Nyolcból a hetedik

Tizenegy évvel ezelőtt nyolc volt szocialista közép- és kelet-európai állam csatlakozott bizakodva az Európai Unióhoz.

Szabó Anna
2015. 05. 06. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A visegrádi államokkal összehasonlítva még jobban látszik a lemaradás: Csehország ma az uniós gazdasági teljesítmény átlagának 60 százalékánál tart, Szlovákia a belépéskori 38-ról 52 százalékra javított, a lengyelek 30-ról 41 százalékra léptek előre. Ehhez képest a mi évtizedünk kudarc: az uniós átlag 38 százalékán kezdtük, most mindössze 40 százalékon állunk az egy főre jutó GDP-t nézve.

A Brüsszelnek küldött konvergencia- (felzárkózási) programjaink papíron mindig szépen festettek, utólag mégis mindig kiderült, hogy köszönő viszonyban sincsenek a tényadatokkal. Nem baj, utólag módosítottak a számokon és készítettek egy hasonló dolgozatot, gondolom, az évszámokat átütötték.

A valósághoz 2010–2011-ben kezdtek visszatérni a programok, amelyek végre nem a megalapozatlan optimizmusból, hanem a reális helyzetből indultak ki. Mondhatnánk úgy is, hogy „Valóság nevű nagybátyánk\" már nem csak távolról írt leveleket, hanem néha haza is látogatott. Sőt már nemcsak a rövid távú túlélés volt a felzárkózási stratégia, hanem letettek az asztalra egy évtizedre irányt vázoló Széll Kálmán-tervet és az Új Széchenyi-tervet. A gazdaságpolitikai célok és eszközök kiválasztásakor pedig figyelembe vették, hogy a ránk erőltetett klasszikus neoliberális gazdaságpolitikával még egyetlen országnak sem sikerült felzárkóznia, és a piac önszabályozó mechanizmusa sem működik automatikusan.

A legújabb konvergenciaprogramot néhány nappal ezelőtt nyújtotta be a kormány, és megnyugtató, hogy a sikerpropaganda nem írta felül a józanságot és a reális kilátásokat. Nem ugrik a pannon puma, nem irigyel minket fél Európa, és a közeljövőben nem zárkózunk fel Ausztriához. (Az egy főre jutó osztrák GDP az uniós átlag 140 százaléka, a magyar pedig ennél pont száz százalékponttal kisebb. Ha tehát a tíz év alatt elért kétszázalékos felzárkózást vesszük alapul, akkor erre még egy kicsit várni kell.)

Ettől függetlenül a magyar társadalom erőfeszítéseit és a 2010-ben megszabott gazdaságpolitikai irány helyességét igazolja, hogy a rendszerváltás óta nem mutattak ilyen jól a makrogazdasági adataink. Ha csak a puszta számokat néznénk, látszólag minden rendben van: három százalék körüli és stabil a gazdasági növekedés, csökken a munkanélküliség, eltűnt az infláció, a költségvetés kiadásait a bevételekhez igazítják. A statisztikák szerint felfelé ívelnek a beruházások, az építőipar kezd magához térni, és fellendülőben a lakosság fogyasztása.

Ám a mennyiségi mutatók kizárólagossága, különösen az istenített GDP kultusza megtévesztő, és könnyen zsákutcába vihet. (Tavaly például Türkmenisztán, Mozambik és Etiópia fejlődött a leggyorsabban, mégsem mondhatnánk, hogy gazdaságilag irigylésre méltó állapotban lennének.) A jó felzárkózási programnak tükröznie kell, mihez képest javulnak majd a számok és milyen összetételű lesz az előrejelezésekben szereplő fejlődés. A rendszerváltás óta eltelt huszonöt év egyik tanulsága, hogy vagyonelemek eladásából és hitelekből lehetett ugyan növekedést kimutatni, de ez sosem járt felzárkózással. A polgári kabinet most olyan tervet nyújtott be, amely a kormányzati kötelező optimizmus ellenére is hiteles, a valós adatokból, kockázati tényezőkből indul ki, és figyelembe veszi a felzárkózás minőségét is. A konszolidáció után itt az építkezés ideje.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.