Az ünnep metamorfózisa

Húsvétkor átélhetjük az egyén életének és az emberiség létének időbeli egészét, a születéstől az elmúláson át a feltámadásig.

Ugró Miklós
2015. 04. 03. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Később, a letelepedett közösségek a földművelés eseményeit tették meg ünnepeik alapjává. Azokban az ünnepekben még közvetlenül érezhető volt a természeti indíttatás, hiszen a szántás, a vetés, az aratás, a betakarítás a természet alapvető változásait hozó négy naphoz, a tavaszi vagy őszi napéjegyenlőséghez és a téli vagy a nyári napfordulóhoz kötődtek. Az ünnepek színesítették az emberek életét, megszabták ritmusát, de csak akkor váltak különböző összetartó csoportok (nagycsaládok, törzsek, nemzetségek stb.) identitását meghatározó, közösségteremtő erővé, amikor egy-egy földművelő ünnep helyébe történelmi megemlékezések kerültek. Példaként megemlíteném, hogy a zsidók néppé válásának, összetartozásának több mint három és fél ezer éve töretlenül ható jele a feltámadás, újjászületés képzetét keltő tavaszi napéjegyenlőség idején tartott aratási ünnep helyére került az Egyiptomból való megszabadulásra emlékező pészach megünneplése.

A pészach jelentése elmenni, elvonulni, de a zsidók az ünnepre vonatkozóan az „elkerülés” értelmében használják. Két értelemben is. Egyrészt az elsőszülöttek halálával járó csapás elkerülte a zsidó házakat, másrészt a nép elkerült Egyiptomból, a szolgaságból. Jézus tudatosan választotta a pészach ünneplésének idejét, hogy beteljesítse az Atya által kijelölt sorsát.

Ma már nem nagyon gondoljuk végig, hogy egy-egy ünnep mily mélyen nyúlik vissza az időben. Az ünnepek tartalma idővel folyamatosan gazdagodik, de közben a korhoz igazodva ésszerűbbé, kezelhetőbbé is válik. Az elején említettem, hogy ezek a bizonyos ünnepek az élet kitüntetett pillanatait jelenítik meg. A húsvét üzenete ennél is sokkal gazdagabb. Húsvétkor átélhetjük az egyén életének és az emberiség létének időbeli egészét, a születéstől az elmúláson át a feltámadásig. Ám ez már a húsvét keresztény értelmezéséből származik, amelybe szervesen beleépült a pészach emlékezete is, de a mitikus múltba már nem mélyed bele.

Az elmúlt két évezredben az adott korszellem különböző momentumokat ragadott ki a húsvéti történetből. A középkorban a kereszthalált, a szenvedést tartották a megváltás központi eseményének, a mai teológia sokkal inkább a feltámadott Jézust állítja a középpontba. Az ünnep, bár a lényege ugyanaz marad, alakul és változik. (Fejlődésnek nem nevezném.) A húsvét szerencsére jól ellenáll a politikusok aktualizálási kísérleteinek, és a kereskedelem konzumáló törekvéseinek is. Ízléstelen és komikus is lenne, ha pártemberek a politika napi eseményeit azonosítanák húsvéti eseményekkel, bár a kufárok kiverése a templomból mindig időszerű marad. A kereskedelem nyomulása csupán ízléstelen, igaz, a karácsonyhoz képest örvendetesen visszafogott. Megjegyzendő, az ilyenkor megjelenő árucikkek nem a bibliai történetet, a Megváltó halálát és feltámadását idézik meg, hanem a húsvéthoz kapcsolódó népszokásokat. Amely népszokások pedig a húsvétot megelőző ünnepek gyökereihez nyúlnak vissza, „megkeresztelve” őrizve meg egyes népek ősi szokásait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.