Egy évvel ezelőtt jelent meg egy írásom e lap hasábjain Józsi első karácsonya címmel. Az írás főszereplője – Józsi, a hajléktalan – néhány héttel ezelőtt meghalt. Halála éppoly észrevétlen volt, mint az élete. Hajnalban, miután visszament az éjjeli menedékként szolgáló „nagypincébe” az udvari cigizés után, egyszer csak összeesett. A csomagjait szerette volna leadni a megőrzőbe, de erre már nem került sor. Józsi csomagja két nagy szatyorból állt, ebben volt mindene. Főleg könyvek. Egy rakás könyv az értéktelen romantikus regénytől Tolsztojig. A könyveken kívül alig valami még. Néhány ruhadarab, konzervek, egy borotválkozótükör.
Engem mindig megrendített a hajléktalanok önkéntelen aszketikussága, miközben persze nem önként vállalt aszkézisről van szó, hanem – hogy is mondjam – az élet hozta így. Az, hogy van két szatyrod, és ebben a két szatyorban van mindened. Ha itthon körülnézek, látnom kell, mennyi felesleges kacattal vesszük körbe magunkat. Néha el is határozom, hogy rendelek egy konténert, és belehajigálok mindent, amit feleslegesnek gondolok. Alig maradna valami a házban. Persze kisgyerekes szülőként nyilván van egy halom játék. Pontosítok: ipari mennyiségű játék van. Térdig gázolunk a játékokban. De van itt sok minden más is, aminek az égvilágon semmi értelme.
Józsi két szatyrában ugyanígy voltak kacatok, a hülye romantikus regényei, amelyeket falt. Ideje volt bőven az olvasásra, nem dolgozott, a városban kószált, lejárt szavatosságú ételt gyűjtött, néha újságot árult. Egyszer láttam, hogy a Háború és béke egyik kötetét olvassa este az udvaron. Kérdeztem tőle, mit szól a könyvhöz. Azt válaszolta, hogy lassú, de mégsem unalmas. Amivel majdnem azt mondta, amit Pilinszky Bachról: túl van az unalmon. Sokszor láttam hajléktalanokat éjszaka olvasni a szálló udvarán. Ott volt Laci, aki Az eltűnt idő nyomában első kötetét, a Swannt olvasta a fülledt augusztusi éjszakákon, aztán Sanyi, aki F. Scott Fitzgerald novellái fölött cigizett hajnalig a csocsóasztal mellett, vagy Karcsi, aki rendszeresen újraolvasta a Varázshegyet, mert mint mondta, van valami abban a regényben, aminek ő a végére akar járni, de soha nem tudott rájönni, mit is keresett benne tulajdonképpen. Azóta ha Proustra vagy Thomas Mannra gondolok, ezek az éjszakai képek ugranak be először, ezek az elgyötört, Mednyánszky rajzaira emlékeztető arcok a gyenge lámpafényben, ahogy a szakadozott könyvük fölé hajolnak.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!