Bemelegítés
A tusa résztvevői intellektuális izmaikat melegítik. A versenyzők: Biro-Balogh Tamás, Bednanics Gábor, Bengi László és Gintli Tibor. Versenybíró-moderátor: Mészáros Márton. Az ellenfelek finom tapogatózó ütésekkel mérik fel a másik kondícióját. Egyszerű, de veszélyes a kérdés: milyen is a kötet? A könyv megszületésében nem érintett kritikusok (Biro-Balogh és Gintli) finoman megsorozzák a jelen lévő szerkesztőket, szerzőket. Gintli udvariasan, de határozottan betámad: vannak színvonalbeli ingadozások, és túlságosan is Kosztolányi felé billent el a hangsúly. Bednanics elegánsan és bátran védekezik: elismeri az aránytalanságot, ugyanakkor hangsúlyozza, nem csak a szigorú irodalomtudósi szemnek készült a kötet, így megengedhető némi lazaság.
1. menet: Kosztolányi vs Csáth (felkészül Babits)
Megtudjuk (még mindig Bednanics), hogy Csáth Géza ma is fenegyereknek számít: még mindig reveláció a középiskolásoknak, egyetemistáknak, de a hivatalos irodalomtudományi mérlegelés szerint bizony nem egy súlycsoport Kosztolányival. Biro-Balogh fontos szempontokat említ, amik jól jöhetnek a végső pontozásnál: Csáth ugródeszka volt Kosztolányinak, hamarabb ismerte híres rokonánál Bartókot és Puccini zenéjét, Freud munkásságát. Igaz, pályája megfeneklett, miközben Kosztolányi folyamatosan jött föl, de a kettejük elismertsége közötti különbséget csökkenteni kellene – Csáth nimbuszának „megemelésével”. Gintli: Csáth nem csak a bizonyos életszakaszban szenvedő kamaszoknak érdekes, a kor egyik legjobb novellistája volt. Ezután a kritikusok együttes erővel verik el a port a magyar irodalomtörténet káros regényközpontúságán. Az erről folyó elmesúrolás tanulsága: jobban teszi az író, ha minden műfajban alkot. Leginkább persze mindegyikben maradandót… Sose lehet tudni ugyanis: a húszas években Kosztolányit költőként ünnepelték, ma a regényíró Kosztolányit szeretjük, de nagyon.
2. menet: Kosztolányi diadalmenete, Babitsot leléptetik
Mi az oka Kosztolányi folyamatos népszerűségének? Némi tusa árán a kritikusok belövik a revival kezdetét: már a nyolcvanas években elindul, majd a kilencvenes évek elején izmosodik meg végleg a kultusz. Az okok közé sorolható az irodalomtudomány fokozódó érdeklődése a nyelvi kérdések iránt az ideológiai vizslatás kárára, illetve olyan szerzők – Ottlik, Esterházy – előretörése, akik elődjüknek vallják Kosztolányit. Bednanics: igaz, hogy a Vissza a jövőbe című filmalkotás maradandóbb élmény volt számára a nyolcvanas évekből, mint az akkor folyó irodalmi viták (gyerekkorban ez nagy jóindulattal megbocsátható…), de azért emlékszik, akkoriban Babits is eléggé a figyelem középpontjában volt. Nem túl látványosan, de a kritikusok erre meggyomrozzák Kosztolányi bús bajuszú kortársát – lehet, hogy nem írt elég jó regényeket? Gintli még egy szörnyű titokról is lerántja a leplet: az irodalomtudományi történések is hatalmi kérdések. Szóval, aki Kosztolányira tett a nyolcvanas években, az jól döntött.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!