Diplomás szegénység

„Az egyik fele diplomás, a másik fele analfabéta. Kell-e ennél pompásabb elosztás?”

Hász Róbert
2017. 01. 15. 16:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy múltban játszódó regény megírását kötelezően megelőzi az adott korszak feltérképezése. Ebben nagy segítségünkre lehetnek a korabeli újságok. Elolvassuk a vezércikkeket, a tárcákat, a tudósításokat, de még az utolsó oldalakon található hirdetéseket, állás- és hivatalpályázatokat, árverési, árlejtési értesítéseket (ez utóbbiak a manapság divatos közbeszerzési pályázatokhoz hasonlíthatók), hogy lehetőleg minél többet magunkba szívhassunk abból a letűnt világból, melyet a regényben feltámasztani szándékozunk. Persze nem véletlen, ha úgy érezzük, a megsárgult új­ság­oldalak lapozása során olyan országba csöppentünk, melynek értjük ugyan a nyelvét, de szokásait, hétköznapjait alig-alig. Minden új és idegen: a viselet, amelyben eleink jártak, közlekedési eszközeik, szórakozási szokásaik, mindennapi ügyes-bajos dolgaik, amelyeken töprengtek, dohogtak vagy nevettek.

A mi esetünkben az ezerkilencszázas évek legelejéről van szó, s a Bácska című zombori újság 1902-es évfolyamáról. A cikkeket olvasva szinte áthidalhatatlannak tűnik a távolság köztünk és néhai polgártársaink között, akik 1902 júliusának egyik verőfényes napján a zombori Erzsébet park ösvényein sétáltak, a pavilonban játszó tűzoltózenekart hallgatták, s mondjuk azon töprengtek, hogy milyen lesz az esti elő­adás a szabadlíceumban, amelyen a város neves polgára, a kirendelt főügyész úr, Gozsdu Elek beszél majd a könyv történetéről. Lesz-e olyan érdekes, mint volt annak a két francia úriembernek a műsora, akik az előző hónapban látogattak a városba, egyenesen Afrikából, a búrok táborából, s az angol–búr háborúról tartottak érdekfeszítő beszámolót. Vagy amiatt zsörtölődtek e tisztes polgárok egymás között a platánok árnyas lombjai alatt, hogy a vármegyei közgyűlés ezúttal sem döntött a nyilvános utcai világítás megszervezéséről, amikor már Kecskemét és Nagybecskerek utcáin is elektromos hálózatok futnak, csak Zomborban nem, mert a nagytiszteletű közgyűlés évek óta képtelen eldönteni, hogy a Ganz vagy az Egyesült Villamossági Rt. kapja-e meg a koncessziós jogot a villanyvilágítás kiépítésére. Ugyanakkor olyan cikk is szemünk elé kerülhet, mely azt bizonyítja, hogy hiába a százvalahány év s a két világháború, amely a megértés akadályaként tornyosul eleink s miközöttünk, oda és vissza többször is lerombolva már a hidakat a múlt és a jelen világa között, hiába a másmilyen ruhák, a napernyők, a konflisok és a zsirárdikalapok, egyes dolgok azóta sem változtak.

Vezércikk a zombori Bácska című újság egyik 1902-es számából (az analógia könnyebb megértéséért nem árt tisztázni: az akkori középiskolai végzettség elismertségben, közmegbecsültségben a mai egyetemi végzettségnek felelt meg):

„A szegénység hosszú és nagy sorában, mely égő sebe társadalmi életünknek, most a modern korban már-már a legelőkelőbb helyet a diplomás szegények foglalják el. Minden tanév végével rajonként bocsátják ki ezeket tantermeikből a középiskolák.

A középiskolai oktatás nagy gépezete kitű­nően működik e téren. Felül teletömik minden esztendőben első osztályos diákokkal, alul pedig hullik kifelé az érett ifjak ezernyi tömege. Egy pillanatig tétovázva állanak a »testimonium maturitatis«-szal a kezükben, mint a kis csirke, a mely fölött most pattant meg a tojás héja, azután szétrebbennek az élet millió útjain: neki az idegen nagy világnak, a csalódásnak.

Nálunk kikerül minden esztendőben néhány ezer ifjú az érettségi alul, míg odalenn a mélységekben a népesség fele írni, olvasni nem tud. Az egyik fele diplomás, a másik fele analfabéta. Kell-e ennél pompásabb elosztás? Hogy társadalmunk képtelen elviselni azt a rengeteg tömeget, mely existenciáját a szellemi munkára alapítja, az hova tovább nyilvánvalóvá lesz. Réges-régen elértük már e tekintetben a telítettség fokát, a mi ez után következett, az már mesterséges és erőszakos küzdelem a munka megosztás törvényeivel, a mely előbb-utóbb katasztrófához juttat.

Mit fog csinálni és mire készül az a pár ezer ifjú, a ki most boldogan szorongatja a képesítő érettségi bizonyítványt? És azok a folyton szaporodó ezrek, a kik jövőre, kik három év múlva és azután hullanak ki éretten a középiskola rostájából? Ügyvédnek megy? Lehet szerencsés, de a dolgok törvényszerűsége immár a napi kenyeret sem biztosítja az ügyvédnek. Orvosnak megy? A városok tömve vannak orvos proletárokkal, a falvakban meg silány az orvos keresete. Mérnöknek megy? Hol van nálunk gyáripar, a fejlett gazdasági élet, a mely a mérnök keresetét biztosítja? Közigazgatás? Államszolgálat? A legmagasabb protektorok birkóznak egy-egy hivatalszolgai stallumért.

Nagyeszű emberek, a kik okosakat gondolnak, keserves szemrehányásokkal szokták ezért illetni a társadalmat. Senki se akar dolgozni – zokogják búsan –, betűvető rabszolga, irodamoly, bürokrata akar lenni minden ember. Holott ott van a szabad világ, a munka végtelen mezeje, a melyen olyan független és boldog lehet mindenki. Ne neveljétek uraknak a fiai­tokat, óh, apák, mondják, hanem munkásoknak: a munkában van a kenyér, a boldogság és az élet, most és mindörökkön örökké. Mintha nem Magyarország volna az a Kánaán, a honnan százezer munkabíró férfi vándorol ki egy esztendő lefolyása alatt munka és kenyér nélkül. Mintha nem itt volna állandóan a munka nélkül való munkások százezernyi serege – kenyér nélkül. Mintha szüksége volna a társadalomnak a bölcs tanácsaikra.

Tudományos pálya? A hivatalszolga mélységes sajnálattal van eltelve a tekintetes úr iránt, a kinek méltóságán alul van az, hogy borravalót fogadjon el, de azért hivatalos kötelességében áll, hogy rendesen ruházkodjék, tisztességes lakásban lakjon, úri emberhez illően éljen feleségestől, gyermekestől, kutyástól, macskástól. A szolga boldognak érezheti magát, hogy az Isten kegyelme nem juttatta érettségi bizonyítványhoz, és abban a helyzetben van, hogy egy hatos borravalót megköszönjön az övénél szűkebb jövedelemmel rendelkező tekintetes úrnak, a miért valamit hozott neki a boltból vagy máshonnan.

A földi élet legdrágább kincsét adja az ember a diplomáért: az ifjúságot, a legragyogóbb tavaszi napokat. És kapja érte cserébe fiatalsága végén a bizonytalanságot, ha nem a nyomort vagy nélkülözést. Mindenki tudja ezt, és mégis töri magát a világ az iskolai képesítés után, a mely még világosabbá teszi a látást, felismerhetőbbé a szükséget és tűrhetetlenebbé a nyomort. Nem a vakság hajtja tehát az embereket a diplomás szegénység örvényébe, nem is a léhaság, nem is az úrhatnámság, hanem az a halvány reménysugár, a mely ebből a bizonytalanságból még feléje dereng. Másfelé nincs menekülés sehol, és ha itt bizonytalan a boldogulás, amott alant rettenetes a bizonyosság.”

(Bácska, 1902. július 22., kedd)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.