Kuponos vásárlás: cikkünk második részében fogyasztói oldalról közelítjük meg ennek pozitív, illetve árnyoldalait. Az első részét – a vállalkozások kuponos bökkenőről – itt olvashatja el.
Számos panasz érkezik a hatósághoz kuponos vásárlásokkal kapcsolatban, leginkább amiatt, hogy a vásárló nem azt kapta, amit várt. Fontos, hogy a kupon megvásárlása előtt körültekintően olvassa el, hogy milyen szolgáltatást kap a kuponért, és milyen feltételek mellett. A kuponok felhasználhatóságának sokszor rövid, körülhatárolt beváltási ideje van. Csak akkor vásárolja meg a bónt, ha az mindenben megfelel elvárásainak (például az előírt két héten belül igénybe fogja-e tudni venni).
Ezenkívül célszerű, ha a kupon megrendelésekor a honlapon – a kuponnal kapcsolatban – közzétett tartalmat valamilyen módon rögzíti, például kinyomtatva az információkat, vagy a képernyőről készített képként (a billentyűzet „Print screen” gombját megnyomva) elmenti a számítógépre. Természetesen le is lehet fényképezni az adott oldalt.
Kétség, vita esetén ugyanis ennek birtokában támasztható alá, hogy a kuponnal elérhető szolgáltatás nem felelt meg a szerződéskötéskor vállalt feltételeknek – bizonyíték nélkül utólag nagyon nehezen bizonyítható, hogy az oldalon, a vásárlás során mást ígértek, mint amit végül megkapott.
Mielőtt szerződést kötnének az adott kuponos akciókat értékesítő vállalkozással, javasoljuk, hogy részletesen olvassák át annak szerződési feltételeit. Ezekből ugyanis megtudható, hogy például vállal-e bármilyen garanciát a harmadik fél hibás teljesítése esetére a kuponos szolgáltató avagy sem, illetve milyen mértékben korlátozza felelősségét.
Előfordulhat az is, hogy amit az eredeti árnak feltüntetetthez képest rettentő kedvezményes árnak hiszünk, nem is létezett soha, s nem kuponos akció keretében is hasonló áron érhető el, akár ugyanannál a kereskedőnél, vagy esetleg máshol. Mindig érdemes utána nézni, hogy a kedvezményes ár valóban az-e.
Sokszor az akció ideje alatt a vállalkozás saját üzletében, szálláshelyén, kupon nélkül is ugyanaz az ár érvényes, aminek feltétlenül érdemes utánajárni a vásárlás előtt.
„Kuponok érvényesítésével vásárolt akciós termékeket nem cserélünk!’” – Ha ilyen vagy ehhez hasonló kijelentést hallunk, ne engedjük megtéveszteni magunkat. A vonatkozó jogszabályi előírások alapján ugyanis, a kedvezményesen értékesített termékkel kapcsolatban is van helye minőségi kifogásnak. Ráadásul mivel a szóban forgó akciós értékesítési forma esetén a termékekre nem azok hibás mivolta vonatkozik a kedvezmény, csupán promóció része, ugyanolyan előírások vonatkoznak rájuk, mint az egyébként teljes áron értékesített termékekre.
Ha a szolgáltatás igénybevétele, a termék vásárlása során derül ki, hogy a kuponnal igénybe vehető termék nem felel meg a szerződésben rögzített tulajdonságoknak, a szolgáltatás nem terjed ki mindenre, ami a kuponos oldalon meghirdetettként szerepelt, akkor azt a kuponos oldal üzemeltetőjétől lehet számon kérni.
Nézzük meg ezt egy példán keresztül. Ha a kupont azért vásárolta, mert a 2500 forintos pizza a kuponnal 900 forintba fog kerülni, és a helyszínen kiderül, hogy az akció csak egy fajta, vagy a legkisebb méretű pizzára vonatkozik, akkor ezzel kapcsolatos panaszát a kuponos oldalnak kell jeleznie, hiszen az akció meghirdetésekor nem közölték a teljes információt az igénybevétellel kapcsolatban.
Ha viszont valóban 900 Ft-ért kapta meg a pizzát, de sokkal kisebb méretben, mint az ígért, vagy nem volt rajta a meghatározott feltét, netalántán egyszerűen ehetetlen volt, azért már a vendéglátó egységnél kell reklamálnia. Mivel jelen esetben hibás teljesítésről van szó – az üzlet részéről.
Ha a lefoglalt szállás nem bír azokkal a paraméterekkel (például úszómedencével, minibárral), amellyel meghirdette a kuponos cég, akkor nyilvánvalóan a kuponos oldal üzemeltetőinél érdemes panaszt tennie, de ha a szálloda a kuponban szereplő feltételekkel ellentétben kijelenti, hogy a szálláshoz mégsem tartozik reggeli, vagy félpanzió, azért már ennél a szolgáltatónál kell bejelentést tennie.
Ha kuponnal szeretne vásárolni, érdemes a nagyobb kupongyűjtő cégek szolgáltatásait igénybe vennie. Van olyan kuponos cég, amely olyan szigorúan megszűri szerződött partnereit, hogy garanciát vállal a vásárlás során arra is, ha a termék vagy a szolgáltatás nem felelt meg a vevő elvárásainak, így a kupon értékét jóváírják.
Ha panaszáról nem vesznek fel jegyzőkönyvet, vagy a vásárlók könyvébe tett panaszbejelentésére 30 napon belül nem válaszolnak, úgy lehetősége van a fogyasztóvédelmi hatóságnál bejelentéssel élni.
Ha nem sikerül megegyezésre jutnia a szolgáltatóval vagy a kuponos oldallal, úgy a fogyasztóvédelmi hatóság abban tud eljárni, hogy a panaszbejelentés alapján megvizsgálhatja, teljesültek-e a kuponos vásárlás során meghirdetett feltételek, megvalósult-e tisztességtelen kereskedelmi magatartás a vállalkozás részéről (félrevezető, hiányos tájékoztatás), illetve rendben ment-e a panaszkezelés.
A tapasztalatok alapján azonban elmondható, hogy a kuponos vásárlásokat érintő panaszok nagy része a hibás teljesítéssel, illetve az egyáltalán nem teljesítéssel kapcsolatos. Így a fogyasztói panaszok orvoslását a Békéltető testületektől lehet kérni, vagy bírósághoz lehet fordulni.
Természetesen a blog keretei között nincs mód kitérni minden, e területet érintő kérdésre, további hasznos információkat találhat a kuponos vásárlást illetően honlapunkon.