Önt is keresték már telefonon azonnali szerződéskötési lehetőséget biztosítva? Esetleg kiskorú gyermekét vették rá valamilyen szolgáltatás megrendelésére? Majd követelték a díjat, holott azt sem tudja, mit rendelt meg? Egyre több vállalkozás keresi fel lehetséges jövőbeni ügyfeleit telefonon azzal a céllal, hogy valamilyen szolgáltatás igénybevételére vagy áru értékesítésére szerződést kössön.
Elsőre talán jogszerűtlennek tűnik ez a mód, ugyanakkor a jelenleg hatályos jogi szabályozás értelmében lehetőség van arra, hogy a felek távközlő eszköz útján kössenek szerződést. Ha a vállalkozás telefonon tesz szerződéskötésre ajánlatot a fogyasztónak, a telefonbeszélgetés megkezdésekor köteles közölni legalább cégnevét (nevét), székhelyét (lakóhelyét) és telefonszámát, valamint a fogyasztó figyelmét kifejezetten fel kell hívnia szerződéskötésre irányuló szándékára.
Az ily módon kötött szerződés esetében – legkésőbb a teljesítés időpontjában – írásbeli megerősítést kell a fogyasztó rendelkezésére bocsátani, melynek tartalmaznia kell:
Amennyiben a vállalkozás a fenti megerősítést nem küldi meg, az illetékes kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelősége előtt eljárás megindítására van lehetőség.
A fogyasztó a szerződéstől nyolc munkanapon belül indokolás nélkül elállhat. Termék értékesítésére irányuló szerződés esetében a termék kézhezvételének napjától, szolgáltatásnyújtás esetében a szerződéskötés napjától számított nyolc munkanapon belül állhat el a fogyasztó a szerződéstől, kivéve, ha az írásbeli megerősítést eddig az időpontig megkapta. Ez utóbbi esetben ugyanis a fogyasztó az írásbeli megerősítés kézhezvételétől számított nyolc munkanap elteltéig, legfeljebb azonban a szerződéskötés napjától számított 3 hónap elteltéig gyakorolhatja elállási jogát.
Amennyiben tehát meggondolta magát, és mégsem kéri a megrendelt szolgáltatást/terméket, vagy esetleg valamely családtagja kötötte meg telefonon a szerződést, a termék átvételét, vagy az írásbeli megerősítés kézhezvételét követő 8 munkanapon belül küldje el az elállási szándékát tartalmazó nyilatkozatot a vállalkozás részére. Ha ezt nem teszi meg, a szerződés érvényesen létrejött.
Amennyiben telefonon nem keresték meg Önt, vagy megkeresték, de Ön nem fejezte ki szerződéskötési szándékát, ennek ellenére olyan, megtévesztésre alkalmas, reklámnak minősülő küldeményt kap, mely azt a látszatot kelti, hogy egy már megkötött szerződés alapján kibocsátott számlát kell befizetnie, ne ijedjen meg. Kéretlen, meg nem rendelt szolgáltatásért, küldeményért nem kell fizetnie, amennyiben azonban befizeti a számlát, a szerződés létrejön.
A vonatkozó jogszabályt itt olvashatja.
További hasznos információk: www.nfh.hu