Amikor interneten vásárolunk egy terméket, távollevő felek közt jön létre a szerződés, ettől függetlenül ugyanolyan jogi következmények fűződnek a megkötött szerződéshez, mintha hagyományos módon (személyes jelenlét mellett) jött volna létre a megállapodás.
Tipp: A vonatkozó jogszabályt ezen a linken , illetve itt olvashatja.
Fontos a körültekintés, hiszen a fogyasztó ilyenkor kettős információ hiányban szenved:
– kevés információ áll a rendelkezésére, nem tudja a terméket kézbe venni, ki-, illetve felpróbálni, meggyőződni arról, hogy a leírt tulajdonságokkal ténylegesen bír–e a termék, milyen különleges használatbavételt, kezelést igényel,
– kérdéses lehet, hogy a terméket értékesítő kereskedő valóban létezik–e, jogosult–e gazdasági tevékenység folytatására.
A megrendeléskor kötelező a kereskedőnek biztosítania a félrekattintások és adatbeviteli hibák kijavításának lehetőségét. A megrendelést kötelező haladéktalanul, de legkésőbb 48 órán belül elektronikusan visszaigazolni, ami a gyakorlatban egy válasz e-mailben történik. Ha ez 48 órán túl történik, a fogyasztót nem köti a megrendelés, és a leszállított árut sem köteles átvenni.
Az általános szabályokhoz hasonlóan a weboldalon kínált termékek esetén is a ténylegesen fizetendő bruttó árat kell feltüntetni. A vásárlás előtt informálódjunk a szállítási költségek pontos összegéről, illetve a szállítási határidőről. A legtöbb magyar webshopban bankkártyával online felületen, vagy postai utánvéttel is fizethetünk. Az aktuális postai vagy futárszolgálati díjszabást súlyhatár, vagy darabszám szerint tételesen közzé kell tenni, a változásokat kötelessége az eladónak figyelemmel kísérni.
A hatályos jogszabályok az elektronikus kereskedelembe vetett bizalom erősítése érdekében, és az internetes vásárlásban rejlő kockázatok csökkentése érdekében biztosítanak a fogyasztónak egy úgynevezett utólagos megfontolási időt, elállási jogot.
Egy termék megrendelése esetén a termék átvételétől, míg szolgáltatás igénybevétele esetén a szerződéskötés után kezdődik az elállási határidő, ami 8 munkanap. Ez nem jelenti azonban azt, hogy a terméket is 8 munkanapon belül kell visszaküldenünk, elég a határidőn belül kifejeznünk elállási szándékunkat. Az elállást jelezhetjük telefonon, e-mailben, tértivevényes levélben.
Az eladó az elállási jogot nem kötheti az eredeti csomagolás meglétéhez, illetve akkor sem vész el ez a jogunk, ha kipróbáljuk a terméket, hisz másként nem jöhetnénk rá, hogy az használható–e rendeltetésének megfelelően. A fogyasztó az elállással összefüggésben kizárólag a termék visszaküldési költségeit köteles viselni. Az eladónak az elállás jelzésének időpontjától számítva 30 napon belül kötelessége visszautalni a vételárat és a postaköltséget.
Fontos hangsúlyozni azonban azt is, hogy nem minden termékkör esetén illeti meg a fogyasztót az elállási jog, de ezt a jogszabály egyértelműen rögzíti. Ilyen például a fogyasztó utasításai alapján vagy kifejezett kérésére előállított termék, vagy amely természeténél fogva nem szolgáltatható vissza vagy gyorsan romlandó; a hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépi szoftver példányára vonatkozó szerződés esetében, ha a csomagolást a fogyasztó felbontotta; hírlap, folyóirat és időszaki lap értékesítésére vonatkozó szerződés.
Online fogyasztónak, vásárlónak lenni egyszerűnek tűnik, de nagy körültekintést igényel. Ha további kérdései merülnek fel, keresse fel honlapunkat: www.nfh.hu, vagy külföldről való vásárlást illetően az Európai Fogyasztói Központ (EFK) honlapját, ahol további hasznos útmutatást talál: www.magyarefk.hu