Alig két hét múlva este hatkor Portugália ellen lép pályára a magyar labdarúgó-válogatott utolsó csoportmeccsén – lehet, hogy a továbbjutás tétjével, de lehet, hogy anélkül – utóbbi eset valószínűleg csak akkor fog fennállni, ha előzőleg mind Ausztria, mind Izland elveri Dzsudzsák Balázsékat.
Lyonba az autópályán vezet a legrövidebb út, hiszen bár a Google Maps a szlovén, olasz irányt jelöli ki a Magyarországról útra kelőknek, a szlovéniai és az észak-olaszországi útjavítási munkák ezekben a hetekben tapasztalataink szerint is rendületlenül folynak, és „túrnak” a francia szakaszon is. És akkor még ráteszik a Fréjus-alagút önmagában 40 eurós költségét Közel az Eb, így légi úton már csak az EasyJet kínál elfogadható lehetőséget keddi (június 21.) oda- és csütörtöki (június 23.) visszaúttal, egy emberre számítva bőven százezer forint fölötti áron, a menetidő két óra. Visszatérve az autós utazásra, az 1400 kilométer váltott sofőrrel 13 óra alatt lenyomható egy irányban a Bécs, München, Zürich, Genf, Lyon vonalon, persze csak ha nincs dugó az említett nagyvárosok közelében. Egy autó körülbelül 200 ezer forintból járja meg a Budapest–Lyon utat mindennel együtt. Lehet választani A szervezett szurkolói utazásra való jelentkezés határidői jellemzően már lezárultak. No, legalább virtuálisan keljünk útra!
A reptérről a kis piros Rhonexpress visz a Rhone és a Saone folyók összefolyásánál található, egyharmad Budapestnyi Lyon belvárosába (Gare Part-Dieu, az ottani Deák tér), a jegyár oda-vissza 26 euró. Persze lehet taxizni is, de csak akkor éri meg, ha négyen utaznak együtt egy kocsiban. A belvárosból a 3-as villamos visz ki az új, csaknem 60 ezer férőhelyes stadionig, ahol a magyar szurkoló 11 856 nemzettársával találkozhat, ha itthon minden rendelkezésre álló jegy gazdára talált. Aki kocsival megy, annak jó hír lehet, hogy a stadion környékén van 16 ezer autónyi parkolóhely, a létesítmény messzebb esik a belvárosi dugóktól. Persze aki a reptérről egyből a stadionba kényszerül menni, a Rhonexpressről a 3-as villamosra a Meyzieu Z. I. megállónál átszállhat, gyorsan ott van. A város „BKV-ja” utazásonként 1,8 euróba kerül, de lehet napijegyet venni 5,5-ért az automatából vagy Liberté soirée-t (esti jegy), esetleg kétórás jegyet 3-ért. Csoportos jegy 10 főtől kapható. „Bubi” is van Lyonban, egy órán keresztül ingyenes a használata, van azonban napi- (1,5 euró), illetve 7 napos (5 euró) díja.
A város kosárcsapatának (ASVEL) tagja volt éveken át válogatott centerünk, Gulyás Róbert, a mai elnök Tony Parker korábbi NBA-legenda. (A magyar vonatkozások szerelmesei kedvéért megjegyezzük, Pécs Lyon testvérvárosa.) A rendszeres BL-résztvevő focicsapatot többen ismerik, az Olympique elnöke épp a csapat BL-győzelmét szabta feltételül a Stade de Lumieres felépítése feltételéül, hogy aztán fejet hajtson az Eb-rendezés lehetősége előtt, és ennek okán legyen új arénája a városnak.
Említettük már a folyókat, ezeket megnézni egyenesen kötelező – sokak szerint a budai és a pesti Duna-partra nagyon hasonlít a látvány –, de ugyanígy a Fourviere negyedet is a helyi Notre-Dame-mal, az óriási Bellecour teret és a környező sétálóutcákat. Autós út esetére a falakkal körülvett Pérouges település megtekintése melegen ajánlott, ahogy Tain-l’Hermitage csoki- és borkóstolója sem hagyható ki. További városi nevezetességek keretes írásunkban.
Lyon egyértelműen gasztrokulturális megapolisz, aki teheti, ne spóroljon az étkezésen – úgysem fog tudni. Aki sörös, az persze otthon tankoljon fel!
A szurkolóknak még érdemes tudniuk azt is, hogy a három Eb-helyszínen (Lyon, Marseille, Bordeaux) mobil konzuli szolgálat lesz a mérkőzések előtt, alatt és után, egy kisbuszt kell keresni a megfelelő stadionbejárat közelében.