James Cameron az új technika legnagyobb nyertese

A hollywoodi rendezők egyre nagyobb számban készítik filmjeiket három dimenzióban, és az új üzlet legnagyobb nyertese éppen közülük való: James Cameron.

PR
2012. 04. 07. 19:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Cameron az álomgyár egyik legmenőbb vállalkozójává vált azzal, hogy beindította 3D-s üzletét. A rendező eredetileg az Avatarhoz fejlesztette a háromdimenziós technikát. A sci-fi világszerte 2,8 milliárd dolláros páratlan bevétellel zárta forgalmazását. A kanadai származású rendező nevéhez fűződik a filmtörténet második legnagyobb jegybevételét elérő produkció, a Titanic is, amely a héten kerül ismét – ezúttal térhatású formátumban – a világ mozijaiba.

George Lucas a Star Warsszal a különleges effektusok terén forradalmasította Hollywoodot, az 57 esztendős Cameron viszont azzal a háromdimenziós technikával, amelyet maga dolgozott ki, új alapokra helyezte a térhatású filmezést. Saját fejlesztésű kameráit más produkciók és tévérendezők is bérbe veszik, ami milliós jövedelmet biztosít Cameron vállalkozásának.

A Cameron Pace Group, amelyet a rendező 12 éve alapított Vince Pace kameraguruval, tavaly 58 millió dollárt kasszírozott a felszerelések kölcsönzésével. Ez csak töredéke annak, amit Lucas az ILM speciális effektus műhellyel keres, de a háromdimenziós produkciók száma egyre nő. Cameronék eddig több mint tucatnyi játékfilmes és kilenc koncertfilmes produkcióhoz, valamint 140 sportközvetítéshez biztosították a kamerákat és egyéb eszközöket.

A jól menő vállalkozás némi gyógyírral szolgálhat arra a sebre, amelyet Cameronon a Digital Domain speciális effektus műhely kudarca ütött. A rendező 1993-ban nyitotta meg a stúdiót a néhai Stan Wilson effektusvarázslóval, ám a vállalkozás nem tudott az ILM versenytársává válni, és Cameron 1998-ban kiszállt az üzletből, miután nem volt képes zöld ágra vergődni a stratégiát illetőleg a befektetőkkel, köztük az IBM-mel és a Cox Communications céggel.

Jeffrey Katzenberg, a DreamWorks animációs stúdiójának főnöke szerint a Digital Domain bukása nem vetett rossz fényt Cameronra. „A vállalkozókat a sikereik alapján ítélik meg és nem a bukásaik alapján. Ő pedig hihetetlen üzletet épített ki abból a háromdimenziós technológiából, amelyet kifejlesztett” – jegyezte meg Katzenberg.

A burbanki repülőtér mellett három épületet elfoglaló Cameron Pace a háromdimenziós filmezés minden mozzanatából profitál. Cameron olyan komolyan veszi a háromdimenziós kameráival forgatott filmek minőségét, hogy pecsétjével igazolja azt, ahogy Martin Scorsese A leleményes Hugo című családi kalandfilmjénél tette. Ez a „minőségi bizonyítvány” lehetővé teszi, hogy a stúdió kedvezőbb pozíciót harcoljon ki filmje reklámozásakor, illetve forgalmazásakor.

Cameron ezen felül a Disney orlandói Animal Kingdom szórakoztató parkjában is besegít egy új attrakció, az Avatart idéző világ létrehozásában. Cserében részesedik majd a jogdíjakból.

Nem utolsó sorban a rendező végtelen lelkesedése és tökéletességre törekvése is hat a Cameron Pace cég ügyfeleire. Michael Lewis, a moziknak háromdimenziós vetítőket lízingelő RealD igazgatója elragadtatva beszélt arról, hogy Cameron, aki maga is tagja a RealD vezetőségének, nem kíméli magát, ha munkáról van szó. Mint mesélte, a Cirque du Soleil Worlds Away című film felvételén nem volt rest beugrani a produkciós asszisztens helyére. „Felnéztem és ott lógott több mint húsz méter magasban” – idézte fel a meglepett Lewis.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.