Micsoda édes győzelem, amikor a népmesében a legkisebb gyermek kitartással és furfanggal felülkerekedik a gátlástalan uraságon! Minél hangosabb a diadal, annál biztosabbak lehetünk benne, hogy a valóság elbukott a vágyainkkal szemben. A becsületesebb világba vetett hitünk a napi tapasztalattal nehezen egyeztethető össze, így válik a mesei igazságszolgáltatás alapjává. Akár csak Kostyál Márk tavaly bemutatott Kojot című filmjében. A városi élettől megcsömörlött, megalázott fiatal férfi vidékre költözik, hogy átvegye nagyapja örökségét, egy rozzant kis házat. Csakhogy a homokbuckákon álló apró birtok a helyi kiskirály nagyszabású terveinek útjában áll, az idilli csöndet így buldózerek hangja veri fel, a mesebeli legkisebb fiú azonban nem hagyja magát, szembeszáll a törvények felett álló oligarchával, és ha komoly áldozatok árán is, de győzedelmeskedik. Diadalától pedig még akkor is megmozdul bennünk valami, ha érezzük, a filmvásznon túl ez a történet egészen máshogy végződne.
Vagy talán pont azért morzsolunk el egy könnycseppet titokban, mert nem csupán érezzük, de pontosan tudjuk, hogy a valóságban mi vár a legkisebb fiúra. Éppen az, ami a filmre. Kálomista Gábor producer, a Kojotot gyártó Megafilm vezetője megtiltotta, hogy Kostyál Márk alkotását levetítsék a napokban zajló 4. Magyar Filmhéten, amely elvben az előző évi termés legjavát vonultatja fel. Így a Kojot hiába nyerte el február elején két kategóriában is a Magyar Filmkritikusok Díját, vagyis lett az ítészek szerint hivatalosan is 2017 egyik legjobb filmje, a közönség nem találkozhat vele a mozikban, mert a producer nem engedi. Kálomista döntésével kapcsolatban lapunknak annyit mondott: „Nem foglalkozom az üggyel.”
Nem is kell foglalkoznia vele, hiszen senki más sem teszi. A felháborodott szakmabeliek együttérzésükről biztosították ugyan a rendezőt, de ennél aligha megy bárki is tovább. A filmes mustrát szervező Magyar Filmakadémia hallgat, és ugyancsak szó nélkül hagyja az ügyet az Andy Vajna vezette Magyar Nemzeti Filmalap is. Pedig akárhogy szépítjük a dolgot, Kálomista gesztusa a magyar film rendszerváltás óta íródó történetében (majdnem) példátlan. Amivel, azon túl, hogy könnyen kellemetlen emlékeket ébreszthet mindenkiben, aki átélte már korábban, hogy alkotását dobozba zárva rejtik el a közönség elől, megkérdőjelezhet szinte mindent, amit a filmszakma az elmúlt években elért.