1886. december 24-én, Budapesten született Kertész Kaminer Manó, aki Kertész Mihályként, mások számára Michael Curtizként olyan karriert futott be a filmszakmában, amelyet kevesen mondhatnak el magukról. Nyugodtan húzzuk ki magunkat, emeljük fel tekintetünket, van mire büszkének lennünk, Kertész ugyanis nem bizonyos körök számára nagy rendező, nem elfogódottságból vagy hazafiságból tartjuk sokra. A harmincas-negyvenes évek nagy hollywoodi filmrendezői között minimum dobogós helyet szavazunk meg neki, s legkevesebb három filmje érdemli meg az örökzöld klasszikus kitüntető címet.
Évente hat-nyolc film Hollywoodban
Pályája kezdetén maga sem gondolta volna, később is csak remélni merte, hogy messzire esik az a bizonyos gerely, amit elhajított, de érkezési pontját a tízes évek elején nem láthatta. Kezdetben akrobatáskodott cirkuszban, majd színészkedett színpadon, míg végül megtalálta a legnagyobb szerelmét és szenvedélyét, a filmkészítést. Filmiskola híján a tudást az akkoriban a legkomolyabb szakmaisággal rendelkező Dániában szerezte meg, ahol hónapokat töltött a Nordisk filmstúdióban. Visszatérve drámai történetekben kezdte a megszerzett tudás gyakorlati alkalmazását, s rövid idő alatt Korda Sándorral a filmgyártásunk legjelesebb rendezőjévé vált.
A Tanácsköztársaság bukása után Ausztriába ment, s néhány éves európai rendezés után ő is az agyak elszívásának része lett. Szerződést ajánlott neki a Warner Bros., így Lubitschhoz, Garbohoz és társaihoz hasonlón kivándorolt az USA-ba. A harmincas évektől rendszeresen forgatott Errol Flynnel, majd később Humphrey Bogarttal, előbbivel 12, utóbbival összesen 8 moziban dolgozott együtt. Az egy Mildred Pierce-t leszámítva a legjobb filmjeit gyakorlatilag velük készítette el. Kertész egyébként nagyon termékeny rendező volt, Hollywoodban is évente elkészített akár 6-8 filmet, különösképpen a harmincas években ontotta a műveket.
Ma már nem is létező Oscar-kategória
Az első igazán nagy dobása 1935-ban a Blood kapitány volt, a főszerepben Errol Flynn-nel: