Meghalt Szegedy-Maszák Mihály

A Széchenyi-díjas magyar irodalomtörténész 73 éves volt.

LD
2016. 07. 25. 13:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hetvenhárom éves korában elhunyt Szegedy-Maszák Mihály, az ELTE BTK professor emeritusa – olvasható a Pesti Bölcsész Akadémia Facebook-oldalán. Legutóbbi könyve, a Jelen a múltban, múlt a jelenben néhány hete jelent meg a Pesti Kalligramnál.

Munkásságával fordulatot idézett elő az irodalomtudományban – szólt pályatársáról, a vasárnap elhunyt Szegedy-Maszák Mihályról az MTI megkeresésére hétfőn Kulcsár Szabó Ernő irodalomtörténész.

Szegedy-Maszák Mihály kiemelkedő irodalomtudományi teljesítményét olyan elképesztő művészeti tájékozottság támogatta, amely a zenétől a képzőművészeten át minden fontosabb művészeti ágban páratlan volt – méltatta a Széchenyi-díjas tudóst Kulcsár Szabó Ernő.

Mint hozzáfűzte, ez a széles körű tájékozottság mind beépült Szegedy-Maszák irodalomtudományi munkásságába, a kutató ezért utánozhatatlanul tudott gondolkodni a magyar irodalomról.

Mint hozzáfűzte, ez a széles körű tájékozottság mind beépült Szegedy-Maszák irodalomtudományi munkásságába, a kutató ezért utánozhatatlanul tudott gondolkodni a magyar irodalomról.

„A hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján igazodási, tájékozódási pont volt számunkra, olyasvalaki abban a sivár környezetben, aki európai módon gondolkodott” – emlékezett az egykori pályatársra Kulcsár Szabó Ernő. Felidézte az 1998-as Frankfurti Nemzetközi Könyvvásárt is, amelynek szervezésében együtt dolgozhattak Szegedy-Maszák Mihállyal, és az akkori magyar részvételnek köszönhetően sikerült Kertész Imrét nemzetközileg igazán ismertté tenni.

Szegedy-Maszák a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja volt. Többek közt az összehasonlító irodalomtudományt és a regényelméletet kutatta. Főszerkesztője volt a háromkötetes A magyar irodalom történeteinek, amely 2007-ben jelent meg. Könyvvel jelentkezett Kemény Zsigmondról (1989), Márai Sándorról (1991) és Ottlik Gézáról (1994), az összehasonlító irodalomtudomány magyar örökségének hírét vitte külföldre is.

Az irodalomtörténész 1943. június 23-án született Budapesten, 1961-ben vették fel az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) magyar–angol szakára. Tanári diplomát 1966-ban, bölcsészdoktori címet egy évvel később szerzett, közben a Cambridge-i Egyetemen is posztgraduális tanulmányokat folytatott. Tudományos munkatársként, majd főmunkatársként 1981-ig az MTA Irodalomtudományi Intézetében dolgozott. Négy évig a József Attila Tudományegyetem adjunktusa is volt, 1981-ben pedig az ELTE irodalomtörténeti tanszékének lett a docense. Előbb egyetemi tanári, majd tanszékvezetői rangra emelkedett, az összehasonlító irodalomtudományi tanszéket pedig tizennégy évig vezette. Tanított és kutatott a Cambridge King’s College-ben, az American Council of Learned Societiesnél, illetve az Indiana Egyetemen. A Hungarian Studies felelős szerkesztője lett 1987-ben, később pedig főszerkesztette a Protestáns Szemlét, és bekerült az Arcadia, valamint a Filológiai Közlöny szerkesztőbizottságába is.

Az irodalomtörténészt 1998-ban választották a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagjává, négy évvel később pedig az MTA Irodalomtudományi Bizottság elnöke lett. 1998 és 1999 között a frankfurti könyvvásáron való részvétel miniszteri biztosaként tevékenykedett. A Collegium Budapest tudományos tanácsadó testületének tagja lett 2000-ben, de volt a Magyar UNESCO Bizottság alelnöke és a Habsburg Történeti Intézet tudományos tanácsadója is.

Alföldi-díjat 1995-ben, Széchenyi-díjat 2003-ban kapott, 1997-ben pedig átvehette a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét.

A XIX–XX. századi angol, amerikai, francia és magyar irodalom mellett irodalom- és fordításelméletet, valamint összehasonlító irodalom- és kultúratudományt kutatott.

„A Nyugatot és a Nyugat ellenzékét egyformán elfogadom a magyar kultúra részének. Szabó Dezső, aki írt a Nyugatba, utána szembekerült azzal. Nem szerencsés, hogy viszonylag keveset foglalkoznak vele. A magyar kultúrának vannak viszonylag kétesnek tekintett részei, ezekkel többet kellene foglalkozni. […] El kellene tűnődni azon, elképzelhető-e, hogy egy mű különböző szempontokból értékőrző, nem újító, mégis jelentős” – vallotta Veiszer Alinda Záróra című műsorában néhány éve, ahol a kánont szükséges rossznak nevezte.

Egy másik interjúban arról beszélt: „Az amerikai születésű prózaírónak, Henry Jamesnek van egy korai története, A jövő Madonnája. Ez az öntükröző, az irodalomról, művészetről szóló mű azt sugallja, hogy már a XIX. században sem lehetett megfesteni egy Madonnát. A remekmű fogalma megkérdőjelezhető.” A Zárórában azt is kifejtette: egyetemista korában az építőtáborban megverekedett valakivel Adyért. „De túléltük mind a ketten, állítólag ő másként emlékezik rá, ez is természetes. […] Akkor Ady mellett kardoskodtam, ma is kardoskodnék, bizonyára egészen másként. A három nagy költő közül Kosztolányi áll hozzám a legközelebb, de most például Babitscsal is foglalkozom.” Szóba került az is, hogy a rendszerváltás előtt nem jelentethette meg, amit az Édes Annáról írt, mert akkor úgy volt szokás felfogni: „Édes Anna tulajdonképpen egy eszmény, akik körülveszik, mind sötét alakok, és osztályfeszültségről szól a regény. Amit én írtam, ennek nem felelt meg.”

Múlt héten számoltunk be arról is: július 8-án elhunyt az ELTE BTK másik neves oktatója, Bárdos László.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.