Megszűnt az üzlet – hová fordulhat?

Gyakran előfordul manapság, hogy az az üzlet, ahol a fogyasztó megvásárolta a kötelező jótállás alá eső terméket, időközben megszűnik. Ilyenkor mit tehet jogainak érvényesítése érdekében?

2013. 03. 07. 11:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vonatkozó jogszabályi előírások alapján a terméket a fogyasztó részére értékesítő üzlet üzemeltetője köteles a panaszok, valamint a minőségi kifogások intézésére, kivizsgálására. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók az értékesítésből eredően velük szerződéses jogviszonyban álló forgalmazóhoz fordulhatnak észrevételükkel.

Amennyiben annak az üzletnek a tulajdonosa, ahol a fogyasztó vásárolta a terméket, az adott üzleten kívül rendelkezik üzlettel (akár másik városban), akkor a vásárló – ugyanazon üzemeltetőre tekintettel – jogosult a másik kereskedelmi egységben panaszát közölni, igényét érvényesíteni.

Amennyiben csupán az üzlet szűnik meg, akkor az üzemeltető felelőssége ugyanúgy fennáll, köteles a szerződésben vállalt kötelezettségének megfelelően orvosolni a panaszt, kifogást.

Abban az esetben, ha a vállalkozás szűnik meg, annak módját tekintve az történhet jogutóddal vagy jogutód nélkül.

Jogutódlással történő megszűnés esetén az átalakult vállalkozás jogutódja(i) a formaváltásnak megfelelően, az átalakult vállalkozás – átalakulás előtt keletkezett – kötelezettségeiért, a társasági törvényben foglaltak figyelembevételével, a szétválási szerződés rendelkezése szerint felelnek. Ez esetben, tehát a fogyasztó panaszának, illetve a szavatossági igényének érvényesítése céljából fordulhat a jogutódnak minősülő vállalkozás(ok)hoz.

A jogutód nélküli megszűnéskor a vállalkozás azonban – a megszűnés legvégén – elveszti a jogképességét, így a továbbiak során már nem szerezhet jogokat, és nem vállalhat kötelezettségeket. Mivel a jogutód nélküli megszűnés esetében senki sem lép a megszűnő cég helyébe, ezért a megszűnést követően nem maradhatnak utána lezáratlan ügyek, azokat még a megszűnés előtt köteles a megszűnő cég rendezni. Ha a vállalkozás megszűnése már bekövetkezett, sajnálatos módon a fogyasztónak nincs lehetősége panasztételi, valamint igényérvényesítési jogát gyakorolni.

Ha szeretné érdekeit érvényesíteni, ahhoz valóban szükséges utánajárnia, hogy a kereskedőnek csak az adott üzlete szűnt meg vagy maga a vállalkozás. Ezen a linken ingyenes cégnyilvántartást talál, ahol megnézheti, hogy a társaság rendelkezik-e más üzlettel vagy jogutód nélkül szűnt meg. Ha bizonytalan, forduljon a fogyasztóvédelmi hatóságok ingyenesen segítséget nyújtó Hatósági Tanácsadó Irodáihoz!

További információk: www.nfhforum.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.