Egész múzeumokat szippantott be a Google

Több ezer képzőművészeti albumban férne el a virtuális kiállítás anyaga.

rKissNelli
2012. 04. 03. 16:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon könnyen el lehet veszni a Google Art Projekt labirintusában: szédítő mennyiségű műalkotást nézegethetünk közvetlen közelről, és saját képünkre is átformálhatjuk az oldalt. A harmincezer alkotást bemutató virtuális kiállítás olyan helyzetbe hoz minket, mintha több ezer képzőművészeti albummal zártak volna össze, de itt egy kattintással ugorhatunk egyik albumról a másikra, és senki nem csap a kezünkre, ha kitépünk egy-egy lapot.

Hozzá kell tenni persze azt is, hogy az impozáns virtuális kiállítás nem pótolja a valóságot, és – ahogy ez lenni szokott – rögtön érik az embert csalódások is, hiszen a harmincezer kép és műtárgy között csak olyan alkotások szerepelnek, amelyek a programban részt vevő múzeumok gyűjteményeiben megtalálhatók. Ennek megfelelően hiába kutattam például egyik kedves festőm, Tasso Marchini képei után, közülük egy sem szerepelt ebben a hatalmas merítésben, Alphonse Muchának pedig csak néhány munkáját találtam meg. Biztos, hogy másnak is lesz még ilyen élménye a virtuális múzeummal kapcsolatban, de ez persze mit sem változtat azon, hogy nagyszerű vállalkozás a Google Art Projekt és hogy a gyűjtemény, amely negyven ország százötvenegy múzeumának anyagát tartalmazza, azonnali függőséget okoz, amitől nehéz lenne megszabadulni, de talán nem is érdemes.


Magyarországról két múzeum, a Szépművészeti Múzeum és a Nemzeti Galéria összesen több mint kétszáz művet adott hozzá a virtuális kulturális örökségnek ehhez a gyűjteményéhez. Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója és Szücs György, a Nemzeti Galéria megbízott főigazgatója mindketten úgy gondolják, hogy a virtuális tér lehetőségei nem fogják elvenni a közönség kedvét a múzeumlátogatástól, sőt épp ellenkezőleg. Baán László szerint a „múzeumi bumm” időszaka volt az elmúlt két évtized, a látogatók száma ugrásszerűen megnőtt. A főigazgató szerint az érdeklődőket az „eredetiség misztériuma” vonzza a múzeumba. Szücs György pedig azt mondta, hogy két előretolt figurával kell számolnia a múzeumoknak a kulturális élet játéktábláján: az egyik a múzeumpedagógia, a másik a digitalizáció, amelyről egyébként sokat hallhattunk mostanában Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkártól is. Ez most sem történt másképp, az államtitkár a Google Art bemutatóján újra felhívta a figyelmet, hogy a kormányzati kultúrpolitika egyik fő törekvése a nemzeti kulturális örökség digitalizálása, ezért hát a Google Art Projekt a a MaNDA (Magyar Nemzeti Digitális Archívum) „természetes szövetségese”.

A Google Art Projekt az oktatásban is használható lesz. A gyerekek fogékonyak az újdonságra, különösen azt
találták érdekesnek, hogy a képek a legapróbb részletekig kinagyíthatóak.

Fotó: Béres Attila



Az internetezőknek pedig nincs más dolga, mint élvezni a virtuális barangolás előnyeit. A Google Art Projekt kezdeti állapotához képest jelentős változtatások történtek az oldalon, így már minden alapkövetelménynek megfelel, amit egy ilyen adatbázis iránt támaszthatunk: kereshetünk alkotók, címek, múzeumok szerint, készíthetünk saját galériát, amelybe kedvenc képeinket pakolhatjuk be, majd meg is oszthatjuk a válogatást a közösségi oldalakon, de természetesen megosztható egyetlen festményről vagy más alkotásról készült fotó is.

A galériához adhatunk jegyzeteket, és nyilvánossá is tehetjük, így minden, Google felhasználói fiókkal rendelkező személy láthatja azt. Akinek Google fiókja van, meg tudja tekinteni tesztgalériánkat, és elkészítheti a sajátját is. A kiállításban való böngészéshez viszont nem szükséges Google-felhasználónak lenni, ez a lehetőség bárki számára adott.

A Google Art Projektben nemcsak képeket fotóztak, hanem több virtuális sétát is kínálnak azokban a múzeumokban, ahol készültek panorámafelvételek, és a képeket is megnézhetjük „múzeumi nézetben”, ahogy a valódi helyükön láthatóak. Barangolhatunk például a versailles-i kastélyban, még az ajtókilincseket is közvetlen közelről megszemlélhetjük, és kinézhetünk az ablakon is, a műalkotásoknak pedig olyan részleteit láthatjuk, amelyekhez az alkotóknak maguknak sem lehetett szerencséjük, mert ilyen részletes nagyítást sokáig nem tettek lehetővé a technikai feltételek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.