A labdarúgás történetében leginkább azon játékosok nevei (Puskás Ferenc, Diego Maradona, Franz Beckenbauer, Johan Cruyff, Pelé) maradtak fenn, akik művészek voltak az iparosok között, akik érvényre tudták juttatni a bennük rejlő zsenialitást. Ez, azaz az önkifejezés fontossága olvasható Bartus László: Varga Zoli disszidál című könyvében is. A Ferencvárosi TC örökös bajnokának ars poeticája szerint „a futball művészet és nem tudomány”. Az Európát megjárt Varga kiemeli, az intuitív játékot szerette volna átadni játékosainak, azt, amikor a futball önkifejezéssé válik – s ehhez kívánta erősíteni a technikai képzést.
A cél tehát elsősorban gondolkodó játékosokat, egyéniséget nevelni, akik képesek az önkifejezésre. Ugyan másképp fogalmazva, de szintén erre világított rá Dárdai Pál a Magyar Nemzetnek adott interjújában: „Azért kell egy nyolcévessel sokat foglalkozni, hogy az később valahova eljusson” – mondta. Németországban, így Berlinben is e felfogás mentén foglalkoznak a gyerekekkel. Belgiumban pedig a 2000-es évek elején fogalmazták meg: nem a csapat, a gyerek fejlesztése az elsődleges. Vagy ahogy Kris Van Der Haegen, a belga edzőképzésben dolgozó szakember egy budapesti előadásán elmondta: az individuumok képzésének összességéből áll össze a csapat, továbbá el kell fogadni, hogy mindenkinek egyéni fejlődési útja van. „Hosszú távon a belga labdarúgásban a fejlődést fontosabbnak tartják, mint a győzelmet” – emelte ki.
Vajon hogy állnak ehhez a felvetéshez idehaza? Mi a fontosabb, az eredmény vagy a képzés? „Nem lehet a kettőt teljesen szétválasztani” – fejtette ki véleményét Szekeres Tamás a Magyar Nemzetnek. A Vasas Kubala Akadémia ügyvezetője kifejtette, figyelembe kell venni a különböző korosztályokat.
„Tizenhat éves korig nem szabadna, hogy az eredmény legyen az elsődleges, ugyanakkor tizennyolc éves korban már lehetne olyan követelményeket felállítani, ahol fontos a győzelem. Persze, máskor is fontos a győzelem, de ha a képzés rovására megy, akkor azt nem szabad támogatni” – mondta.