Titanic: az elsüllyedt optimizmus

Száz éve süllyedt el a Titanic, és vele együtt az illúzió is. Nem ez volt a világ legnagyobb hajókatasztrófája, mégis ezer tanulság teszi az egyik legfontosabbá. A centenáriumról kiállítás is megemlékezik.

Szathmáry István Pál
2012. 04. 14. 21:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem dolgoztam hiába – gondolhatná James Cameron alanyi sikerfilmguru – aki lassan a Titanic-szakértő titulust is odabiggyesztheti a névjegyére –, ha fülébe jutna, hogy április 13-án Réthelyi Miklós miniszter őt idézte a Titanic 100 című kiállítás megnyitóján. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium első embere Cameron következő kijelentésével adott ugyanis hangsúlyt a baleset korszakos jelentőségének: a Titanic elsüllyedése hirtelen kipukkasztotta az optimizmus szappanbuborékát.


És valóban: a kor technikai vívmányaival alaposan megpakolt Olympic-osztályú utasszállító fedélzetén készült képek, valamint a hajó után maradt tárgyi emlékek alapján a ma embere előtt egy olyan kor dereng fel, amely nemcsak határtalan lelkesedésével kérkedett, de odafigyelt minden apró részletre, és az ízlést gyakran a praktikum elé helyezte. Amikor még tényleg az örökkévalóságnak szánták az eszközöket, és azt sem tartották túlzásnak, hogy az edzőtermi enteriőr vagy akár a lépcsőkorlátok is szecessziós bőséggel legyenek díszítve.

A Titanic 100 címet viselő kiállítás látogatója maga is meggyőződhet a fentebb elmondottakról, hiszen csaknem 130 eredeti tárgy és dokumentum mesél a világ leghíresebb hajójának építéséről, első és egyben utolsó útjáról, és persze magáról a katasztrófáról. A ráhangolódást segíti, hogy a Stern Stúdió és a Mid Atlantic Films jóvoltából a Magyarországon forgatott Titanic című televíziós sorozat díszleteit és kellékeit felhasználva megelevenedik a tragikus sorsú hajó sétafedélzetének egy részlete.

A falakon pedig szabatosan összefoglalt információk adnak többletinformációt az utasok és a személyzet életéről,
kiemelve az érdekesebb élettörténeteket is.

Fotó: Béres Attila


Nem csak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban is kuriózum a kiállítás, hiszen olyan eredeti tárgyakat is felvonultat, amik eddig még nem kerültek a nagyközönség elé. A tárlaton a Titanicról származó tárgyak mellett olyan elemek is láthatók, amelyek a hajó részére készültek, de nem építették be őket. A korhű hangulatot emellett olyan eredi tárgyak – például az ízlés étkészletek – szavatolják, amelyek a testvérhajóról, a Titanic-kal szinte teljesen megegyező Olympicról származnak. Számos műszaki eszköz megcsodálható, a falakon pedig szabatosan összefoglalt információk adnak többletinformációt az utasok és a személyzet életéről, kiemelve az érdekesebb élettörténeteket is.

A kiállításon az is kiderül, hogy a marketingipar már akkor ráúszott a kiemelt eseményekre, erről tanúskodik például a Titanic képével díszített csokoládés dobozka. A kiállítás egyébként demokratikus elszántsággal igyekszik teljes keresztmetszetet adni, így nem csak a leggazdagabbak pazar környezetét idézi meg, hanem bepillantást enged a harmadosztály életébe is, ami nem is volt annyira szerény, hiszen a hajó az otthon megszokottnál nagyobb kényelmet biztosított mindenkinek.

Gyilkol a délibáb

Erről még a megnyitón értesülhetett a hallgatóság több alapvető tény társaságában. Nincs ugyan tengerünk, de legalább a Nemzeti Erőforrás Minisztérium eldicsekedhet egy rendkívül felkészült hajózástörténeti szakemberrel. Dr. Balogh Tamás, aki főállásban a NEMFI főosztályvezetője, gyakran adja szakértelmét a témába vágó kiállításokhoz. Nem mellesleg pedig egy veterán biztosítási ügynökbe oltott stand up komikus profizmusával és lendületével volt képes összefoglalni a megnyitón – nagyjából tíz percben – nemcsak a Titanic krónikáját, hanem egy másik kulcsszerephez jutó hajó, a Carpathia sztoriját is.


Mivel a Titanic sorsáról bőven áll rendelkezésre információ a világhálón, Balogh előadásából talán azt a kérdést érdemes kiemelni a centenárium kapcsán, amit sokan feltettek már: hogyan történhetett meg ilyen banális baleset? Hogyan sikerült a nagy vízen épp egy kósza jéghegybe belefutni? Balogh felvázolt egy elméletet, ami mostanra vált egyre elfogadottabbá, többek között harmincnyolcezer hajónapló tüzetes átvizsgálása alapján. Eszerint a tengerfelszíni délibáb jelensége is szerepet játszhatott a tragikus végkifejletben. A különböző hőmérsékletű tengeri áramlatok találkozása azt eredményezheti, hogy a tengerszint a valóságosnál több méterrel magasabban látható a hajókról. A jéghegy sötét tömbje elvileg kitakarja a csillagos égbolt egy részét, de a délibáb hatására ez nem mindig észlelhető időben.


A Carpathia gőzös Fiume és New York között szállított utasokat, a hajón nem kevés kivándorló is utazott. A sokat említett kitántorgó magyarok milliós tömegéből is számosan a Carpathia fedélzetéről látták meg először a Szabadság-szobrot. A hajó kapitánya, Arthur Henry Rostron csak három hónapja töltötte be a posztot, amikor a Titanic katasztrófája bekövetkezett, viszont hét éves kora óta járta a tengereket, így nem volt szégyellni valója a híres hajó parancsnokával, Smith kapitánnyal szemben sem, aki egyébként igazi vén tengeri medvének számított. A Carpathia volt az a hajó, ami a segélykérő üzenet hatására rögtön a helyszínre sietett. A mentési akcióból egy magyar orvos, Dr. Lengyel Árpád is alaposan kivette a részét, és bátor helytállásáért valóságos hősként ünnepelték világszerte. A tragédia egész életére kihatott.

Egy magyar, akit csodált az egész világ

A Titanic 100 kiállításon Dr. Lengyel Árpádra is emlékeztek. A neki kijáró méltó megemlékezéshez egy frissen megjelent, szép kiadású és alaposan megírt kötet is hozzájárul. „A Titanic árnyékában – egy magyar orvos élete” című könyvet a neves orvos unokája, dr. Reich Márta mutatta be, a vele készült videóriportot itt nézhetik meg. A Balogh Tamással közösen írt munka egyfelől áttekinti annak az orvosnak az életét, akinek neve a huszadik század elején legalább annyira ismert volt, mint Semmelweis Ignácé, másfelől orvostörténeti szempontból, valamint a két hajó történetének ismertetése terén is számos érdekességet kínál. Az Amerikát is megjárt embermentő alakja a második világháború után sajnálatos módon háttérbe szorult, és csak a Titanic roncsainak ’85-ös megtalálása után kezdték ismét emlegetni.

Pedig Lengyel nem csak a Titanic kapcsán érdemel figyelmet. A mai BKV elődjének orvosaként, illetve az első Budapesti Önkéntes Mentőegylet munkatársaként is nevet szerzett magának. A Carpathia fedélzetére egy angol nyelvű hirdetés alapján került, hiszen a sok magyar kivándorló miatt szükség volt magyar anyanyelvű orvosra is. Lengyel tapasztalatszerzési és nyelvgyakorlási lehetőséget látott a kalandban, nem sejthette, hogy az az egész életére ilyen komoly hatással lesz majd. Unokája elmondása szerint Lengyelt felkavarta a látvány, a törmeléktől szinte teljesen barna víz látványa, és a menekülteké, akik mozdulni sem bírtak már a jeges vízben töltött órák hatására. Élményeiről csak hivatalos előadások formájában volt hajlandó beszámolni, családi vagy baráti körben sohasem. Viszont igen hamar könyvet írt a látottakról, igaz, személyes feljegyzéseivel ellentétben ebben inkább a mentés orvosi körülményeinek szentelt nagyobb figyelmet. 1913-ban még egy feljegyzést írt a témában, továbbá két rádióadásban is megszólalt a témával kapcsolatban, 1932-ben és 1937-ben. Emlékét nem csak itthon ápolják: emlékérmet kapott a megmenekült utasoktól, továbbá a Liverpooli Hajótöröttek Társasága is elismerésben részesítette. Itthon a hajózási szakközépiskola diákjai 1997 óta minden évben koszorúzással tisztelegnek a magyar orvos előtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.