Kálvária

A nemzeti kincsek visszaszerzése és a nemzeti értékek helyreállítása rengeteg kritikát kap az ellenzéki sajtóban, általában kiemelve a Horthy-korszak iránti nosztalgiát.

Pion István
2014. 07. 15. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Adott egy halott, világhírű festő, aki festett egy szintén világhírű trilógiát – a három festményt a készítő maga sosem látta egyben, de nem volt ezzel egyedül, hiszen száz évre volt szükség ahhoz, hogy egyetlen térben lehessen kiállítani őket. Munkácsy Mihályról van szó, és az ő Krisztus-trilógiájáról: az 1881-es Krisztus Pilátus előttről, az 1884-es Golgotáról és az 1896-os Ecce Homóról. Mindhárom mű grandiózus – nem csak a méreteket illetően.

Hogy miért kellett száz évet várni arra, hogy egyben lehessen őket megnézni először 1995-ben, a debreceni Déri Múzeumban, arra talán az a legegyszerűbb magyarázat, hogy a triptichon egyes darabjai más és más tulajdonát képezték, és képezik ma is. A Krisztus Pilátus előtt jelenleg a kanadai Art Gallery of Hamilton tulajdona, a Golgota Pákh Imre amerikai–magyar műgyűjtőé, az Ecce Homo pedig a magyar államé. 1995 óta tizenkilenc év telt el: ennyi idő adatott arra, hogy a százévnyi különélés sebeit enyhítsük, de már kezdődik is az újabb kálvária, ugyanis a hamiltoni galériával kötött szerződés lejárt, így ennek értelmében hétfőn útnak indították Kanadába a Krisztus Pilátus előtt című darabot. Tehát a három festményből már csak kettő van Magyarországon.

Gondolom, nem kell túlságosan megerőltetnünk magunkat ahhoz, hogy eszünkbe jusson például a Seuso-kincsek ügye. A rendszerváltás óta – s ha valami, akkor ez szép, és tényleg az – mindegyik magyar kormány folytatott tárgyalásokat a visszaszerzésükért, azonban még mindig csak a kincsek felének tulajdonjogát sikerült megnyugtatóan rendezni, és azokat hazaszállítani. Huszonöt év alatt. Látva a műkincs-kereskedelem nemzetközi viszonyait, azt kell mondanom, hogy ez viszonylag rövid idő.

Hasonló a helyzet a Krisztus-trilógiával: megy a műkincs-kereskedelmi huzavona. A magyar állam kész megvásárolni a trilógia két, még nem a tulajdonában lévő darabját. Ehhez először a hamiltoni galériával kell megállapodnia, mert Pákh Imre csak akkor adná el a magyar államnak a Golgotát, ha az a Krisztus Pilátus előttöt is megvásárolja. Azonban a hamiltoni galéria lapunk információi szerint kétmilliárd forintot kér a Krisztus Pilátus előttért. Mélázhatnék azon, hogy a történelem folyamán eladott legdrágább magyar festmény is csak harmada ennek az árnak, de azzal Munkácsyt és életművét fosztanám meg az eszmei értéktől, az ugyanis felbecsülhetetlen. A piac amúgy nagyjából kétszázmillió forintra teszi a Krisztus Pilátus előttöt.

Kérdés, hogy mennyit érnek meg nekünk nemzeti festőnk alkotásai. Szeretném hinni, hogy mindent, és mégis annyit, amennyit egy épeszű műkincskereskedő is adna értük – de nem fogok szomorkodni, ha annál többet is kisajtolnak a jelenlegi tulajdonosok az MNB Értéktár programból. Nyilván a kanadai galéria keresni akar az üzleten, azonban más potenciális vásárlója a képre nincs, mint a magyar állam, ahogy Pákh Imre ajtajánál sem állnak sorban egymást félrelökve milliárdos üzletemberek.

A nemzeti kincsek visszaszerzése és a nemzeti értékek helyreállítása rengeteg kritikát kap az ellenzéki sajtóban, általában kiemelve a Horthy-korszak iránti nosztalgiát, de bármennyire is kritikusan követik mindezt, be kell látni, hogy a Seuso-kincsek és a Munkácsy-trilógia visszaszerzése ennél jóval szélesebb látószöget követel: ezeréves nemzeti, sőt azon túli látószöget. És gondolom, abban egyetértünk, hogy Munkácsy ebbe a tág látószögbe beletartozik.

Közben a debreceni Déri Múzeumban szabadon hagyták a hétfőn elszállított Krisztus Pilátus előtt helyét. Nyilván ugyanúgy hazavárják a festményt, ahogy mi. A kiállítótérben maradt Golgota és Ecce Homo mellé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.