Cipővásárlás – Jó tanácsok előtte és utána

A vásárlás a mindennapi élet része, a cipőviselet szintén. Nem szükségszerű azonban, hogy minden cipővásárlás velejárója legyen a bosszúság is.

2013. 04. 15. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A lábbelik sokféle változatban, modellkialakításban kerülnek forgalomba, csoportosítani azonban a viseletük körülményei alapján lehet őket. A rendszeres használatú lábbelikhez a tavaszi, őszi, nyári és téli lábbelitípusokat soroljuk, amely az évszakra utaló rendeltetési célt is tükrözi.

Az alkalomszerű viseletű lábbelik csoportjai a következőképp alakulnak:
– alkalmi lábbelik
– szabadidő-lábbelik
– sportlábbelik
– papucsok

Amikor tehát lábbelit indulunk vásárolni, gondoljuk végig, hogy milyen évszak van, és milyen célra szánjuk. Később a reklamációnál ennek jelentősége lehet, hisz egy tavaszi cipőt, ha télen viselünk, és az a hóban beázik, tönkremegy, hiába akarunk élni szavatossági jogainkkal, a lábbelit nem rendeltetésének megfelelően használtuk

Fontos, hogy minden esetben próbával győződjünk meg a termék mérethelyességéről, megfelelősségéről, és vásárláskor mindkét lábra való cipőt próbáljuk fel.

Jogszabály írja elő, hogy a lábbelihez tartozó címkén tájékoztatni kell a vásárlót a termék rendeltetéséről, az anyagössze-tételről, illetve a használati és kezelési szempontból lényeges jellemzőkről. Ezek a jellemzők megadhatók szöveges illetve jelképes jelöléssel is.

 

A jelölések a következőek lehetnek:

Felsőrész    Természetes bőr               

Bélés        Bevonatos bőr                

Talp         Természetes és szintetikus textíliák

Egyéb anyagok               



Ha a fent leírtakat betartva indulunk vásárolni, remélhetőleg kevesebb kellemetlenségben lesz részünk a vásárlást követően.

Lábbeli vásárlása esetén 2 éves szavatossági jog illeti meg a fogyasztót. Tehát ha a kereskedő azt állítja, „a cipőre nincs szavatosság, ezért nem cserél”, az nem elfogadható válasz.

Jó tudni, hogy az egy évesnél hosszabb kihordású idejű, 10 000 Ft feletti vételárú, gyógyászati segéd-eszköznek minősülő lábbelik esetében egy éves kötelező jótállást ír elő a vonatkozó jogszabály.

Ezen két éven belül a fogyasztó reklamációval élhet, ha a termék a rendeltetésszerű használat és ápolás ellenére is meghibásodik. A reklamációt minden esetben a vásárlás helyén jelenthetjük be a hibás termék és a fizetési bizonylat bemutatásával.

Hibás teljesítés esetén a fogyasztó kérheti a termék javítását, illetve cseréjét. A csere lehetősége csak akkor korlátozott, ha a termék cseréje lehetetlen (nincs már a szükséges méretben, nem gyártják azt a terméket), vagy ha a csere, aránytalan többletköltséggel járna. Második körben az árleszállítás, vagy elállás közül választhatunk.


A kétéves szavatossági idő a bizonyítás tekintetében megoszlik. Az első 6 hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibája fennállt-e már a vásárlás pillanatában is, vagy később – a fogyasztó általi helytelen használat miatt – keletkezett. Fél év után ez azonban már a fogyasztó feladata. Ezt a vizsgálatot a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál is kezdeményezheti. Ennek díjáról és részleteiről itt tájékozódhat.

Jó, ha tudja, hogy használt termék vásárlása esetén is megilleti a fogyasztót a szavatossági jog, még lábbeli vásárlása esetén is. Ennek feltételeiről, és jogi tudnivalóiról egy korábbi cikkünkben olvashat.

Ha minőségi kifogásunkat illetően nem sikerül megegyezésre jutni a kereskedővel, reklamációs jogainkat peres úton, illetve a Békéltető Testület segítségével érvényesíttethetjük.

További hasznos információk: www.nfh.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.