A Berlinale Arany Medve díjáért 17 alkotással versenyző filmről a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) című konzervatív német lap pénteken azt írta, hogy amennyiben Mike Leigh brit filmrendezőnek, a zsűri elnökének szava lesz a döntő az Arany Medve odaítélésében, akkor jó eséllyel a magyar film kaphatja meg a díjat.
Fliegauf alkotása, amely a cigánygyilkosságok hatására készült, nem a mészárlást mutatja be, hanem „félig dokumentarista” módon egy roma anya és két gyermeke egy hétköznapját. A történet főszereplői „ragaszkodnak ahhoz az illúzióhoz”, hogy nem történhet semmi rossz, „éppen úgy, mint mi”, a nézők – írta Andreas Kilb, a FAZ kritikusa, hozzátéve hogy amikor aztán „az utolsó percekben eldördülnek a lövések, ugyanúgy felkészületlenül érnek minket, mint az áldozatokat”, és ugyanúgy vonatkoznak „ránk is”. Még akkor is, „amikor a moziból kibotorkálunk a szabadba, sértetlenül, de nem felszabadultan”.
A Berliner Zeitung című baloldali lap egyenesen követeli a fődíjat a filmnek. Fliegauf alkotásának „kell odaítélni az Arany Medvét” – írta Anke Westhpal Az utolsó napon című kritikájában, hozzátéve hogy helytelen lenne minden más döntés.
Westphal szerint az alkotás „az első perctől kezdve lélegzetelállító”, a rendező pedig nem a romákról szóló közhelyeket alkalmazva mutatja be a történet szereplőit, hanem tisztelettel fordul feléjük „és érzi félelmüket”. A film a nézőben „csodálatot kelt” Fliegauf művészete iránt, és „mély megvetést ébreszt a romákkal szembeni rasszizmus iránt” – fejtette ki a kritikus.
A Die Welt című konzervatív lapban Cosima Lutz a Pillantások, amelyek még gyilkolni fognak című írásában kiemelte, hogy Fliegauf filmje nem csupán egy roma család életéről és haláláról szól, hanem képet ad a szerző hazájáról is, ahol, „mint ismert, évek óta formálódik az idegengyűlölet klímája”. Az alkotás azonban „szerencsére nem tézisfilm”, mint a rendező legutóbbi, Womb – Méh című, „csalódást keltő” munkája.
A Die Welt véleménye persze nem meglepő, annak ellenére sem, hogy Fliegauf a film elején hangsúlyozza, hogy a témát adó romagyilkosságok nem most, hanem 2008-2009-ben történtek. A film nemzetközi sajtótájékoztatóján részt vevő újságírók a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium által kiadott, a romagyilkosságok ügyével foglalkozó részletes háttéranyagot is kaptak. Ebben a tárca hangsúlyozza, hogy a film fiktív történet. A művet egyébként két minisztérium – a Közigazgatási és Igazságügyi mellett a Nemzeti Erőforrás Minisztérium – támogatta.
A Tagesspiegel című liberális lapban Peter von Becker A hőség napjai című kritikájában grandiózus romadrámaként jellemezte a filmet, kiemelve hogy a Csak a szél „csendes, mégis kiáltó” mű, amelyben a felszínen gyakran alig történik valami, és mégis minden másodpercét áthatja a „felszín alatti rettenetes feszültség”. Hozzátette: Fliegauf Benedek „kiseposza gazdag és minimalizmusában mesteri” alkotás.
Tudósítónk helyszíni beszámolóját a film berlini premierjéről itt olvashatják.