Hogyan lett egy 11 milliós ország a világ egyik legjobb focinemzete?

A recept egyszerű, és nem feltétlen a pénzen múlik, csak összefogás kell, s kilépés a komfortzónából.

Havasi Zsolt
2017. 11. 14. 17:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A játéknak, mint kultúrjelenségnek már az ősi társadalmak óta meghatározó szerepe van. Mivel a labdarúgás a kiindulópont, akkor elmondható, a játék során egy olyan velünk született ösztönnek engedelmeskedünk, amelynek célja, hogy valamit létrehozzunk vagy okozzunk. Továbbá fontos tényező, hogy a jelenség során az ember hatalmi vágyát akarja érvényesíteni, vagy másokkal versenyre kelni.

S hogy mindez miért fontos? Mert erre a társadalmakban, egyúttal minden egyes emberben meglévő alapkészségekre épül az a belga labdarúgás, amelyből a magyar válogatott új szövetségi kapitánya, Georges Leekens érkezett. Érdemes tehát megérteni azt az utat, amelyet az ország futballja az elmúlt tíz-tizenöt évben bejárt. Hiszen az eredmény önmagáért beszél: Belgium jelenleg a FIFA-világranglista ötödik helyén áll.

Amikor Belgium az 1998-as világbajnokságon és a 2000-es Európa-bajnokságon már a csoportkörben kiesett, a vezetőség pontos helyzetképet kapott arról, hogy valami nem stimmel. Vagy ahogy Kris Van Der Haegen, a belga edzőképzés igazgatója, egyben a női A válogatott másodedzője fogalmazott a Magyar Edzők Társasága által rendezett ICoachKids elnevezésű konferencián:

„Amikor rosszul mennek a dolgok, az egy pont a változásra.”

Az addig működő rendszer újratervezésében vezető szerepe volt Michael Sablonnak, aki a belga szövetség technikai igazgatójaként elemeire bontotta az addig hibásan működő rendszert, átvilágította az utánpótlást. Mindehhez tudományos szakembereket hívott segítségül, akik több száz órányi felvételt vizsgálva megállapították: a gyerekek nagyon keveset érnek labdához.

„Az elmúlt években elvégzett munka bárki által elvégezhető, mert ez nem kifejezetten a pénzen múlik. Ki kell zökkenni a komfortzónából, s közösen, egy célért kell dolgozni” – mondta Van Der Haegen. Úgy véli, a jelen sikereihez folyamatos tanulás vezetett, amelyről azonban elmondta, nem lineáris folyamat. Sok próbálkozással jár míg kialakul egy végső megoldás. Egy tényező azonban mindenen felül állt: a 2000-es évek elején papírra vésett belga jövőképért mindent alárendelve, egyetértésben kell dolgozni. „Hiába írjuk le, ha nem csináljuk. Fontos, hogy a vezetés türelmes legyen” – tette hozzá.

A belga futball reformjának alapgondolata a következő tétel: erős bázis nélkül nincsen csúcs, avagy Grassroots nélkül nincsen elit. S persze, mindennek a legfontosabb alkotóeleme a gyerek. (Kiegészítésként ehhez egy érdekes adat: az Európai Unióban nagyjából kilencmillió edző van, s ezek 80%-a gyerekekkel foglalkozik.) Tehát a belga rendszer felépülése valahogy ekképp néz ki: Grassroots – ifjúsági futball bajnokságok – elit – A válogatott. Magyarország pontos definíciója nincs a fogalomnak, de a MLSZ oldalán úgy írják körül, mint „az amatőr, vagy más néven szabadidős labdarúgás különféle válfajainak a gyűjtőfogalma, amelybe belefér a gyerekek, a felnőttek, a veteránok, a futsal, a fogyatékkal élők és a nők játéka is”. A Grassroots-labdarúgás jól láthatóan nagyságrendekkel több embert érint, mint a profi futball.

A gyerekek történő foglalkozás kapcsán Kris Van Der Haegen elmondta, meg kellett változtatni az edzők gondolkodását a fejlesztés irányába, ugyanis nem a csapat, hanem a gyerek fejlesztése az elsődleges. Hiszen az individuumok fejlesztésének összességéből áll össze a csapat. Emellett el kell fogadni, hogy mindenkinek egyéni fejlődési útja van. Van olyan jelenlegi válogatott, aki 17-18 éves koráig nem tűnt fel komolyabb szinten” – emelte ki. Hosszú távon a belga labdarúgásban fejlődés fontosabb tartják, mint a győzelmet. Épp ezért papíron

eltörölték a legfiatalabbak bajnoki pontvadászatát, akik így eredménykényszer nélkül játszanak egymással.

Egységes fejlődési irányt szabtak meg, amelynek alapja, hogy minden klubnál 4-3-3-as játékrendszert alkalmaznak. Természetesen mindennek a célja az volt, hogy a korosztályos és a felnőtt válogatott is átvegye ezt a rendszert. Továbbá fontos a játékos karakterének fejlesztése, illetve a kreativitás kialakítása.

 

Ahhoz, hogy utóbbi tulajdonságok kialakuljanak, a képzés során ügyelnek arra, hogy a gyerek minél többet érjen labdába; minél több időt töltsön játékkal és gólszerzési lehetőséggel; szabadon, kötöttségek nélkül játsszon. Emögött pozitív gondolkodású edzők, s támogató szülői attitűd áll.

S hogy mindez hogyan zajlik a gyakorlatban? Röviden és egyszerűen, a képzés úgy van kialakítva ötéves kortól egész tizennyolc éves korig, hogy „ha az egy az egy elleni játéknak a mestere vagy, akkor a tizenegy a tizenegy elleninek is”. Ez a felfogás van a középpontban, s ahogy növekszik a korosztály, úgy növekszik a terület mérete is, de a filozófia végig adott marad. „Ebben hiszünk. Nincs széthúzás. Ez az, ahogy mi csináljuk” – zárta gondolatait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.