Fődíjat követelnek a magyar drámának

Több német kritika a legjobb filmnek járó Arany Medvére is esélyesnek tartja Fliegauf Benedek Csak a szél című alkotását.

Grund
2012. 02. 17. 11:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Berlinale Arany Medve díjáért 17 alkotással versenyző filmről a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) című konzervatív német lap pénteken azt írta, hogy amennyiben Mike Leigh brit filmrendezőnek, a zsűri elnökének szava lesz a döntő az Arany Medve odaítélésében, akkor jó eséllyel a magyar film kaphatja meg a díjat.

Fliegauf alkotása, amely a cigánygyilkosságok hatására készült, nem a mészárlást mutatja be, hanem „félig dokumentarista” módon egy roma anya és két gyermeke egy hétköznapját. A történet főszereplői „ragaszkodnak ahhoz az illúzióhoz”, hogy nem történhet semmi rossz, „éppen úgy, mint mi”, a nézők – írta Andreas Kilb, a FAZ kritikusa, hozzátéve hogy amikor aztán „az utolsó percekben eldördülnek a lövések, ugyanúgy felkészületlenül érnek minket, mint az áldozatokat”, és ugyanúgy vonatkoznak „ránk is”. Még akkor is, „amikor a moziból kibotorkálunk a szabadba, sértetlenül, de nem felszabadultan”.

A Berliner Zeitung című baloldali lap egyenesen követeli a fődíjat a filmnek. Fliegauf alkotásának „kell odaítélni az Arany Medvét” – írta Anke Westhpal Az utolsó napon című kritikájában, hozzátéve hogy helytelen lenne minden más döntés.


Westphal szerint az alkotás „az első perctől kezdve lélegzetelállító”, a rendező pedig nem a romákról szóló közhelyeket alkalmazva mutatja be a történet szereplőit, hanem tisztelettel fordul feléjük „és érzi félelmüket”. A film a nézőben „csodálatot kelt” Fliegauf művészete iránt, és „mély megvetést ébreszt a romákkal szembeni rasszizmus iránt” – fejtette ki a kritikus.

A Die Welt című konzervatív lapban Cosima Lutz a Pillantások, amelyek még gyilkolni fognak című írásában kiemelte, hogy Fliegauf filmje nem csupán egy roma család életéről és haláláról szól, hanem képet ad a szerző hazájáról is, ahol, „mint ismert, évek óta formálódik az idegengyűlölet klímája”. Az alkotás azonban „szerencsére nem tézisfilm”, mint a rendező legutóbbi, Womb – Méh című, „csalódást keltő” munkája.

A Die Welt véleménye persze nem meglepő, annak ellenére sem, hogy Fliegauf a film elején hangsúlyozza, hogy a témát adó romagyilkosságok nem most, hanem 2008-2009-ben történtek. A film nemzetközi sajtótájékoztatóján részt vevő újságírók a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium által kiadott, a romagyilkosságok ügyével foglalkozó részletes háttéranyagot is kaptak. Ebben a tárca hangsúlyozza, hogy a film fiktív történet. A művet egyébként két minisztérium – a Közigazgatási és Igazságügyi mellett a Nemzeti Erőforrás Minisztérium – támogatta.

A Tagesspiegel című liberális lapban Peter von Becker A hőség napjai című kritikájában grandiózus romadrámaként jellemezte a filmet, kiemelve hogy a Csak a szél „csendes, mégis kiáltó” mű, amelyben a felszínen gyakran alig történik valami, és mégis minden másodpercét áthatja a „felszín alatti rettenetes feszültség”. Hozzátette: Fliegauf Benedek „kiseposza gazdag és minimalizmusában mesteri” alkotás.

Tudósítónk helyszíni beszámolóját a film berlini premierjéről itt olvashatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.