Meghalt Hayden White történetfilozófus

Nyolcvankilenc éves volt.

Lakner Dávid
2018. 03. 12. 15:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyolcvankilenc éves korában elhunyt Hayden White történetfilozófus, a kaliforniai Santa Cruz Egyetem professor emeritusa – közölte a The New York Times. Foglalkozott egyháztörténettel és összehasonlító irodalomtudománnyal is, a Santa Cruz mellett pedig tanított a Michigani Egyetemen és a Stanfordon is.

White-ot szélesebb körben az 1966-os, A történelem terhe című szövege tette ismertté, amiben arról írt, hogy a többi tudományág fejlődésével a történetírás rosszabb helyzetbe került. Mind a tudományosság általában, mind a művészetek fejlődtek, meghaladták a világ régi, stabilnak feltételezett koncepcióit, White pedig szükségesnek tartotta, hogy a történetírás is megtegye ezt az utat.

Vallotta, hogy a történész nem ismerheti meg a maga valóságában a múltat, helyette inkább csak a forrásszövegeket tanulmányozza. Elméletét aztán tovább fejlesztette 1973-as főművében, a Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe-ban. Itt egy osztályozási rendszer felállítását javasolta, mellyel súlyozni lehet az egyes történetmesélési technikákat, az ideológiák kezelését és a történetírás más egyéb módszereit.

Az Észak-Karolinai Egyetem professzora, Hans Kellner szerint White úgy látta: a történész ugyanabból az anyagból dolgozik, mint a szépíró vagy épp a filozófus. A professzor ezzel pedig leértékelte a történetírók munkájának tudományos jellegét. Később a „gyakorlati történetírás” fontosságát hangsúlyozta, és úgy vélte, „minden, amink van, a történelem, de ez nem csupán a történészek története.” 

White nemcsak történetfilozófiai elképzelései kapcsán szerzett magának nevet. A Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem professzora volt, amikor 1972-ben pert indított a városi rendőrfőnök, Edward M. Davis ellen. A professzor felháborítónak tartotta, hogy a hatóság fedett nyomozókat ültessen be diákokként az órákra, hogy azok megfigyeljék, mi zajlik az előadásokon, illetve a hallgatói szervezetekben. White úgy vélte, ez sérti a gyülekezési- és szólásszabadságot, de a magánélet szabadságát is. A Kaliforniai Legfelsőbb Bíróság 1975-ben a történetfilozófusnak adott igazat. 

A Rochesteri Egyetem professzora, Robert Doran szerint White ragaszkodott hozzá, hogy minden történet csupán fikció, és míg a történelmi tények tudományosan igazolhatóak, a történetek nem. White úgy látta, még a legalapvetőbb történetelbeszélés is magába foglalja, hogy a történész eldönti: hol kezdje el az események leírását, és azt hol fejezze be. Tehát magán az elbeszélőn fog múlni, minek tulajdonít jelentőséget, és miről véli éppen úgy, hogy elhanyagolható a nagy egészt illetően. 

White fontos szövege még az 1980-as A narrativitás szerepe a valóság reprezentációjában, ami magyar nyelven is olvasható. Ebben arra a következtetésre jut: „a valóságos események reprezentációjában a narrativitásnak tulajdonított érték abból a vágyból táplálkozik, hogy a valóság eseményeit az életnek oly koherenciát, integritást, teljességet és befejezettséget felmutató képében ábrázoljuk, amely kép csak a fantázia szülöttje, s nem is lehet más. Az az elképzelés, hogy a valóságos események szekvenciái a történetek ugyanolyan formai jegyeivel rendelkeznek, mint a képzeletbeli események, csakis vágyakban, ábrándokban, a képzeletben gyökerezhet.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.