Ha fesztiváljegyet veszünk, biztosan megtaláljuk rajta azt az apró betűs kitételt, hogy a műsorváltoztatás jogát fenntartják a szervezők. Mindig rögzítik ezt az általános szerződési feltételekben is, amelyeket a jegyvásárlással fogad el a fesztiválozó. Hiába nyilvánvaló, hogy sokszor egy-egy sztárfellépő miatt megy a helyszínre a közönség nagy része, ez mit sem változtat azon, hogy a belépő a teljes fesztiválra szól. A látogatónak nincs lehetősége reklamálni, akkor sem, ha nyilvánvalóan a legnagyobb, legcsábítóbb koncert marad el. – A jog nem tud mit kezdeni ezzel a problémával, mert a jegy a teljes programra szól. A fesztiválokon sok koncert van. Képtelenség lenne utólag megítélni, hogy a fogyasztó melyik miatt vásárolt jegyet – mondta lapunknak a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) szóvivője, Kispál Edit.
Ez a gyakorlat akár szélsőséges helyzetet is eredményezhetne. Ha valaki meghirdetne egy három koncertből álló rendezvényt „rock napja” néven, a Rolling Stonesszal és például két pályakezdő magyar zenekarral, elméletileg akkor sem lenne köteles visszafizetni a jegyek árát, ha a Rolling Stones lemondaná a koncertjét. Kispál Edit erről a példáról úgy vélekedik: itt is az a helyzet, hogy a nézők a „rock napjára” váltottak belépőt, nem pedig a Rolling Stones koncertjére. Nem valószínű, hogy a valóságban előfordulna ilyen eset, de a példa jól mutatja, hogy a helyzet féloldalas.
A FEOSZ nem győzi hangsúlyozni, hogy el kellene olvasni az általános szerződési feltételeket, amikor jegyet vásárolunk. Ennek ellenére alig találkoznak olyan fogyasztóval, aki ezt meg is teszi. A házirendeket és az adatvédelmi szabályzatokat sem árt ismerni. Kispál Edit elmondása szerint még nem fordult elő, hogy tisztességtelen vagy jogszabályba ütköző feltételt talált volna a fogyasztóvédelmi szervezet a fesztiválszervező cégek általános szerződési feltételei között. Az sem jellemző, hogy fesztiválokkal kapcsolatos ügyekben sokan fordulnának a FEOSZ-hoz. Tömeges reklamációk olyankor fordulnak elő, amikor egy teljes fesztivál marad el, mint néhány éve az agárdi Part Fesztivál. A károsultak akkor nem is kapták vissza a jegyek árát, mert a szervező eltűnt. A FEOSZ tanácsadással segíti a hozzá forduló fogyasztókat, de ez a tájékoztatás a kormányhivatalok részeként működő fogyasztóvédelmi hatóságnak is kötelezettsége. Ők indíthatnak eljárást is.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!