Esély

Nem szokványos, mondhatni unortodox módon kezelte eddig az Európai Unió Magyarország megkeresését a pénzügyi védőhálóként szolgáló elővigyázatossági hitelkeret igénylésére.

Magyar Nemzet
2012. 04. 25. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az események a héten gyorsultak fel: a kormány hétfőn nyilvánosságra hozta az új Széll Kálmán-tervet, másnap Orbán Viktor miniszterelnök Brüsszelben találkozott José Manuel Barrosóval, az Európai Bizottság elnökével, végül tegnap a bizottság ismét tárgyalt a hazánk ellen indított kötelezettségszegési eljárásokról. Ezután közölte a testület szóvivője, hogy az egyik eljárást, amely a jegybanki függetlenségről szól, készek lezárni, a másik két ügyben az Európai Bíróság dönt. A lényeg a régóta várt bejelentés volt: Brüsszel zöld jelzést ad a hitelkeretről szóló tárgyaláshoz.

Különös út vezetett idáig. Az nem volt szokatlan, hogy a washingtoni székhelyű IMF Brüsszel jóváhagyásához kötötte a hitelkeretről szóló hivatalos egyeztetést. Arra viszont az idő múlásával egyre nehezebb volt magyarázatot találni, hogy miért nem dönt az Európai Bizottság. Ahogy kerültek elő az újabb és újabb kifogások a valóban szokatlanul gyors magyar törvényalkotással kapcsolatban, úgy vált egyre gyanúsabbá, hogy a részben az euróválság miatt kényes helyzetbe került Magyarország megleckéztetése a cél. Egy ilyen tárgyalást eddig nem volt szokás politikai feltételekhez kötni, márpedig a bírák nyugdíjazásának és az adatvédelem kérdésének például bizonyosan nem lehet köze egy ország hitelképességéhez. A balliberális sajtó nem is köntörfalazott: Brüsszelnek valójában a kormányellenes mozgalmakhoz hasonlóan a rendszer nem tetszik. Annak megváltoztatását, a Bajnai-féle kezes, a diktátumokat aggály nélkül követő kormányzáshoz való visszatérést szeretné elérni. Csakhogy erre nincs mandátuma. A kormány a roppant nyomás ellenére kitartott, nem esett pánikba a forint elleni rohamok láttán sem, s ezzel alkuképes maradt.

A mostani áttöréshez nyilván neki is lépnie kellett. Benyújtotta azt a programot, amelyben a piacok és a nemzetközi szervezetek számára hiteles költségvetési pályát rajzolt fel, s amely elháríthatja a kohéziós források felfüggesztésének veszélyét. Bár a kormány most is igyekezett a terheket szétteríteni, a második Széll Kálmán-terv belpolitikai árát minden bizonnyal meg kell fizetnie. A jegybanktörvényt kész az elvárások szerint módosítani, de a jelek szerint Simor András fizetése és a vezetők esküje ügyében nem kell meghátrálnia. A dolgok tehát visszazökkenhetnek a rendes kerékvágásukba. A politikai természetű vitákat le lehet választani a hiteltárgyalásról. Az pedig, hogy több ügy a bíróság elé kerül, a legkevésbé sem vereség: Magyarország ragaszkodott a jogorvoslat lehetőségéhez az Európai Bizottsággal szemben. Mert Brüsszel tényleg nem Moszkva.

Győzelemről persze túlzás lenne beszélni. A tárgyalás nem lesz fáklyás menet. De legalább arról szól majd, amiről szólnia kell. Adókról, támogatásokról, strukturális reformokról. Esélyt kaptunk, amivel okosan élhetünk. A megállapodás a remélt konszolidáció eszköze lehet. Persze nem mindegy, milyen feltételei lesznek. Jó tudni, hogy balliberális ellenzékünk megint tévedett: nem az önfeladás az egyetlen lehetősége Magyarországnak. A nemzeti szuverenitásnak a mai korban is van tartalma, az nem parasztvakítás. Egész jó útravaló ez a kézzelfogható közelségbe került tárgyaláshoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.