Hó volt, hó nem volt: pályafűtés magyaros módon

Az MLSZ célja a rövidebb téli szünet, ami megvalósítható, ha a rendszert nem csak akkor kell használják, amikor meccs van.

Havasi Zsolt
2018. 03. 21. 20:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapest Közlekedési Vállalatnak (BKV) a mondás szerint két „ellensége” van: az utasok és az időjárás. Utóbbi tényező a Magyar Labdarúgó Szövetségnek, illetve a futballcsapatoknak is nehézséget okoz, az előbbi pedig behelyettesíthető a szurkolókkal. A szövetség rendületlenül küzd azért, hogy az Európa egyik leghosszabb téli szünetű magyar bajnokság holtidejét csökkentse. Mint a testület a 444.hu-nak még tavaly februárban jelezte: „A Magyar Labdarúgó Szövetség számára kiemelt szakmai kérdés 2010 óta, hogy előírja a pályafűtés kötelezettségét annak érdekében, hogy a profi versenyidőszak hosszabb lehessen, más szavakkal, hogy rövidebb legyen a téli szünet.”

Hogy haladjon minden egyről a kettőre, az idei (2017–2018-as) kiírás licencfeltételei között már helyet kapott a pályafűtés megléte. Akadt is ebből probléma Újpesten, ahol a 800 milliós – állami büdzséből fizetett, állam által megrendelt – stadionfelújításba minden belefért, kivéve az óhajtott rendszer kiépítése – sebaj, pótolták fűtőpaplannal.

A zimankó megérkeztével a gyeppel kapcsolatos problémák újfent előbukkantak. Az Újpest–Paks Magyar Kupa-nyolcaddöntőmérkőzés a pálya használhatatlansága miatt elmaradt, ahogy a március 3-i Honvéd–Videoton is. De a Zalaegerszeg–Puskás Akadémia kupatalálkozót sem épp billiárd simaságú talajon rendezték, a Balmazújváros–Győr találkozón a hazai stadion ugyancsak hófödte volt. Félig a debreceni gyepszőnyeg is a Diósgyőr-Fradin. Pedig mindhárom létesítményben lefektették a fűtőcsöveket.

„Két típusú pályafűtési rendszer működik Magyarországon. Az egyik az elektromos, a másik a meleg vizes verzió” – magyarázta a Magyar Nemzetnek Kaszab Gergely, a Ke Kelit GmbH. magyarországi vezetője, aki több stadion működési rendszerét is közelről ismeri. Elektromos pályafűtést a debreceni Nagyerdei Stadionban, Telkiben, illetve a most épülő Illovszky Rudolf Stadionban alkalmaznak. „Arról nincsenek információm, mekkora bekerülési értékkel működik a rendszer, de ha nulla forintért adják, akkor is három év múlva drágább lesz, mintha vizes rendszerű fűtést alkalmaznának. Ha egyáltalán használják” – világított rá. „Ha ingyen adnák se választanám, mert drága üzemeltetni” – tette hozzá. Adódik a kérdés: mégis mi szól az utóbbi alkalmazása mellett. A szakember szerint valójában semmi. „Talán a lobbierők állhatnak a háttérben, illetve esetleg az az előny, hogy gyorsabban felfűthető vele a talaj” – véli. 

A költségekkel kapcsolatban elmondta, a meleg vizes rendszer kiépítése 20–25 millió forint plusz áfa körül mozog, amihez hozzá jönnek még egyéb kivitelezési költségek. Használata egy idényben 13–15 millió forintba kerül, míg ennek 2,5-szerese az elektromos verzió. A termálvizes változat anyagi vonzata a fentiekhez képest pedig nagyságrendekkel kisebb, ilyen rendszer működik Balmazújvárosban és Kisvárdán. „Akinek vizes fűtése van, s azt mondja, a rendszer költsége miatt nem fűtötte fel a pályát az nem mond igazat” – állította.

A rendszer általános és helyes üzemeltetéséről Kaszab elmondta, nem akkor kell bekapcsolni, amikor mérkőzés van. „Egy mérőeszköz van a pálya talajába telepítve, amely érzékeli a hőmérsékletet, s automatikusan ki- és bekapcsol, ezzel egy adott hőfokon tartva a gyepet. A fő időszak nagyjából öt hónapot ölel fel: október végén bekapcsol, novemberben már sokkal nagyobb energiát ad, míg decemberben, addig használják, amíg meccs van. Bizonyos országokban, így Magyarországon is, decemberben kikapcsolják, s hagyják a füvet megnyugodni, majd január közepén-végén újra bekapcsolják, és elkezdik feléleszteni a füvet. De Németországban például nem hagynak szünetet.”

Puskás Stadion

Az épülő Puskás Ferenc Stadion kapcsán Szemán Róbert a Víz-, Gáz-, Fűtéstechnika Szaklap főszerkesztője, épületgépész-mérnök arról mesélt lapunknak, hogy a létesítmény építésénél előírják a megújuló energia használatának részarányát. Egy nagy stadionnál ugyanis különféle megújuló hőforrásokat kell találni. A Puskás Ferenc Stadion esetében így több milliárd forintba kerül csak az, hogy az előírásoknak megfelelő pályafűtés működjön. Szemán arról is beszélt, hogy a külföldi stadionoknál található pályafűtési rendszer és az itthoni verzió között alig van különbség.

Tavaly esett meg Balmazújvárosban, hogy azért nem kapcsolták be a rendszert, mert lehűlt volna a város gyógyfürdőjének vize. „Valószínűleg tervezési hiba történt, több mint valószínű, hogy még egy termálkút fúrására lett volna szükség” – emelte ki Kaszab, aki hozzátette, a balmazújvárosinál gazdaságosabban nehéz lenne megoldani az üzemeltetést.

Arról is beszélt, hogy ugyan minőségi rendszerek épültek, ugyanakkor sajnos kevés helyen üzemeltetik megfelelő módon, persze, vannak pozitívumok: a Groupama Aréna, és az Új Hidegkúti Stadion üzemeltetés szempontjából profi, és pozitív példa. A pályafűtési rendszer tekintetében a szombathelyi, miskolci pálya is kitűnő, de az üzemeltetésükről még nincsenek megfelelő információi.

Megkerestük azt MLSZ-t a témával kapcsolatban. Mint jelezték: a 2017–18–as bajnoki évadra hatályos klublicenc-szabályzat 18. paragrafus P.19 pontja alapján minden NB I-es és NB II-es csapatnak kell legyen pályakarbantartó szakembere. A hivatkozott pont alapján a 2017. évi klublicenceljárás során ellenőrizték, hogy megfeleltek-e, és a jelenlegi ismereteik szerint mindenhol van ilyen munkatárs. Arra azonban nem kaptunk választ, hogy a pályakarbantartói képzésen végzett hallgatók képesek-e a pályafűtés megfelelő üzemeltetésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.