Börzsönyizene – fura elektrofolk a Bajdázótól

Újszerű, és mégis régről ismerős hangzás visszhangzik a Dunakanyar fölött: a helyi Bajdázó zenekar Lekapcsolom a villanyt a fejemben című nagylemeze az év egyik meglepetése lehet.

eRGé
2011. 11. 30. 6:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Egy virágzó bodzabokor illata. Pipacsos mezőn kanyargó dűlőút. A bükkös templomi homályából kakukk szól. Elhullott állatok hófehér csontjai az avarban. Odébb egy hegy, kirabolva, megsebezve. Régen volt arcok a forrás mozdulatlan víztükrén. A völgyben harang szól. Aztán a felhők, a felhők. Helyben vagyunk. A Börzsöny az ország legnagyobb összefüggő lakatlan területe. Ami azt is jelenti, hogy itt él a legtöbb tündér. Ének, gitár, furulya, kanna, cin, hangszőnyeg. A hóesés mint hangszer. Börzsönyizene. Zenebörzsöny.” Ilyen költői zenekari bemutatkozás után nehéz a dolga a recenzensnek. Illetve mégsem: a Bajdázó zenéje ugyanis tényleg elvarázsolta. A Dunakanyarban élő, a bukolikus tájból ihletet merítő zenekar különleges lemezt készített, amely tradicionális gyökerekből táplálkozik, miközben magába szívott igencsak mai irányzatokat is. A Bajdázó kortárs népzene, amely folkos alapokra épülve elektronikus hangzásokkal bővíti megszólalását.

A „csak tiszta forrásból” hívei megnyugodhatnak: nem lakossági diszkó-folkról van szó, hanem amolyan népi ambientről, amelyben az önbemutatásukban felsorolt hatásokat öntik hangokba. A Bajdázót hallgatva eszünkbe juthat Cseh Tamás, az amerikai poszt-rock és a folkotronica is. De leginkább a Dunakanyar és a Börzsöny jelenik meg előttünk – nem tudjuk, mi van a levegőben, de a kortárs, előremutató popzenében egyre inkább a természet iránti rajongás válik a legfontosabb témává: így van ez a progresszív könnyűzene zászlóshajói, a Radiohead és Björk idei lemezei esetében, és a lokális természet ihleti a Bajdázót is.


A Gugyella Zoltán (ének, basszus, looper), Győrffy Ákos (ritmus, effekt) és Mile Zsigmond (ének, gitár) által alkotott trió nagylemezének nem a változatosság az erénye: éppen ellenkezőleg, az első perctől az utolsóig ugyanazt az érzésvilágot bontogatják hosszúra nyúlt dalaikban. A lemezt nyitó, annak címet adó Lekapcsolom a villanyt a fejemben rögtön megadja az album alaphangulatát: visszafogottan csilingelő gitározás, szöszmötölő ütemek, a háttérben végig hallható, elektronikus, s mégis organikusnak tűnő mormogás fölött szól a népies ének. Máris egy börzsönyi kulcsosházba képzeljük magunkat, jó messze a várostól, a világválság hírdömpingjétől, de kellően közel mindenhez, ami igaz.

A Bajdázó olyan sorokkal vesz le a lábairól, mint „Ha a világ botránkozik énrajtam, akkor tudom, jófele visz az utam”, vagy: „elhagyni a csónakot a tengerért”. Az Engem úgy veszel körül egy hipnotikus, repetitív alapokra épülő szerelmi vallomás; a Madárral egy természeti hangokkal játszadozó instrumentális etűd; a Tenyértérkép sötét dzsesszbe oltott utazás országunk és önmagunk körül; míg az Árkádiai Kör egy zajos szünetjel az album derekánál. Ezután egy lebegősebb tétellel oldják fel a hangulatot: a Szikra egy örömteli sóhaj egy napsütéses téli nap láttán. A Reá bízom magamat (Rákóczi imája) végül újra egy sötét, de mégis reményt keltő óda, egy valódi ima a Teremtőhöz: a „reá bízom magamat” spirituális töltetű sorának recitálásával zárul ez a különös, magába szippantó felvételcsokor. A börzsönyizene megszületett, reméljük, hallunk még felőle.

(Bajdázó együttes: Lekapcsolom a villanyt a fejemben, 2011)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.