Karácsony okosan – online vásárlási tippek (2.)

Egyre inkább közelednek a karácsonyi ünnepek, ön interneten szerzi be az ajándékokat? Jó tanácsok következnek.

Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
2013. 12. 16. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Előző héten elkezdett webes vásárlást érintő jó tanácsaink folytatásaként a felhőtlen örömet okozó ajándékozás érdekében összegyűjtött, további hasznos információkra hívjuk fel a fogyasztók figyelmét.

A szerződéskötést megelőzően a fogyasztónak ajánlatos meggyőződnie arról, hogy az adott vállalkozás, melyik országban rendelkezik székhellyel, ugyanis ennek jelentősége van például a fogyasztót megillető elállási jog (visszavásárlási garancia) gyakorlására vonatkozó határidő tekintetében, mivel az országonként eltérő.

A webáruház kiválasztásakor célszerű leinformálni magát a webshopot üzemeltető vállalkozást. Lehetőleg csak olyan cégtől vásároljunk, ahol szerepeltetik a vállalkozásra vonatkozó lényeges információkat (például: cégnév, székhely, üzletcím, e-mail cím, telefonszám).

Ezen túlmenően a honlapon feltüntetett cégjegyzékszám vagy adószám megléte esetén, lehetőség nyílik a mindenki számára hozzáférhető adatbázisokban (például: www.cegtalalo.hu, www.e-cegjegyzek.hu, a www.adoszam.hu) a szolgáltató létezéséről meggyőződni.

Mindezek ismeretében ugyanis leszűkül annak a veszélye, hogy az esetlegesen felmerülő problémák megoldása lehetetlenné váljon. A vásárlás során létrejött szerződésből eredő polgárjogi igényünket (akár az elállási jog, akár a jótállási, illetve szavatossági jog) ugyanis elsősorban bíróság előtt tudjuk érvényesíteni, így egy inkorrekt módon üzemelő online bolt esetében az igényérvényesítés akadályba ütközhet.

Az elektronikus úton, mint például a webáruházakban történő vásárlás során létrejött szerződések távollevők között kötött szerződésnek minősülnek. Az elektronikus kereskedelem speciális jellegzetessége, hogy a „klikkelő” fél, azaz a fogyasztó, a honlapon megjelenített tartalom alapján tesz a kereskedőnek ajánlatot, a szerződés pedig a kereskedő elfogadó nyilatkozatával jön létre, nem pedig a fogyasztó megrendelésével.

A jogszabály értelmében a szolgáltató köteles az igénybe vevő megrendelésének megérkezését az igénybe vevő felé elektronikus úton haladéktalanul, de legkésőbb 48 órán belül visszaigazolni. A kereskedő automatikus visszaigazoló email üzenete azonban nem tekinthető elfogadó nyilatkozatnak, hiszen ez a rendszerüzenet formájában tett visszaigazolás kizárólag a szolgáltatót terhelő, jogszabályi kötelezettség teljesítését jelenti.

A kereskedők a visszaigazolás elküldését követően a gyakorlatban egy újabb e-mailben vagy esetleg telefonon értesítik a fogyasztót a megrendelés elfogadásáról és a teljesítés körülményeiről, ez az újabb e-mail vagy értesítés már elfogadó nyilatkozatnak minősül, amelynek a fogyasztóhoz történő megérkezésével a távollevő felek között létrejön a szerződés.

Amennyiben esetlegesen a fogyasztóhoz kizárólag a megrendelése megérkezését visszaigazoló automatikus rendszerüzenetet küldte meg a szolgáltató, elfogadó nyilatkozat hiányában a felek között a szerződés nem jött létre.

 

Ezen információk alatt a webáruház kínálatában szereplő termékek (áruk és szolgáltatások egyaránt!) ellenértékéről való tájékoztatást, a járulékos költségekről (például: postaköltség, szállítási költség) szóló tájékoztatást, a fizetési módok (például készpénz, előreutalás, utánvét), a szállítás és teljesítés egyéb feltételeiről szóló tájékoztatás meglétét értjük.

Mindezek hiánya ugyanis amellett, hogy jogsértésként értékelendők, egyidejűleg alkalmasak lehetnek a vásárlók megtévesztésére, ugyanis ezek olyan lényeges információk, amelyek befolyással bírnak a fogyasztók ügyleti döntésére. Gondoljunk csak a szállítási határidőre, amelynek szerepe a karácsonyi ünnepek közeledtével igencsak felértékelődik.

A fogyasztó oldalán fennálló kettős információhiány kompenzálása érdekében a vállalkozás a szerződés megkötése előtt, kellő időben köteles a fogyasztót tájékoztatni az elállási jogával kapcsolatban. Ezen elállási jog biztosítja a fogyasztó számára ugyanis többek között azt, hogy indokolás nélkül, a termék átvételétől számított (jelenleg) 8 munkanapon belül gyakorolja elállási jogát.

A távollévők között kötött szerződések esetén a fogyasztót indokolás nélkül gyakorolható elállási jog („visszaküldési garancia”) illeti meg, ami azt jelenti, hogy a fogyasztó az interneten vásárolt terméket bizonyos határidőn belül visszaküldheti a vállalkozásnak. Az Európai Uniós szabályozás az elállási jog gyakorolhatóságának határidejét minimálisan 7 munkanapban határozza meg, amely az egyes országokban jelenleg a következőképpen alakul:

Amennyiben a szolgáltató nem biztosít teljes körű tájékoztatást ezen jogra vonatkozóan vagy a fogyasztó hátrányára állapít meg feltételeket (például: eredeti számlát, eredeti csomagolást követel), még inkább elmélyíti gazdasági helyzetéből adódóan a fogyasztók kiszolgáltatottságát. A honlapon közzétett hiányos tájékoztatás révén ugyanis a fogyasztó például nincs tudatában annak, hogy elálláskor a termék átvételétől számított 8 munkanapon belül az írásbeli nyilatkozatának nem kell a szolgáltatóhoz megérkeznie, hanem elegendő csak azt postára adnia.

A fogyasztó nem szerez tudomást például arról sem, hogy elállás esetén a szolgáltató köteles számára az általa kifizetett összeget 30 napon belül visszatéríteni, s a fogyasztónak csupán az elállási jog gyakorlása miatt a termék visszaszolgáltatásával kapcsolatban felmerült költségeket kell viselnie, ezenfelül egyéb költség nem terheli.

A vonatkozó szabályozás alapján a vállalkozások kötelesek tájékoztatást nyújtani az elállási jog gyakorlásának feltételeiről és menetéről, illetve az elállás határidejéről. Az elállási jog gyakorlását néhány esetben a kereskedő jogsértő módon feltételhez köti. Ilyen eset például, amikor a vásárlónak indokolnia kellett az elállási szándékát, valamint bizonyos esetekben a fogyasztó csak azután küldhette vissza az árut, miután a kereskedő a fogyasztó elállási szándékára reagált. Szintén az elállási jog korlátozása valósult meg, amikor a kereskedő az áru visszaküldését csak az általa meghatározott – magas díjat felszámító – futárcégen keresztül tette lehetővé.

A határidőben történő elállást követően a vállalkozás köteles a termék vételárát, valamint a termék kiszállítása során felmerült szállítási költséget 30 napon belül visszatéríteni a fogyasztó részére. A fogyasztó számára fontos kérdés, hogy mennyi időt kell várnia a pénzére. Arra az esetre, ha a termék nem érkezik meg, vagy a vételárat a kereskedő nem fizeti vissza, javasoljuk elolvasni előző heti blogbejegyzésünket.

A fentieken túlmenően indokolt továbbá megemlíteni, hogy nem csak a vásárlást megelőzően fontos a körültekintető tájékozódás: természetesen a megrendelt áru megérkezésekor ellenőrizni szükséges a csomag tartalmát, különös figyelemmel a termék állapotára, a mellékelt dokumentációra (például: számla, jótállási jegy megléte, annak kitöltése), mert utólag ezek pótlása újabb nehézségeket rejthet magában egy esetlegesen felmerülő minőségi kifogás esetén.

Ne csak a karácsonyfa alatt bontsuk ki az érkezett csomagot, hiszen kipróbálni mindenképpen szükséges például a műszaki cikkeket ahhoz, hogy rendeltetésszerű használatra való működésképtelenségük esetén 3 munkanapon belül jelezhessük a kereskedőnek a jótállásra kötelezett termék cseréje iránti igényünket.

Az Okos karácsonyt kívánunk! akciónk keretében megjelenő további hasznos karácsonyi cikkeinket megtalálhatják weboldalunkon.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.