Karácsony Gergelynek nem sok köze van a környezetvédelemhez. Sokaknak ez világossá vált már az első száz napja után is, de vélhetően nem várhatunk ebben a tekintetben később sem komolyabb változást. Egyik első intézkedéseként kihirdette például a klímavészhelyzetet, de már most látható, hogy ez csupán egy lózung egy tökéletesen alkalmatlan ember szájából.
Ez a lépés egyelőre nem volt jó másra, mint arra, hogy elkezdjék vegzálni a kerületeket, dolgozzanak ki haladéktalanul részletes cselekvési tervet az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodásra. Karácsony tehát egy laza tollvonással tehermentesítette is magát a feladatok nagy része alól.
Pedig Budapesten tényleg elviselhetetlen a levegő minősége, ezért a fővárosiak körében egyre több a rákos megbetegedés és az asztma, ami valóban tarthatatlan. Jelenleg azonban még a levegő minőségét mérő berendezések sem megbízhatók mindenhol, elavultak és korszerűtlenek, ráadásul kevés is van belőlük ahhoz, hogy teljes legyen a kép a fővárosról.
Karácsonynak tehát, ha igazi környezetvédő lenne, az első intézkedései között ezt a mérőhálózatot kellett volna rendbe tennie, hogy pontos adatokat kaphasson arról, mekkora a baj, és ennek orvoslására milyen mértékű beavatkozásra van szükség. Nem tette. Ahhoz viszont volt képe, hogy miközben azt sem tudja pontosan, mekkora a levegőszennyezettség bejelentse: a dízelautókat ki akarja tiltani a fővárosból. Ezzel akarja ugyanis igazolni az elkötelezettségét a klímavédelem mellett, pedig ő is tudja, hogy a gyakorlatban ez rövid távon aligha megvalósítható.
Ha nem csak hazudozna, és Karácsony tényleg ki akarná tiltani a szennyező autókat Budapestről, nem azonnal ezzel kezdte volna. Ezt a lépést ugyanis egyetlen városban sem tehették meg kellő előkészítés nélkül. Ha Karácsony komolyan gondolja a dízelautók kitiltását, azzal kellett volna kezdenie, hogy a mérőhálózat ügyében megtett intézkedések mellett, a BKV vezetőivel az oldalán haladéktalanul tárgyalásokat kezd a MÁV-val.
Mégpedig arról, hogy a fővárosba érkező járatok döntő többsége álljon meg a budapesti vasútállomásokon, és vegye fel az embereket. Azoknak ugyanis, akik nem tudnak autóval közlekedni a belvárosban, valahogyan mégis el kell majd jutniuk a munkahelyükre, és erre az egyik leggyorsabb megoldás a vasút. Jelenleg viszont a vasúttársaság ebben ellenérdekelt, hiszen a főváros közigazgatási határain belül a vonatokon BKV-bérlettel lehet utazni, így az ebből származó bevétel nem a MÁV kasszájába kerül.