A jó életbe már, dühöngött Marcel, amikor összedőlt az egyik ügyetlenül feltornyozott bőröndhalom. Most a díszletmunkások rontották el, de mindig történik valami, sokadszorra kezdik újra a Sarah három napja búcsújelenetét. Előbb a fényekkel volt gond, és az sem segít, hogy a lódenkabátban vagy ingben-gatyában didergő munkaszolgálatosokat pár perc után vissza kell engedni a melegedősátrakba.
Az is milyen, hogy egy kora őszi jelenetet mínusz tizenöt fokban veszünk fel. A kifizetések eddig késtek, a helyi bürokraták hónapokig blokkolták a munkát. A jó embernek adott megfelelő összeg viszont csodákra képes, ennyit Marcel is megtanult az országban töltött hónap alatt. Miután megnyíltak a csapok, teljes tereket kapnak a forgatáshoz. Igaz, erről már korábban is hallott: Kassovitz mesélte, hogy autós üldözéses jelenetet vettek fel itt, és bagóért használhatták egy forgalmas sztráda kilométernyi szakaszát. Aznap a fél országban megbénult a forgalom, de hát a művészetért, ugye, áldozatokat kell hozni.
Marcel udvariasan nevetett akkor a sztorin, bár nem nagyon hitte az egészet. Erre most itt ez az óriási, koszlottan is méltóságteljes Eiffel-pályaudvar, amelyet csaknem teljes egészében kibéreltek. A párizsi tarifák töredékéért.
Míg a díszletesek visszapakolták a bőröndöket, elszívott egy cigarettát, közben fázósan sétált végig a peronon: nézte a vágányok elején leszállásra kényszerített utasokat, ahogy fekete dzsekis őrök sorfala mellett megszeppenve indulnak a kijelölt ösvény felé. Olyanok, mint a statisztáink, akik napi 15 euróért fagyoskodnak itt, ugyanaz a riadt engedelmesség és passzivitás, amelyet az utcák, az omladozó házfalak is magukba szívtak már. Itt tényleg nem változik semmi, borzongott meg, és undorral taposta el a csikket.
Még megérkezésük estéjén istentelen bulit csaptak a stábbal, gyönyörű, levakarhatatlan eszkortlányokkal járták a romkocsmákat, akkor mondta idegenvezetőjük, hogy nézze meg jól a falakat, azokat a lyukakat golyók ütötték, és nem lehet tudni, hogy ’45-ben vagy ’56-ban, mert itt a világháború óta nem volt felújítás, ahogy jóvátétel sem. Talán tudatos, hogy megőrzik a sebeket, emlékeztetőnek, így jár mindenki, aki változtatni próbál, vagy lázadozni mer.