Kiszolgáltatva

Jegyezzük meg: az autógyártó konszernek nem nyugati béreket és hasznuk visszaforgatását ígérték.

Bodacz Péter
2015. 08. 06. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kilencszázharminchatmilliárd forint – ennyi osztalékot vehettek fel a két nagy német autóipari konszern, a Mercedes-Benz és az Audi tulajdonosai a Magyarországon megtermelt haszon után az elmúlt néhány évben. Ha csak ezt a földi halandó számára felfoghatatlan nagyságú összeget nézzük, akkor is jól látszik, a társaságok bombaüzletet kötöttek azzal, hogy hazánkban termelőbázist hoztak létre. Az óriási profit elérésében ráadásul az adófizetők is segítették a társaságokat, elég csak a Mercedes 30 milliárdos letelepedési támogatását, valamint az Audinak 2011 után folyósított, összesen közel 48 milliárd forintot említeni.

Szintén figyelemre méltó, hogy a prémium kategóriás autókat gyártó hazai leányvállalatok alig néhány száz millió forintnyi társasági adót fizetnek az államkasszába. Az óriási profit elsősorban a rendkívül olcsó munkaerőnek köszönhető, egy magyarországi munkás bőven havi bruttó ezer euró alatti fizetésért dolgozik, míg német társa ennek sokszorosát kapja. Mindezek alapján könnyen kijelenthető, hogy a „vadkapitalista” elveket valló multikat semmi más nem érdekli, mint hogy minél nagyobb hasznot kasszírozzanak, a bagóért dolgozó munkásokat kizsákmányolva, az állam asszisztálásával. És ez bizonyára igaz is. De jegyezzük meg: az autógyártó konszernek nem nyugati béreket és hasznuk visszaforgatását ígérték, hanem „csak” munkahelyek ezreit és a duális szakképzés fejlesztését.

Ha pusztán üzleti szempontból tekintünk a „befektetőbarát környezet” megteremtésére, akkor jó esetben is csak hosszú évek után lehet megtérülésről beszélni. A Mercedestől és az Auditól származó stabil állami bevétel kimerül némi iparűzési adóban és a bérköltségekben foglalt adó- és járulékterhekben. Ezek – még ha a két cégnél összesen csaknem tizenötezer munkavállalóról van is szó – csak lassan fogják megütni az időről időre kihelyezett állami támogatások szintjét. Ha azonban a nemzetgazdaság egészét nézzük, vagyis a különböző mutatókra – a nemzeti össztermékre, az exportszámokra vagy épp a foglalkoztatottságra – gyakorolt hatást is figyelembe vesszük, akkor már átbillen a mérleg.

A két német luxusmárka, a 90-es évek elején megtelepedő Opel és a Suzuki, valamint az olyan – javarészt szintén külföldi kézben lévő – beszállítók, mint a dunaújvárosi Hankook, a hatvani Bosch és még sokan mások összesen csaknem 130 ezer embernek biztosítanak munkát. Ezen vállalatok üzleti eredményei adják a nemzeti össztermék (GDP) csaknem negyedét. Jóllehet a GDP a hazai családok anyagi helyzetéről semmit nem árul el, de még az országéról sem sokat, hiszen abban benne foglaltatik a multik által kivitt haszon is, mégis kulcsfontosságú mutatóról van szó, ugyanis Magyarország hitelezőit, a nemzetközi tőkepiacokat csak ez és pár egyéb makroadat érdekli. Ezek pedig javulnak, ami éves szinten százmilliárdokkal teszi olcsóbbá az ország külső finanszírozását, alacsonyabb kockázat ugyanis alacsonyabb kamatot jelent.

Mint cseppben a tenger, az autóipar nemzetgazdasági szerepe jól mutatja hazánk kiszolgáltatott helyzetét. Örülnünk kell annak, hogy a Magyarországon jelen lévő, becslések szerint legfeljebb 400 ezer embernek munkát adó multik nálunk termelik profitjukat, amely a nemzeti össztermék több mint 80 százalékát adja – és osztalék formájában jobbára távozik az országból. Mindazonáltal, ha már ilyen kellemes vállalkozói klímát sikerült megteremteni, és a makrogazdasági mutatók is derűs képet festenek, talán időszerű volna kormányzati szinten is felvetni, miként vehetnének részt e nagyvállalatok a hárommillió munkahelyet biztosító hazai kkv-szektor helyzetbe hozásában. Valódi, nem csak a GDP-ben mutatkozó gyarapodást ugyanis mindenekelőtt tőlük várhatunk.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.