Bence a rengetegben

Fliegauf Benedek politikailag érzékeny filmjével a politikailag érzékeny fesztiválon elnyerte a politikailag érzékeny zsűri nagydíját. Végül is így megy ez.

Magyar Nemzet
2012. 02. 20. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár Fliegauf játékfilmes debütálásakor elsőként írtam le, hogy a rendező komoly karrier küszöbén áll, bevallom, mivel a Csak a szél premierje Berlinben volt, én meg Pesten, így ezt még nem láthattam. Most a Berlinale világhírű ítészeire (élükön Mike Leigh-jel) bízom magam, és elhiszem nekik, hogy a magyar versenyfilm tényleg jó. A díj nemcsak a produkció sikere, hanem az országé, együtt nyertük, az Ezüst Medve szépen csillog a honi filmtörténet egén, jót tesz az országimázsnak.

Az már kevésbé, hogy Fliegauf fegyverhordozóvá alacsonyodva – korunk Don Quijotéjával, Tarr Bélával – azzal az üzenettel lovagolt be Berlinbe, hogy Magyarországon most rossz. A film témáját adó cigánygyilkosságok azonban nem ezen a mostani, rossz Magyarországon, hanem a 2010 tavasza előtti, kvázi jó Magyarországon történtek. Ez a tény persze mellékes, a német lapok pedig csípőből lőnek. Most épp a Die Welt foglalkozik Magyarország klimatikus viszonyaival: „Fliegauf filmje nem csupán egy roma család életéről szól, hanem képet ad a szerző hazájáról is, ahol, mint ismert, évek óta formálódik az idegengyűlölet klímája.” Danke schön.

A derűs képhez hozzátartozik, hogy a Csak a szél sajtótájékoztatóján részt vevő újságírókat a magyar Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium egy helyes kis röpirattal lepte meg, amelyben a magyar kulturális diplomácia a nyári diáktáborokat idéző komolysággal hangsúlyozza: a film fikciós történet. Nahát. Ez is kapufa. (Bár nincs új a nap alatt: Fliegauf Benedek kortársa, a másik élvonalbeli fiatal rendezőnk mesélte a magyar filmszemlés nagydíja után, hogy Franciaország nem szállt be annak idején a produkciójába, nem támogatta a film párizsi helyszíneit, mert a filmmel sugallt képpel ellentétben Franciaországban nincsen olyan csúnya prostitúció. Ennyit az országimázsról meg a Nyugatról.)

Miközben a lapok a rendező témaválasztásáról cikkezve keresik a bátor szó szinonimáit, olvasók és kommentelők sorolják a párhuzamos igazságokat a tanárverésektől az ellehetetlenülő falvakon át a kisnyugdíjasok vegzálásáig. Egy művész szuverén, alkotói döntését kár felülbírálni, pláne a fotelből. „Azt mondták nekünk, legyünk tekintettel arra, hogy milyen rossz képet kaphat Európa Magyarországról. Én azonban művészként aztán tényleg nem gondolok erre. Jó filmet akarok csinálni” – nyilatkozta Fliegauf a Die Weltnek, hozzátéve: „Talán ünnepelnek majd a filmért. Talán nekem is ki kell vándorolnom, ha ezeknek a jobboldali radikális alakoknak a véleménye érvényesül, amely szerint bemocskolom a magyar társadalmat.”

A bátorság mindenképpen dicsérendő, kivándorolni sem muszáj, téma van itthon rengeteg. Az állam pedig röpiratgyártás helyett felkarolhatná a valóság dokumentálását segítő forgatókönyvek és játékfilmek megszületését, s nem utolsósorban megmenthetné az éhhaláltól azokat a dokumentumfilmeseket, akik ezt a munkát évtizedek óta, áramlatszörfölés helyett magukra hagyva, csendben végzik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.