Piknikhangulat és 200 fős „B-közép”: ilyen a foci Ausztráliában

Megnéztünk egy átlagos meccset Sydneyben, tízezer embert találtunk. A színvonal mondjuk még nem az igazi.

Énekes András Előd
2018. 01. 13. 13:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyarországi viszonyokat alapul véve nehéz elképzelni, hogy egy alig hat éve alapított klub meccsére minimum 10 ezer néző látogat el kéthetente – természetesen a csapat aktuális szezonra szóló mezét büszkén viselve. A Western Sydney Wanderers fiatal kora ellenére szép sikereket tudhat maga mögött: első hivatalos idényükben az ausztrál bajnokság első helyéig jutottak, hogy egy évre rá, 2014-ben elhódítsák az ázsiai bajnokcsapatok első számú sorozatát, az AFC-bajnokok ligáját.

A tőkeinjekció tehát gyorsan meghozta gyümölcsét az ausztrál rekordbajnok, Sydney FC-vel való rivalizálást tekintve: a Wanderers első két évében mindent megnyert, amit lehetett. A nagy sikereket csendesebb évek követték, a jelenleg zajló, féltávnál tartó ausztrál alapszakaszban a tíz csapatból csupán a hatodik helyen állnak, ám ez a legkevésbé sem zavarta azt a 10 771 nézőt, akik szerdán az Adelaide United ellen biztatták kedvenceiket.

A győztes döntő az ázsiai BL-ben: 

A klub új stadionjában még most is zajlanak építési munkák, de az átmeneti időszakban is szép otthont kapott a csecsemőkorú csapat: a 2000-es nyári olimpiára épített, s azóta némileg átalakított és visszabontott ANZ Stadionban játsszák hazai mérkőzéseiket. A bökkenő ott van, hogy hiába az elmúlt húsz év óriási anyagi és népszerűsítési lökete az ausztrál szövetség részéről, a 83 ezres arénát egyelőre a Tim Cahill fémjelezte – az oroszországi vb-re egyébként kijutott – ausztrál válogatott meccsein is alig sikerül megtölteni.

Hangulatot az ásítozóan üres stadion látványa ellenére is sikerült varázsolnia a kapu mögött helyezkedő „B-középnek”, az Adelaide United elleni bajnoki rangadón (a déliek három ponttal előzték meg a meccs előtt a Western Sydney Wandererst). A 200 fős kemény mag hangereje a lefújás pillanatáig nem hagyott alább, az európai meccsekről ismerős rigmusokat énekelték. Volt, hogy egy-két popsláger dallamát is kihallhattuk a morajlásból, de a helyiek fel sem kapták rá a fejüket.

Márkaépítés vs. hagyománytisztelet

A magyar futballfinanszírozási anomáliák közepette mi magyarok már kevés dolgon lepődünk meg, de a WSW FC-t – bajnoki létszámhiány miatt – maga az ausztrál szövetség alapította, majd tartotta fenn jó két éven át. Ezután sikerült végre saját tulajdonost találni, s bajnokságot, ázsiai BL-t nyerni, egy egészen jól menő brandet építeni. Ausztráliában nem a sydney-i az egyetlen földből kinőtt új focis márkanév: az arab tulajdonú City Football Group, amely az angol Manchester Cityt is birtokolja, 2014-ben vette meg a Melbourne Heartsot és csinált belőle Melbourne Cityt. Miképp az angol „anyaklubnak”, nekik is rögvest égszínkék lett a mezük. Hiába, itt nem a hagyománytiszteletért fizetnek. (GB)

A szurkolók összetétele a középkorú férfi szurkoló európai mítoszára fittyet hányva elsősorban családokból, és nem kevés nyugdíjasból tevődött össze. Előttem hattagú család csemetéi játszadoztak papírrepülőkkel a második félidőben, miközben apjuk lázasan kereste telefonján a legjobb élő fogadási opciót. A családi piknikhangulatot a Wanderers piros-fekete meze foglalta keretbe, hisz alig volt olyan, akinek ne lett volna legalább egy szurkolói sálja. 

Hiába, az ausztrál lakosság menthetetlenül szereti a sportokat, s miként az Egyesült Államokban, lassan a nemzetinek számító sportágak (rögbi, krikett, ausztrál futball) nyomába ered a labdarúgás. Az elmúlt húsz év fejlesztéseinek emblematikus példája a Western Sydney Wanderers, hisz a szintén focilázban égő USA-ban is nehezen lenne elképzelhető, hogy öt év alatt a semmiből nőjön ki egy ekkora márka, és rövid idő alatt ezrek szurkoljanak neki hétről hétre. A klubvezetők európai mintákat vettek át a mérkőzések felvezetésétől kezdve a szurkolói bázis kiépítéséig, de fiatal sportág lévén, egyelőre kevés szenvedélyes momentumot lehetett tapasztalni a lelátón.

Leginkább talán azért, mert egy kifejezetten gyenge színvonalú meccset játszott a bajnokság közepén tanyázó két klub. Az 55. percben a hazai Jack Clisby kontragólja azért szép hangrobbanást eredményezett, de a 87. percben jött a fekete leves, és az Adelaide megérdemelten egyenlített egy szöglet utáni kavarodásnál. Az 1-1-es döntetlent követően szedtük a sátorfánkat, és a hatezer forintos jegy felébe kerülő parkolójegy kifizetése után tízezer ember pár perc alatt kislisszant a parkolóból, este 10 óra körül már az óvodás korú gyermekek is ágyba kerülhettek. 

Kiváló közösségi időtöltést szolgáltatott a Wanderers bajnokija – még egy szurkolói sálra is befizettem, de valódi, európai értelemben vett futballélmény híján kullogtunk vissza a kocsinkhoz. Hiába a korábbi jó eredmények, nem érdemes csodát várni egy olyan csapattól, mely a világ összes együttesét rangsoroló (az aktuális formák és a nemzeti bajnokságok erejét arányosan figyelő) honlap, a Footballdatabase.com-nál a 704. helyen áll, éppen az Újpest mögött... 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.