A lábbelik sokféle változatban, modellkialakításban kerülnek forgalomba, csoportosítani azonban a viseletük körülményei alapján lehet őket. A rendszeres használatú lábbelikhez a tavaszi, őszi, nyári és téli lábbelitípusokat soroljuk, amely az évszakra utaló rendeltetési célt is tükrözi.
Az alkalomszerű viseletű lábbelik csoportjai a következőképp alakulnak:
– alkalmi lábbelik
– szabadidő-lábbelik
– sportlábbelik
– papucsok
Amikor tehát lábbelit indulunk vásárolni, gondoljuk végig, hogy milyen évszak van, és milyen célra szánjuk. Később a reklamációnál ennek jelentősége lehet, hisz egy tavaszi cipőt, ha télen viselünk, és az a hóban beázik, tönkremegy, hiába akarunk élni szavatossági jogainkkal, a lábbelit nem rendeltetésének megfelelően használtuk
Fontos, hogy minden esetben próbával győződjünk meg a termék mérethelyességéről, megfelelősségéről, és vásárláskor mindkét lábra való cipőt próbáljuk fel.
Jogszabály írja elő, hogy a lábbelihez tartozó címkén tájékoztatni kell a vásárlót a termék rendeltetéséről, az anyagössze-tételről, illetve a használati és kezelési szempontból lényeges jellemzőkről. Ezek a jellemzők megadhatók szöveges illetve jelképes jelöléssel is.
A jelölések a következőek lehetnek:
Felsőrész
Bélés
Talp
Egyéb anyagok
Ha a fent leírtakat betartva indulunk vásárolni, remélhetőleg kevesebb kellemetlenségben lesz részünk a vásárlást követően.
Lábbeli vásárlása esetén 2 éves szavatossági jog illeti meg a fogyasztót. Tehát ha a kereskedő azt állítja, „a cipőre nincs szavatosság, ezért nem cserél”, az nem elfogadható válasz.
Jó tudni, hogy az egy évesnél hosszabb kihordású idejű, 10 000 Ft feletti vételárú, gyógyászati segéd-eszköznek minősülő lábbelik esetében egy éves kötelező jótállást ír elő a vonatkozó jogszabály.
Ezen két éven belül a fogyasztó reklamációval élhet, ha a termék a rendeltetésszerű használat és ápolás ellenére is meghibásodik. A reklamációt minden esetben a vásárlás helyén jelenthetjük be a hibás termék és a fizetési bizonylat bemutatásával.
Hibás teljesítés esetén a fogyasztó kérheti a termék javítását, illetve cseréjét. A csere lehetősége csak akkor korlátozott, ha a termék cseréje lehetetlen (nincs már a szükséges méretben, nem gyártják azt a terméket), vagy ha a csere, aránytalan többletköltséggel járna. Második körben az árleszállítás, vagy elállás közül választhatunk.
A kétéves szavatossági idő a bizonyítás tekintetében megoszlik. Az első 6 hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibája fennállt-e már a vásárlás pillanatában is, vagy később – a fogyasztó általi helytelen használat miatt – keletkezett. Fél év után ez azonban már a fogyasztó feladata. Ezt a vizsgálatot a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál is kezdeményezheti. Ennek díjáról és részleteiről itt tájékozódhat.
Jó, ha tudja, hogy használt termék vásárlása esetén is megilleti a fogyasztót a szavatossági jog, még lábbeli vásárlása esetén is. Ennek feltételeiről, és jogi tudnivalóiról egy korábbi cikkünkben olvashat.
Ha minőségi kifogásunkat illetően nem sikerül megegyezésre jutni a kereskedővel, reklamációs jogainkat peres úton, illetve a Békéltető Testület segítségével érvényesíttethetjük.
További hasznos információk: www.nfh.hu