Ha Budaörsről egy pillantást vetünk a főutca mögötti girbegurba utcácskákon túlra, sziklás emelkedő tűnik fel: a fokozottan védett Farkas-hegy. Dolomithalmai között bújik meg a Farkas-katlan (nevezik kőbölcsőnek is) az első hazai vitorlázórepülők hajdani kilövőhelye. A katlanban 1979-ben állítottak emlékművet a sport meghonosítóinak tiszteletére, amelynek ma már hűlt helyét találjuk csupán. A monumentum azt a fontos pillanatot idézte fel, amikor éppen fél évszázaddal korábban, 1929-ben a Németországból érkező első két Zögling megkezdte pályafutását Budaörs felett.
Tudjuk jól, hogy a földtől való felemelkedés régi vágya az emberiségnek, írt róla Verne és Jókai, kísérleteztek vele számtalanszor Ikarosztól a XIX. századi német konstruktőrig, a vitorlázórepülő protomodelljének feltalálójáig, Otto Lilienthalig. Ahogy Lilienthal mondja, „leírhatatlan élvezet napsütötte lejtők fölött, magasban suhanni: vajpuhán, hangtalanul, csupán a szél zsong a huzalokon, mintha megannyi távoli hárfa zenélne”.
A hazai vitorlázórepülés fellendülése a lelkesedésen túl vaskos prózai okoknak köszönhető. A trianoni béke ugyanis nemcsak a repülőgépgyártást és a pilótaképzést tiltotta meg, de a motoros repülés lehetőségét is jelentősen korlátozta. A Műegyetemen már 1921 novemberében megalakult az első repülőcsoport, ám az első valóban sikeres rajt csupán hat évvel későbbi. A rendszeres repülést lehetővé tevő, az 1929-ben – a békeszerződés korlátozásai miatt szintén a vitorlázórepülést fejlesztő – Németországból érkező Zögling gépek mai szemmel nézve persze kezdetleges példányok: alapanyaguk fa és vászon, pilótafülkéjük nincs.
– Megérkezésüket követően viszont hamarosan beköszöntött a fénykor – tudom meg Kőszegi Ádámtól, a Budaörsi Infó munkatársától, az elpusztult emlékmű históriáját kutató történészhallgatótól. – A harmincas években az állam kifejezetten támogatta a vitorlázórepülést, úgy vélte ugyanis: ha a békeszerződések tilalmai már nem élnek, a pilóták könnyedén átülnek majd a motoros gépekbe. Célszerűségi okokból is alkalmazkodtak Horthy ideájához, aki megfogalmazta a tetszetős aforizmát: „Lovas nemzet voltunk, és repülő nemzet leszünk!”