A reptéren ragadt Malév-utasok anyagi kárát talán enyhítheti az az állami alap, amelyet a kormány hétfőn sebtében létrehozott, de magyarázatra szorul az az ellentmondásos és nehezen követhető kommunikáció, amelyet a cég folytatott. A „Malév repült, repül, repülni fog” és a „holnapután elfogy a pénz” jellegű üzenetek egyszerre, ugyanarról a helyről érkeztek, még a bennfentesek sem tudták, mi az igazság. Nem csoda, ha az utasok ezrei tegnap a repülőtéren találták szembe magukat a szomorú valósággal.
A légitársaság csődje túlmutat önmagán: az első állami tulajdonú nagy közlekedési vállalat, amelyet a gazdasági és pénzügyi válság körülményei között, az Európai Unió szabályait betartva a kormány nem tudott életben tartani. A Malév-csőd jelkép is lehet, amely fenyegetően mutat a BKV-ra, Volánbuszra, MÁV-ra.
Hogy mi vezetett a kényszerleszálláshoz? Az a rendszerváltás után kialakult gyakorlat, amely a nagy állami vállalatokat a politikai pártok kádertemetőjévé, szabad vadászterepévé, kifizetőhelyévé alacsonyította. Ilyen körülmények között nem az számított, ki ért egy vállalat vezetéséhez, hanem az, hogy ki milyen „jó elvtárs”, aki álláshoz, pénzhez, megrendeléshez segíti a nómenklatúra-lovagokat. A szocialista és liberális kormányok alatt mindaddig remekül működött a cégek szétrablása, amíg az állam akadálytalanul pótolhatta ki a működéshez szükséges milliárdokat. Az Európai Unióba belépve azonban cizelláltabb működési mód megteremtésére volt szükség, mert a liberalizált uniós belső piacon versenytorzító minősítést kapnak az állami támogatással működő cégek. Két versengő szolgáltató közül ugyanis olcsóbban adhatja a termékét az, amelyik állami támogatást kap hozzá. A Gyurcsány-kormány tehát feltalálta a látszatprivatizációt: papíron az államtól független tulajdonos kezébe juttatta a nemzeti légitársaságot, de úgy, hogy végső soron továbbra is az állam finanszírozta a működést, és informális módon a befolyását is fenntarthatta. Ha az Airbridge-féle magánosítás kudarca után mérleget vonunk, megállapíthatjuk, hogy a Malév korábbi adósságaihoz újabb tízmilliárdok társultak, mozgásterét egy orosz tulajdonos korlátozta, és a tiltott állami támogatás miatt elviselhetetlen mértékű uniós büntetést kapott.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!