Maguk a szurkolók mondják el, miért nem járnak magyar meccsre

Színvonaltalan, hangulattalan mérkőzések, nehézkes beléptetés, bonyolult jegyvásárlás. Ezek a fő okok.

Havasi Zsolt
2017. 05. 17. 16:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar labdarúgás nem piaci alapon működik. A klubok ugyanis bevételeik nagy részét tulajdonosi befizetésekből, névszponzori díjból, televíziós jogdíjból vagy épp a szerencsejátékpénzekből könyvelik el. A 2011 óta sportcélra fordítható társaságiadó-kedvezmény révén érkező összeg hab a tortán. Csak csekély, 3–10 százalék származik jegybevételből, azaz közvetlenül a fogyasztótól. Hiába nőnek ki a földből gomba módra a stadionok, szurkoló valahogy mégsem lesz több, sőt. A szövetség korábbi célkitűzése, miszerint 2020-ra átlagosan hatezer drukkert szeretne látni az NB I-es meccseken, egyelőre irreális.

Aggódik is a Magyar Labdarúgó-szövetség vezetése, bár Csányi Sándor kedden, a szervezet éves közgyűlésén az MTI beszámolója szerint azt mondta, meghozta a várt eredményt a tizenkét csapatosra csökkentett NB I-es létszám, hiszen gazdaságilag stabilabbak a klubok, és szakmai előrelépés is történt. Ám arról is beszélt,

még ebben a hónapban felveszik a kapcsolatot a csapatokkal, hogy együtt találják meg megoldást az alacsony nézőszám okára, mert hiába közvetít csak heti egy NB I-es meccset a televízió, így sem nőtt a jegyet váltók száma.

Megjegyezte, a nézőszámra kedvezőtlen hatást gyakorol, hogy több klub nem saját stadionjában játszik.

A negatív folyamatok mögött húzódó egyik legfőbb ok kézenfekvő: infrastruktúrát könnyebb építeni, mint futballt. Ahhoz pedig, hogy megteljen egy-egy létesítmény, jó marketingtevékenységre van szükség, hiszen a foci is egy termék, amit el kell adni. Persze azért van jó példa. A Budapest Honvédnál nagy figyelmet fordítanak arra, hogy minden mérkőzésüket Budapest több pontjára kihelyezett óriásplakátokkal hirdessék, és a közösségi médiát is aktívan használják. – A legfrissebb adatok szerint a 2015/2016-os szezonhoz képest az idei évadra 56 százalékos növekedés tapasztalható az átlagnézőszámot tekintve – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek a Honvéd marketingigazgatója, Dudás Györki-Tamás.

A legfontosabb kérdés azonban mégis az, mire vágynak a magyar válogatott és a magyar első osztály iránt érdeklődő szurkolók. A Szent István Egyetem marketing-mesterképzésén készített diplomamunkájában Farkas Máté erre kereste a választ. A kommunikációs területen dolgozó tanácsadó kutatási kérdőívét több mint hétszáz ember töltötte ki, akik közül mindannyian folyamatosan és elmélyülten követik a honi futball történéseit. A vizsgálat sarkos megállapításokkal zárult. A legfontosabb, hogy hiányoznak a színvonalas, elsősorban nemzetközi mérkőzések (ez volt egyébként az MLSZ kérdőívének eredménye is), probléma a szigorú beléptetési rendszer, illetve ha a szurkolót már sikerült a meccsre csábítani, helyszíni élményét a társaság és a jó hangulat határozza meg leginkább.

A helyszíni nézőszámok kapcsán látni, hiába a sikeres Eb-szereplés, a klubok ezt nem tudták kihasználni. Ennek egyik oka a gyenge európai kupaszereplés, és az, amit már több sportközgazdász és marketingszakember is jelzett: az emberek teljesen különválasztják a magyar bajnokságot a magyar válogatottól. A nemzeti tizenegy eredményei a válaszadók 73,6 százalékának hangulatára nagy hatással vannak.

A többség az MLSZ és a klubok csatornáin tájékozódik a történésekről, az egyesületeknél azonban még nem elég hatékony a kommunikáció. Érdekesség, hogy a magyar piacon is előtérbe kerül az a nemzetközi trend, amely szerint sokkal fontosabb lesz a szurkolókkal való kapcsolat folyamatos ápolása és a véleményük meghallgatása a jegyárkedvezmények és az időszakos figyelemfelkeltő akciók helyett. Éppen ezért a közelmúltban életre hívott Szurkolói Klub is kiemelten fontos szerepet tölthet be, amellyel kapcsolatban a többség jegyárkedvezményt vár el, ugyanakkor érezhetően jelentős igény van arra, hogy a szurkolók egységesen kifejezhessék véleményüket a mérkőzések megrendezését, körítését illetően.

A fenti kutatás végkövetkeztetését remélhetőleg a Magyar Labdarúgó-szövetségben és az összes hazai profi klubnál elolvassák: a nézőszám-növekedés hosszabb, egy átfogó, elsősorban a szurkolók érdekeit szolgáló marketingstratégiával kiegészülve érhető el leghatékonyabban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.