Több mint négyezer tonna kidobásra ítélt terményt mentettek meg az enyészettől a San Franciscó-i Imperfect Produce (Tökéletlen termény) cég vásárlói az elmúlt három évben azáltal, hogy a vállalattól rendelték meg a zöldséget, gyümölcsöt ahelyett, hogy a szupermarketek polcairól emelték volna le a tökéletes(nek látszó), tükörfényesre suvikszolt árut. Ezzel egyébként ők maguk is jól járnak a fenntartható mezőgazdaság támogatásán túl, hiszen az Imperfect Produce árai jellemzően 30-50 százalékkal alacsonyabbak, mint a közértbeli átlagárak, írja az Oregonian napilap.
Persze az olcsóságnak ára van. Az Imperfect Produce – ahogy a neve is mutatja – küllemhibás, a közízlés szerint másod vagy harmad kategóriás termékeket kínál, amelyet jellemzően közvetlenül az USA nyugati partjának termelőitől szerez be. A megrendelőkhöz hetente vagy kéthetente érkezik meg a szállítmány, amely jellemzően nem egyféle árut, hanem az egész hétre elegendő zöldséget és gyümölcsöt tartalmaz. A cég csak kinézetükben hibás terményeket forgalmaz, amelyek nem találkoztak a nagy szupermarketek finnyás vásárlóinak elvárásaival. Máskülönben a termények nem romlottak, semmi bajuk. Néhány amerikai médium kipróbálta a szolgáltatást, és a megérkezett rendelés magyar szemmel még csak csúnyának sem mondható. Görbe a póréhagyma, foltos az alma, furcsa alakú a krumpli.
A cég remekül kihasználja a többségükben az átlagnál környezettudatosabb vásárlók elkötelezettségét. A honlapjukon mindenki nyomon követheti, hogy az újabb és újabb rendelésével mennyit tett a bolygónkért. Számlálják, hogy mennyi ételt mentett meg az értelmetlen kidobástól, mennyi vizet nem kellett ezáltal szükségtelenül öntözésre pazarolni, és persze, hogy mennyi szén-dioxid nem került értelmetlenül a levegőbe. Mindezekkel az „eredményekkel” az ember el tud büszkélkedni a barátainak a Facebookon, reklámozva a céget.
Egyre több hasonló vállalkozás jön létre – legalábbis Amerikában –, kihasználva a médiaérdeklődést és az emberek hullámszerűen emelkedő-süllyedő környezetvédelmi felindultságát. A keleti parkon a Hungry Harvest (éhes aratás) nevű cég csinálja ugyanezt, de már a konvencionális élelmiszer-kiskereskedelmi hálózatok is meg-megpróbálkoznak a csúnya termények eladásával, természetesen élesen elkülönítve a tökéletesektől, és „zöldmarketingbe” csomagolva. Az alapprobléma valóban aggodalomra ad okot. A felmérések szerint az amerikaiak a szemük elé kerülő, ehető, biztonságos élelmiszer 40 százalékát pusztán „kozmetikai” okok miatt utasítják el, például mert túl kicsik, nem elég fényesek. Az egyértelmű vásárlói preferenciákat ismerve a boltok ezeket már ki sem teszik a polcaikra, mert az rossz fényt vet az üzletre, ha barna foltos a banán a gyümölcsosztályon. Az USA üzletei által évente kidobott élelmiszer össztömege eléri a 64 millió tonnát is.