létrehozásának pontos elveit. Ezek szerint minél közelebb helyezkednek el egymáshoz a barázdák és minél sekélyebbek (mélységük a japánok szerint néhány milliméter, szélességük 6-12 milliméter kell legyen, bár vannak ennél sokkal robusztusabbak is), annál magasabb a hang, a ritkább, mélyebb rovátkák pedig mélyebb hangokat adnak. Az attrakció kialakításának költségei nagyjából 6 millió forintot kóstálnak külföldön (bár nem lennénk meglepve, ha ez nálunk valahogy sokkal több lenne a végén).

A megfelelő hangok képzéséhez persze fontos az autók sebessége. Japánban szándékosan úgy konstruálják az éneklő utakat, hogy azok a lassú vezetésre ösztökéljék a sofőröket. Akkor hangzanak legjobban, ha az autók óránkénti 45 kilométeres sebességgel hajtanak át rajtuk. Az amerikai másolatokat vidéki utakon alakították ki, azok 90 kilométer/órás sebességnél működnek a legjobban. Japánban jelenleg négy ilyen muzikális útszakasz található, mind más dalt játszik. Egyik az amerikai rajzfilmsorozatot idéző, Japánban népszerű Alvin és a mókusok című slágert szólaltatja meg. A kaliforniai Lancaster határában lévő szakasz a Tell Vilmos-nyitányt, míg az egyik dél-koreai példa a Mary Had a Little Lamb (Máriának volt egy kis báránya) című altatódalt „énekli”.

Az America the Beautiful (A szép Amerika) című hazafias műdal szólal meg, ha a híres amerikai 66-os főút (Route 66) egy új-mexikói szakaszán haladunk, méghozzá a sebességhatárt betartva, 72 km/órás sebességgel, számol be a látványosságról (hallványosságról, bocsánat) a Smithsonian magazin. Itt is a biztonságos vezetés volt a fő cél, hiszen a sebességkorlátozás betartása mellett az egyébként rém unalmas, egyhangú útszakaszon esetleg elalvó sofőröket próbálják ezzel ébren tartani.

A Smithsonian némi akusztikai gyorstalpalót is mellékel a dolog fizikájának jobb megértéséhez. Eszerint minden hallott hang valójában a levegő rezgése. Például ha a levegő 330-szor vibrál egy másodperc alatt (tehát a rezgés frekvenciája 330 hertz) akkor egy zenei E hangot fogunk hallani. Ez független attól, hogy mi kelti a rezgést – egy gitár húrja, a tányéron végighúzott villa, az iskolai táblát kaparó műköröm vagy a barázdált úton haladó kocsi. A gimnáziumi fizikatudás elegendő ahhoz, hogy kiszámoljuk, pontosan milyen messze kell bevésni egymástól a barázdákat ahhoz, hogy egy 72 km/órás sebességgel haladó autó éppen E hangot szólaltasson meg (egymástól nagyjából 61 milliméterre). Minél hosszabbra csinálják az adott sűrűségű barázdasorozatot, természetesen annál hosszabb ideig szól az adott hang.

A magyar 67-es úton a közlemény szerint gyémántvágóval fogják bemetszeni a rovátkákat. Új-Mexikóban nem így csinálták. Ott lángszóróval megolvasztották az aszfaltot, majd egy összehegesztett acél rácsot nyomtak bele az útfelületbe. A keletkező hanghatás sok tényezőtől függ, így a kerék szélességétől, anyagától, a jármű kerekeinek számától, súlyától. Magyarul szinte nincs két olyan autó, teherautó, amely ugyanúgy „zenélne”.

Hogy e zenélő utak által keltett hangok milyen élvezetesen (vagy akár mennyire felismerhetően) adják vissza a kívánt dalok hangjegyeit, az ízlés és jóindulat kérdése. Mindenesetre úgy tűnik, hogy a helyi lakosok egy idő után ráunnak a dologra, főként, ha a nagy forgalom miatt egymást szorosan követő autók által keltett hangok felismerhetetlen és zavaró zajjá olvadnak össze. Az egyik amerikai zenélő utat ezért nem sokkal átadása után máris pusztulásra ítélte a helyi önkormányzat, és bejelentették, hogy a barázdákat vagy legyalulják vagy feltöltik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.