Mit tegyünk, hogy ne verhessen át az internetes kereskedő?

Online fogyasztónak lenni, interneten vásárolni valóban kényelmes, kellő körültekintés nélkül azonban sok bosszúságot is okozhat.

2013. 04. 08. 8:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor interneten vásárolunk egy terméket, távollevő felek közt jön létre a szerződés, ettől függetlenül ugyanolyan jogi következmények fűződnek a megkötött szerződéshez, mintha hagyományos módon (személyes jelenlét mellett) jött volna létre a megállapodás.

Tipp: A vonatkozó jogszabályt ezen a linken , illetve itt olvashatja.

Fontos a körültekintés, hiszen a fogyasztó ilyenkor kettős információ hiányban szenved:

– kevés információ áll a rendelkezésére, nem tudja a terméket kézbe venni, ki-,  illetve felpróbálni, meggyőződni arról, hogy a leírt tulajdonságokkal ténylegesen bír–e a termék, milyen különleges használatbavételt, kezelést igényel,

– kérdéses lehet, hogy a terméket értékesítő kereskedő valóban létezik–e, jogosult–e gazdasági tevékenység folytatására.

A megrendeléskor kötelező a kereskedőnek biztosítania a félrekattintások és adatbeviteli hibák kijavításának lehetőségét. A megrendelést kötelező haladéktalanul, de legkésőbb 48 órán belül elektronikusan visszaigazolni, ami a gyakorlatban egy válasz e-mailben történik. Ha ez 48 órán túl történik, a fogyasztót nem köti a megrendelés, és a leszállított árut sem köteles átvenni.

Az általános szabályokhoz hasonlóan a weboldalon kínált termékek esetén is a ténylegesen fizetendő bruttó árat kell feltüntetni. A vásárlás előtt informálódjunk a szállítási költségek pontos összegéről, illetve a szállítási határidőről. A legtöbb magyar webshopban bankkártyával online felületen, vagy postai utánvéttel is fizethetünk. Az aktuális postai vagy futárszolgálati díjszabást súlyhatár, vagy darabszám szerint tételesen közzé kell tenni, a változásokat kötelessége az eladónak figyelemmel kísérni.

A hatályos jogszabályok az elektronikus kereskedelembe vetett bizalom erősítése érdekében, és az internetes vásárlásban rejlő kockázatok csökkentése érdekében biztosítanak a fogyasztónak egy úgynevezett utólagos megfontolási időt, elállási jogot.

Egy termék megrendelése esetén a termék átvételétől, míg szolgáltatás igénybevétele esetén a szerződéskötés után kezdődik az elállási határidő, ami 8 munkanap. Ez nem jelenti azonban azt, hogy a terméket is 8 munkanapon belül kell visszaküldenünk, elég a határidőn belül kifejeznünk elállási szándékunkat. Az elállást jelezhetjük telefonon, e-mailben, tértivevényes levélben.

Az eladó az elállási jogot nem kötheti az eredeti csomagolás meglétéhez, illetve akkor sem vész el ez a jogunk, ha kipróbáljuk a terméket, hisz másként nem jöhetnénk rá, hogy az használható–e rendeltetésének megfelelően. A fogyasztó az elállással összefüggésben kizárólag a termék visszaküldési költségeit köteles viselni. Az eladónak az elállás jelzésének időpontjától számítva 30 napon belül kötelessége visszautalni a vételárat és a postaköltséget.

Fontos hangsúlyozni azonban azt is, hogy nem minden termékkör esetén illeti meg a fogyasztót az elállási jog, de ezt a jogszabály egyértelműen rögzíti. Ilyen például a fogyasztó utasításai alapján vagy kifejezett kérésére előállított termék, vagy amely természeténél fogva nem szolgáltatható vissza vagy gyorsan romlandó; a hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépi szoftver példányára vonatkozó szerződés esetében, ha a csomagolást a fogyasztó felbontotta; hírlap, folyóirat és időszaki lap értékesítésére vonatkozó szerződés.

Online fogyasztónak, vásárlónak lenni egyszerűnek tűnik, de nagy körültekintést igényel. Ha további kérdései merülnek fel, keresse fel honlapunkat:  www.nfh.hu, vagy külföldről való vásárlást illetően az Európai Fogyasztói Központ (EFK) honlapját, ahol további hasznos útmutatást talál: www.magyarefk.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.