Brexit 1.0 – amit senki nem szavazott meg

Az első „szakadás” igazi kataklizma volt.

Molnár Csaba
2017. 04. 20. 12:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négyszázötvenezer éve Európa partvonala teljesen másképp nézett ki, mint napjainkban. Éppen jégkorszak volt, az Északi-sark környezetében sokkal nagyobb területű volt az eljegesedés, mint manapság. A Brit-szigetek – pontosabban az az akkori félsziget, amely történetünk végére szigetté válik – és Skandinávia között a teljesen befagyott Jeges-tengeren száraz lábbal át lehetett volna sétálni. A mérhetetlen mennyiségű jég miatt a világtengerek szintje akár száz méterrel is alacsonyabban lehetett, mint korunkban.

A La Manche csatorna helyén ezért – és egy akkor még létező, mészkőből álló földhíd miatt – szárazföld volt, felszínén tundra éghajlat honolt, rajta pedig sok folyó kanyargott, amelyek elvezették a lezárt szoros miatt izolált tóként létező Jeges-tengerben felgyülemlett olvadékvizet, olvasható a Londoni Birodalmi Főiskola (ICL) honlapján. Mivel most nincs földhíd a Brit-szigetek és Franciaország között, és a La Manche legszűkebb részén, a Doveri-szorosban – amelyet a franciák persze Calais-i-szorosnak neveznek – a tengerfenéken sincs meg ez a hajdani mészkőképződmény, adódik a kérdés, hogy mi történhetett vele. Eddig két elmélet viaskodott egymással a geológusszakmában: vagy lassan, fokozatos erózió útján bomlott le, vagy egy, esetleg több drasztikus katasztrófa során lett az enyészeté. Most az ICL geológusai a második forgatókönyvet valószínűsítő nyomokra leltek. Tanulmányuk a Nature Communications című folyóiratban jelent meg.

Az egyetem kutatói már tíz évvel ezelőtt geofizikai módszerekkel hatalmas, folyam vájta völgyeket fedeztek fel a La Manche csatorna középső részén. Már akkor is azt gyanították, hogy egy völgyrendszer feküdhet a tengerfenéken, amely kiszélesedve összeköttetésben áll a csatorna középső részének völgyeivel.

A tanulmány egyik szerzője, Jenny Collier, az ICL földtudományi tanszékének munkatársa elmondta, hogy tíz év munkája után, a bizonyítékok egymáshoz illesztett kirakósdarabkáit együttesen szemlélve ma már biztosak benne, hogy négyszázötvenezer éve a La Manche csatorna helyén még fagyos tundra lehetett, amelyet folyók szabdaltak, és amelynek a doveri fehér sziklákat idéző mészkő pereméről hatalmas vízesések zúdultak alá a tengerbe. Azt viszont nem tudják még, hogy mi idézhette elő a végső pusztulást okozó hatalmas árvizet. Arra gyanakodnak, hogy a mainál sokkal délebbre lenyúló északi-sarki jégsapka széléről kolosszális jégtömbök törtek le hirtelen, amelyek szökőárat idéztek elő az olvadékvizes tóban, és ennek vizét a doveri földhíd – amíg bírta – gátként tartotta vissza. Az is elképzelhető, hogy földrengés gyengítette meg a mészkő szerkezetét.

Az ICL földtudományi tanszékének professzora, Sanjeev Gupta, kissé metaforikus hangnemet megütve, így értékelte a felfedezést: „A Dover és Calais közötti földhíd átszakadása tagadhatatlanul a brit történelem egyik legfontosabb eseménye, mely hozzájárult szigetországunk önazonosságának kialakulásához. [ ] E drámai szakadás nélkül Britannia ma is Európa része lenne. Ez volt a Brexit 1.0, amelyet senki sem szavazott meg.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.