Több tonna egészséges gyümölcs kerül szemétre naponta

Az ehető zöldségek és gyümölcsök harmada-negyede végzi a kukában csak azért, mert nem tűnik elég szépnek.

Molnár Csaba
2018. 01. 30. 21:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint négyezer tonna kidobásra ítélt terményt mentettek meg az enyészettől a San Franciscó-i Imperfect Produce (Tökéletlen termény) cég vásárlói az elmúlt három évben azáltal, hogy a vállalattól rendelték meg a zöldséget, gyümölcsöt ahelyett, hogy a szupermarketek polcairól emelték volna le a tökéletes(nek látszó), tükörfényesre suvikszolt árut. Ezzel egyébként ők maguk is jól járnak a fenntartható mezőgazdaság támogatásán túl, hiszen az Imperfect Produce árai jellemzően 30-50 százalékkal alacsonyabbak, mint a közértbeli átlagárak, írja az Oregonian napilap.

Persze az olcsóságnak ára van. Az Imperfect Produce – ahogy a neve is mutatja – küllemhibás, a közízlés szerint másod vagy harmad kategóriás termékeket kínál, amelyet jellemzően közvetlenül az USA nyugati partjának termelőitől szerez be. A megrendelőkhöz hetente vagy kéthetente érkezik meg a szállítmány, amely jellemzően nem egyféle árut, hanem az egész hétre elegendő zöldséget és gyümölcsöt tartalmaz. A cég csak kinézetükben hibás terményeket forgalmaz, amelyek nem találkoztak a nagy szupermarketek finnyás vásárlóinak elvárásaival. Máskülönben a termények nem romlottak, semmi bajuk. Néhány amerikai médium kipróbálta a szolgáltatást, és a megérkezett rendelés magyar szemmel még csak csúnyának sem mondható. Görbe a póréhagyma, foltos az alma, furcsa alakú a krumpli.

A cég remekül kihasználja a többségükben az átlagnál környezettudatosabb vásárlók elkötelezettségét. A honlapjukon mindenki nyomon követheti, hogy az újabb és újabb rendelésével mennyit tett a bolygónkért. Számlálják, hogy mennyi ételt mentett meg az értelmetlen kidobástól, mennyi vizet nem kellett ezáltal szükségtelenül öntözésre pazarolni, és persze, hogy mennyi szén-dioxid nem került értelmetlenül a levegőbe. Mindezekkel az „eredményekkel” az ember el tud büszkélkedni a barátainak a Facebookon, reklámozva a céget.

Egyre több hasonló vállalkozás jön létre – legalábbis Amerikában –, kihasználva a médiaérdeklődést és az emberek hullámszerűen emelkedő-süllyedő környezetvédelmi felindultságát. A keleti parkon a Hungry Harvest (éhes aratás) nevű cég csinálja ugyanezt, de már a konvencionális élelmiszer-kiskereskedelmi hálózatok is meg-megpróbálkoznak a csúnya termények eladásával, természetesen élesen elkülönítve a tökéletesektől, és „zöldmarketingbe” csomagolva. Az alapprobléma valóban aggodalomra ad okot. A felmérések szerint az amerikaiak a szemük elé kerülő, ehető, biztonságos élelmiszer 40 százalékát pusztán „kozmetikai” okok miatt utasítják el, például mert túl kicsik, nem elég fényesek. Az egyértelmű vásárlói preferenciákat ismerve a boltok ezeket már ki sem teszik a polcaikra, mert az rossz fényt vet az üzletre, ha barna foltos a banán a gyümölcsosztályon. Az USA üzletei által évente kidobott élelmiszer össztömege eléri a 64 millió tonnát is.

A csúnya terményekre specializálódó vállalkozások egyike sem nőtt egyelőre túl nagyra (az Imperfect Food például Seattle-ben nagy sikerként könyvelte el, hogy 200 rendszeres vásárlójuk lett. Ezek a cégeknek ugyanis hatalmas akadályokkal kell megküzdeniük – hűti le kissé a kedélyeket a The Economist. Online cégek révén attól nem kell tartaniuk, hogy a vásárlók kifordulnak az üzletből, amint meglátják az optikailag kihívásokkal küzdő uborkát vagy karfiolt. Ugyanakkor igencsak megnövelheti a működési költségeiket a csökkent minőségű termények folytonos szükségszerű monitorozása, és a már tényleg ehetetlennek ítélendő áru kiemelése. A konvencionális kiskereskedők ugyanis nemcsak a vásárlók elbűvölése érdekében veszik át kizárólag a közízlés szemében tökéletes zöldséget és gyümölcsöt, hanem azért is, mert azok sokáig a polcon tarthatók, nem romlanak meg olyan hamar.

Elliot Rabinovich, az Arizonai Állami Egyetem agronómusa, aki az amerikai mezőgazdasági minisztériumtól nyert kutatási pénzen vizsgálja a kidobott élelmiszerek visszaszorításának lehetőségeit, elmondta az Economistnak, hogy egy ilyen, gyorsan romló áruval kereskedő cégnek sok olyan problémával is meg kell küzdenie, amely a versenytársait nem hátráltatja. Először is nagyon odafigyelve kell beárazni a termékeket (a minőséghez igazodva). Mert az rendben van, hogy a vásárlók felkészültek arra, hogy csúnya lesz, amit kapnak, de ha a második, ugyanannyiba kerülő rendelés sokkal csúnyább, mint az első, annak nem örülnek. A szállítást hatékonyan kell  megszervezni, hogy még romlás előtt odaérjen a zöldség a megrendelőhöz, illetve hogy a költségeket alacsonyan tartsák. Az Imperfect Produce minden papírdobozért 4 dollárt, a házhoz szállításért pedig 5 dollárt számol fel, így kapásból 9 dolláros mínuszról indul a vásárló a helyi közért áraihoz képest. Innen kell elérni az ígért 30-50 százalékos megtakarítást – mert lássuk be, fenntarthatóság ide vagy oda, a legtöbb megrendelőt az olcsóság vonzza.

Paradox módon maguknak a termelőknek sem feltétlenül éri meg eladni a kidobásra ítélt terményeiket. Gyakran túl költségesnek tartják, hogy ezekkel vesződjenek, hiszen el kell különíteni, majd újra osztályozni kell őket (el kell választani a megfelelőt a romlottól), nem a szokásos felvásárlóhoz kell továbbítani, hanem külön fuvarral valahova máshova. A nagyüzemi mezőgazdaság a sok egyforma árut szereti, amely ugyanolyan feldolgozást kíván, így a logisztikai és rezsiköltségek alacsonyak és jól tervezhetők. Aki csúnyácska almákkal kezd, az mindezeket az előnyöket elfelejtheti.

Nem csak ezek a vállalkozások küzdenek a nyugati fogyasztói társadalom élelmiszer-pazarlása ellen, és a mozgalom nincs híján nagy neveknek, az általuk mozgatni képes tőkének. Központi alakja Kimbal Musk, akinek vezetékneve nem véletlen, hiszen Elon Musk öccse. Ő inkább a kulináris területen mozog, de azért ott ül a Tesla és a SpaceX igazgatótanácsában is. Ő mondta el azt a Food Tank jótékonysági szervezet New York-i, élelmiszer-hulladékkal foglalkozó konferenciájának dugig tömött nézőtere előtt – tudósít a Christian Science Monitor (CSM) –, hogy amikor 2011-ben megrendezték az első workshopot, heten jöttek el. „Most viszont egy rendkívüli közösséget alkotunk, akik figyelnek és keményen dolgoznak a probléma megoldásán” – örvendezett Musk.

Az élelmiszer termelőtől a végfelhasználóig vezető útjának lerövidítéséért – és így a kidobott mennyiség letöréséért – küzdő mozgalom valóban igen szépen fejlődik Amerikában. Ma már vállalkozások, kormányzati szervezetek, egyetemi start-upok és persze lelkes civilek tömegei vesznek részt benne. Melissa Goodall, a Yale Egyetem CSM-nek nyilatkozó fenntarthatóságkutatója szerint „egyértelműen jobban tudatában vagyunk ma már a »tömegesség kultúrájának« árnyoldalaival, és a mezőgazdaságunk túltermelésre való hajlamával”. Mondjuk volt mit észrevenni, mert az ENSZ szerint a világon megtermelt élelmiszer harmada megy a kukába. Ennek összértéke 3 billió dollár, és a megtermeléséhez több üvegházhatású gázt kell az atmoszférába pöfögni, mint amennyit az Egyesült Államokon és Kínán kívül bármely ország termel.

Az Egyesült Államok kormánya azt tervezi, hogy 2030-ra felére csökkenti a veszendőbe menő élelmiszer mennyiségét. A ma eladhatatlannak ítélt zöldséget, gyümölcsöt részben a szegényeknek fogják adományozni, részben felülvizsgálják a lejárati dátumokra és a címkék információira vonatkozó szövetségi előírásokat. Sok élelmiszer-ipari cég vállalta, hogy ők is lefelezik a kidobott élelmiszer menyiségét, az egyetemeken szerveződő Food Recovery Network pedig ma már majdnem minden amerikai államban gyűjti a kampuszokon, kollégiumokban felhalmozódó felesleges élelmiszert, amelyet eljuttatnak a helyi élelmiszerbankokhoz. 2011 óta 900 tonnát mentettek meg a kidobástól.

Persze ezek szép kezdeményezések, de félő, hogy érezhető változás csak akkor következhet be, ha az emberek általános fogyasztói magatartása megváltozik. Meg kellene érteniük, hogy a jelenlegi élelmiszer-kereskedelmi szokások, amelyek abból az illúzióból táplálkoznak, hogy a táplálék végtelen mennyiségben és örökké megfizethető áron rendelkezésre fog állni, előbb-utóbb összeomláshoz vezetnek. Csakhogy nem nagyon volt arra példa, hogy az emberiség még az összeomlás előtt felhagyjon a megszokott, kényelmes szokásaival.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.