Napelemes autók versenyeznek Ausztráliában

A kísérleti járművek többségét egyetemek, illetve magáncégek fejlesztették ki.

MN
2017. 10. 08. 8:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1987-ben alapított, legutóbb 2015-ben megrendezett World Solar Challenge nevű verseny mezőnye az Északi terület székhelyén, Darwinban startolt, és embert próbáló futam után a dél-ausztráliai Adelaide-ben ér majd célba.

A holland Nuon csapat szeretné megőrizni bajnoki címét, de meglepetésre a belga, 41 autóval induló Punch Powertrain került az élre a szombati edzés után.

A napelemmel hajtott kísérleti autók többségét egyetemek, illetve magáncégek fejlesztették ki. A verseny célja a napenergia és általában a megújuló energiaforrások népszerűsítése. A versenyzők olyan prototípusokat vezetnek, amelyek utasok szállítására is alkalmas napelemes autók tervezéséhez szolgálhatnak majd modellül.

A Google technológiai óriáscég társalapítója, Larry Page és a Tesla villanyautókat gyártó vállalat társalapítója, J. B. Straubel is részt vett korábbi versenyeken, és elmondták, hogyan befolyásolta a tapasztalat a karrierjüket.

Két évvel ezelőtt a Nuon nyerte meg a versenyt 33,03 órás idővel, megelőzve a tokiói Tokai Egyetemet, a 2009-es és a 2011-es futam győztesét. Japán, amely 2015-ben a 16. helyen végzett, idén 38 autóval versenyez.

A 19 csapat között most amerikai, ausztráliai, malajziai, indiai, dél-afrikai és hongkongi is van.

„A kihívás célja természetesen nem csak az, hogy gyorsan hajtsuk, illetve nem is az, hogy olyan technológiákat dolgozzunk ki, amelyek soha nem jutnak el a nagyközönséghez” – mondta Chris Selwood, a rendezvény igazgatója. „Alapítónk, Hans Tholstrup, valamint a jelenlegi és az egykori versenyzők eltökéltek, hogy tartós energiaellátású napelemes autókat fejlesszenek ki és valósággá váljon a megújuló energia.”

A szabályzat lehetővé teszi kis mennyiségű, főként napenergiából és kinetikus erőből álló energia tárolását. A csapatok reggel nyolc és este öt óra között vezethetnek, éjszakára le kell táborozniuk – írja az MTI.

Az ABC News beszámolója szerint közel 40 csapat kezdte meg az utat, de ez a szám jelentősen lecsökkent. A versenyre több száz néző érkezett.

Az eredménybe nem csupán az számít bele, ki mikor él célba, az energiahatékonyságot és a formatervezést is értékelik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.