Húsvéti jó tanácsok – nem csak az ünnepnapokra

Ön sem ellensége saját pénztárcájának – hogyan vásároljon okosan ?

2014. 04. 14. 6:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Húsvétkor előtérbe kerülnek az üzletek polcain az édességek, a gyermekjátékok, a húsvéti dekorációk, és az asztal fő vendégei, a sonka és a tojás. Lehet, hogy megszokásból, rutinosan vásárolunk, azonban egy tapasztalt fogyasztónak sem árt, ha néhány dolognak utánanéz, mielőtt a kosarába, otthon pedig gyermekei, vendégei elé teszi a finomságokat.

Általános jó tanácsunk, hogy gyermekjátékot, édességet lehetőleg ne vásároljon aluljáróban, utcán, ellenőrizhetetlen árusoktól, mivel ott nagy valószínűséggel blokkot sem kap a vásárlásról, így bármilyen jellegű probléma esetén nem lesz kihez fordulnia panaszával.

Amennyiben egy termékhez két vagy esetleg több árat is talál feltüntetve az üzletben, mindig ragaszkodjon a legalacsonyabbhoz! A kereskedő ugyanis köteles ezen az áron értékesíteni a terméket.

Ha a pénztárnál magasabb árat kérnek a termékért, mint amely azon szerepel, álljanak ki jogaikért! Gyakori hivatkozás például, hogy a tegnap véget ért akcióból véletlenül kint maradt az akciós tábla. Ez azonban nem mentesíti a kereskedőt a megtévesztés következményei alól.

Ha abba a helyzetbe kerülnek, hogy csak később veszik észre, hogy a pénztárnál a vásárolt termékért a feltüntetettnél vagy a meghirdetettnél magasabb árat számolt fel a kereskedő, ne riassza el önöket  „A pénztártól való távozás után reklamációt nem fogadunk el.” kiírás. A fogyasztó kifogását a kereskedőnek ettől függetlenül rendeznie kell, ez nyilvánvalóan nem mentesítheti a vállalkozást a jogsértés következményei alól.

Ha panaszát a kereskedő helyben nem rendezi, akkor írjon az üzletben elérhető helyen kihelyezendő vásárlók könyvébe, melyre 30 napon belül választ kell kapnia. A szabálytalan árfeltüntetési gyakorlatot jelezheti az elsőfokú fogyasztóvédelmi hatóságnál.

Az akciók esetében, különösen a „+25% ingyen”, illetve a „2+1 ajándék” típusú akcióknál győződjenek meg arról, hogy az ingyenesen vagy ajándékba ígért termékrész, illetve termék valóban ingyen van-e. Ez nehezebb lehet olyan ajándékcsomagoknál, ahol különböző típusú, egyébként egyenként is kapható szezonális termékek – például csokoládétojások, csokoládényúl és -bárány – kerülnek egy csomagba, de pénztárcánk védelme érdekében megéri utánaszámolni.

Értékesebb termék vásárlása előtt (például alkoholos italok, gyermekjátékok, húsvéti dekoráció) érdemes a boltok reklámújságjaiban, az interneten utánanézni, hogy hol milyen áron juthat hozzá a kiszemelt áruhoz. A boltban érdemes néznie az egységárakat is, mely segíti önt eligazodni abban, hogy egy egységnyi termék mely kiszerelésben, mely gyártótól kedvezőbb.

Mindig nézzék meg a termékek minőségmegőrzési idejét! Ha nem tudják elolvasni, kérjenek segítséget! Fontos, hogy a dátumnak a nap/hónap/év sorrendet kell követnie. Ezt érdemes megjegyeznünk arra az esetre, ha a dátumjelölés nem egyértelmű számunkra, és a csomagoláson sem találjuk a feltüntetés sorrendjét.

Mi a különbség a minőségmegőrzési idő és a fogyaszthatósági idő között? Az élelmiszerek minőségmegőrzési időtartama az az időtartam, ameddig az élelmiszer a tulajdonságait helyes tárolási körülmények között megőrzi.

Vannak azonban mikrobiológiai szempontból gyorsan romlandó élelmiszerek, amelyeknél a minőségmegőrzési időt követő fogyasztás veszélyt jelenthet az egészségre, a minőségmegőrzési idő helyett így a fogyaszthatósági idő lejárati dátumát kell jelölni.

Amennyiben kifogásolható minőségű, helytelenül tárolt élelmiszerrel találkozik, hazaérve derül ki, hogy már eleve romlott a sonka, ezzel kapcsolatos panaszát a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnál jelezheti.

Fogyasztás, felhasználás előtt szintén nézzék meg az élelmiszerek csomagolásán, hogy minőségmegőrzési idejük nem járt-e le. Közvetlenül ajándékozás előtt pedig szintén célszerű ezt megtenni, nehogy például egy régebben vásárolt, lejárt minőségmegőrzési idejű bonbonnal lepjük meg szerettünket.

Tapasztalataink szerint még mindig sokan elkövetik azt a hibát, hogy a fizetést követően a blokktól gyorsan meg is szabadulnak. Pedig utólagos reklamáció esetén erre még nagy szükségük lehet – aki járt már így, az bizonyára tudja –, így érdemes azt megőrizni.

Arról, hogy a húsvéti termékkörhöz kötődően mire figyeljenek csokoládé, tojás vagy sonka vásárlásakor, múlt heti blogbejegyzésünkben olvashat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.