Budapest Looks 2012 tavasz – Első nap

Arról, amikor a tavaszi divatnapok első napján jártunk. Napsütés, szél és túlzott elvárások.

Karczag Eszter
2012. 03. 03. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap meglátogattuk az idei tavaszindító divatfesztivál első napját a Millenárison, ahonnan végül vegyes érzelmekkel távoztunk. Nagyon szeretem a divatbemutatókat, de az, hogy mindegyik között legalább fél-egy órát kell várni, kissé vontatottá és unalmassá teszi a napot. A pluszpont a tavalyi eseményhez képest egyértelműen az, hogy néhány méterrel odébb a tizenöt éve megrendezésre kerülő Lakástrend kiállítás is látogatható, de ez nekünk, akiket nyilván nem kifejezetten a trendibbnél-drágább, új lakberendezési irányzatok érdekeltek, csupán az egyik üresjáratot tette érdekessé. Mindenesetre végignéztük a Visegrad Fund, a Lengyel Kulturális Intézet, a Cseh Centrum és a Szlovák Intézet által támogatott Meeting of Eastern and Central Eastern European Design (MEED) kiállítást, illetve a 'madeinhungary' tárlatot, ahol fiatal magyar designerek bemutatkozó munkáit láthattuk. Volt néhány ígéretes darab, például a dróton ülő madárkákkal megálmodott fiókos szekrény igazán ötletes volt, elfogadnám otthonra is. Ezután ismét megnéztük Tombor Zoltán 'Absolutely' című kiállítását, amiből most szerencsére többet láthattunk, mint decemberben, amikor a tömeg kissé megnehezítette a nézelődést.

Visszatérve a divatbemutatókra, nem lehetett egy hálás dolog ez a péntek kora délután, hiszen egyedül a szakma tudta végignézni a bemutatókat, a nagyközönség mára várható majd. Érthető, hogy a fiatalabb tervezőket időzítik erre a napra, de így a hétvégén érkező tömeg továbbra sem fogja megismerni a feltörekvő tehetségeket, és tolakodó butikmárkák (Sugarbird, Magenta stb.) bemutatóin fognak félreművelődni. Továbbra is hiányoznak a már befutott, kedvenc tervezőim, akiknek remélem nagyon jó okuk van arra, hogy ezen a hétvégén nem képviseltetik magukat, és akik közül egyedül a NUBU bemutatóját láthattuk tegnap. De kezdjük inkább az elejétől.

A fenti áradozást a méltatlanul elhanyagolt tervezőkről számomra nem igazán testesítette meg Gabó Szerencsés, aki a délután első selyem-bőr kollekcióját mutatta be – ez a vonal a többieknél is igen népszerű volt, ám a feladatot Gabó oldotta meg a számomra legkevésbé tetszően. A színes selyem miniszoknyák egyáltalán nem az én stílusom voltak, s az általam mindig keresett, s egyben a magyar tervezőkkel szemben alapkövetelményként felállított, úgynevezett „kifinomultság” nyomait nem igazán találtam. Mindenesetre fél év múlva is megnézem majd a fejlődést; talán csak a nyárias anyagok fogtak ki rajta.

A KEPP Showroom a kifutón kívül értelmezhetetlen mennyiségű PVC-felhasználással együtt is az egyik leginkább hordható kollekcióját mutatta be eddig; a hétköznapokhoz való idomulás szándékát ők maguk is megerősítették a bemutató előtti interjúban. A négy fiatal tervezőlányból álló csapatban mindig is sok reményem volt, s a keresett kifinomultság már határozottan megjelent a tavasz-nyári kollekcióban. A műanyag napellenzők kedves kifutókellékek, amiktől én nagy erőkkel próbáltam elvonatkoztatni, de az érdekes hátmegoldásokba – amik amúgy a gyengéim – a dizájn kedvéért beleerőltetett átlátszó műanyagdarabok is rontottak a hordhatósági faktoron. Szépen bepállana a hátam, ha a kifutókra készített ruhákban valóban a Balaton partján kellene végiglibbennem, mindenesetre a trend hangsúlyozására, és a fehér-bézs-piros darabok izgalmasabbá tételére abszolút megfelelő volt.

Utánuk Tomcsányi Dóri aquarelles kollekciója következett, amelynek előzetesét már láthattuk a decemberi divatnapon is. A tavaszból nyár felé tartva a türkizkékből türkizzöld, a pirosból lazac szín lesz, de a halványsárga és egy kevés fémes betét is megjelenik néhány darab erejéig. Nem vagyok egy színes alkat, ez látszik kedvenceim kiválasztásán is; a USE unused, a NUBU, és – „Öhm, ki is a harmadik? A harmadik... Elfelejtettem. Hupsz.„, ahogy mindannyiunk Rick Perry-je mondaná – Nanushka is azokban a színvilágokban mozog, amik számomra kényelmesek. Dóri kollekcióihoz ezért is nem vonzódtam eddig, most viszont igencsak megfogott néhány részletével, amikben – a magyar tervezők szokásaival ellentétben – a külföldi trendek vonásait is megtaláltam. Ó, a gallér! Ennek külön bejegyzést is szentelek majd, elöljáróban csupán annyit, hogy tavasszal várhatóan nálunk is megsokasodnak majd a galléristák, s Dóri azzal a púder színű, szoknyanadrággal kombinált ujjatlan kezeslábassal (ujjatlan kezeslábas? perverz!), a kék övvel és gallérral, amit tegnap bemutatott... belopta magát a szívembe, így ő kapja a „Szezon Váratlan Meglepetése” díjamat, amit ősszel a USE-nak ítéltem.

Az Annaeva kollekcióban a kilencvenes évek pasztellszínei köszöntek vissza; a barack, halványsárga és türkiz mellett náluk is bőrbetétek próbálták izgalmasabbá tenni a szezont. A bőr és a selyem együttműködése itt is fontos szerepet kapott, de számomra egyedül a fekete ruhák között volt olyan, ami viselhetőnek tűnt, ezen tervezőpáros esetében azonban mégsem képzelt színutálatom miatt, hiszen azt az előző bemutató például képes volt semlegesíteni.

Következett a várva várt NUBU, amelyre szerencsére már kicsit jobban megtelt a nézőtér, de még mindig elég foghíjas látványt nyújtottunk. A lényeg persze ismét a kifutón volt, s ahogy a bemutató előtt Garam Judit, a NUBU főtervezője is elmondta, a visszafogott, fehér-okkersárga kollekció valóban nyáridéző hatást keltett. A tavasz-nyári szezonban a természetes anyagok (a szokásos vászon és az idei év kedvence, a selyem...) mellett extrém anyagokat is használtak; az orkán, a taft és a plexi is megjelent a modelleken. Nagyon szeretem a NUBU-t. Tényleg. Viszont ezek a hosszú, légies maxiruhák, amikre nagyjából másfél éve mentek rá, s amiknek a szabásáért igencsak odáig vagyok, pöttöm lényem számára sajnos hordhatatlanok, és így a harmadik szezonra már kicsit unalmasak is. Kezdem azt hinni, hogy ennek a biztonságos vonalnak sosem lesz már vége, de az is tény, hogy a mostani kollekcióban nem kizárólag ezeken a ruhákon volt a hangsúly. A plexizsebekkel ellátott esőkabátot, a fekete bő nadrágot, az okkersárga hajtogatós félhosszú szoknyát, egy egyszerű, de nagyszerű fekete ruhácskát, illetve a szintén fekete, libbenős, aszimmetrikus ruhát/leplet (aminek zsákformáját az alatta hordott leggings tökéletesen ellensúlyozta) én is szívesen felhúznám, és talán nem is állna rosszul. A NUBU hozta a kötelező elvártat, de a maxiruhák miatt egyre inkább az egyhangú és a bátortalan jelzők jutnak eszembe. Ez sok magyar tervezőre igaz, nem véletlen, hogy egy-egy külföldi megjelenéshez elvárt némi Mojzes/Abodi-féle extrémizmus.

A napot az Artista zárta, amelynek új kollekciója szintén illeszkedett a fenti vonalba. Szürkés pasztellszínek, libbenő, kifejezetten érdekes szabású ruhák, bár a tengerészcsíkos szekció nem igazán érintett meg. A legfontosabb, ami velük kapcsolatban mégis megragadt bennem, az a bemutatójuk előtti interjún hangzott el: örömmel konstatáltam, hogy ők már úgy érzékelik, az itthoni fiatalok egyre inkább keresik a magyar tervezők munkáit. Az utolsó bemutató után még megnézhettük a FIAT Lancia és az InStyle magazin támogatásával létrejött, New Black and Red Ypsilon szlogenjére épített, Be Creative – Not Monotone elnevezésű kreatív divatpályázat döntőseinek munkáit, ami ma is látható lesz; eredményhirdetés vasárnap este.

Divatbemutató fotók: Preston

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.