Putyin cár visszatér

Ünnepre készül Oroszország.

Magyar Nemzet
2012. 05. 06. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez a pompa és felhajtás azonban valójában nem magának Putyinnak szól. Már csak azért sem, mert az elmúlt négy évben kormányfőként is a kezében volt a karmesteri pálca. Inkább az általa megtestesített erőnek, a visszaadott önbecsülésnek és a reménynek, hogy némi helyben járás után folytatódik a kétezres évek elején látványosan megindult fejlődés.

Putyin hatalomban töltött eddigi 12 éve megalapozza a szaporodó, de erőtlen tüntetések ellenére is elvitathatatlan népszerűségét. Az 1990-es évek káosza után az elnökként a szétesés szélén átvett országot előbb stabilizálta, majd növekvő pályára állította. Ez a szárnyalás ugyan valahol a második ciklus vége felé megtört, önmagáért beszél azonban, hogy az átlagjövedelem az elmúlt jó évtizedben csaknem megtízszereződött, a stabilitást pedig a felhalmozott tartalékalapoknak köszönhetően a globális válság sem veszélyeztette. Bár a tíz százalékot közelítő mutatók megfeleződtek, nem állt meg a növekedés, s éppen a putyini éveknek köszönhető, hogy a középosztály megizmosodott. Ez a réteg most a legelégedetlenebb, elfelejtve, hogy Oroszország nem Moszkvából és Szentpétervárból áll.

Míg azonban a „két főváros” a változások felgyorsítását követelve már előreszaladna a liberalizálás irányába, addig a „glubinka” (az orosz vidék) sokszor még a megélhetésért küzd, s mindennél fontosabb az itt élők számára a stabilitás. Kétségtelen, hogy Oroszország megérett a reformokra, a politikai és gazdasági modernizáció is haladhatna nagyobb sebességgel, az országon belüli szerteágazó érdekek összefésülése azonban nem egyszerű feladat. Eleve kemény kéz szükségeltetik ilyen hatalmas, birodalmi léptékű térség összetartásához. Ez a kihívás a történelmi előzmények ismeretében talán érthetőbbé teszi, hogy Oroszország miért nem az angolszász típusú, liberális demokrácia modelljét építi. A Szovjetunió szétesése után megpróbálta, ám egyértelműen kiderült, hogy ez errefelé nem működik.

A megfontolt haladás tehát nem jelenti azt, hogy Putyin ne lenne tisztában az Oroszország előtt álló kihívásokkal. Ezek között is az élre kívánkozik a mára elburjánzó, a fejlődést egyre inkább gúzsba kötő korrupció felszámolása, a mindinkább csak saját pozícióit védő bürokrácia letörése, a társadalmi mobilitás felgyorsítása, a belső „liftek” beindítása. Enélkül ugyanis az oly sokszor emlegetett modernizáció továbbra is várat magára. Ez pedig már a jelenlegi stabilitást is veszélyeztetné, arról nem is beszélve, hogy Oroszország hátrébb sorolódna az egyre kiélezettebb hatalmi versenyben.

Így bár a világban sokaknak nem tetszik a Putyin által meghonosított orosz szuverén demokrácia, valójában a globális biztonságot erősíti, ha ez a modell működik. A belső fejlődés felgyorsítása mellett ehhez Oroszországnak további erőforrásokra is szüksége van. Ennek felismerése a posztszovjet térség gazdasági (és nem politikai!) integrációjának erősítése, amely törekvés kudarcra ítéltetett, ha Moszkva nem lesz a régió modernizációs centruma, s a külpolitika szintén gazdasági célokat követő keleti nyitása. Oroszország azonban egyértelműen a nagy Európa részeként határozza meg önmagát, s elemi érdeke az eurázsiai geopolitikai térség két pólusának közeledése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.