Sérülések szervizen innen és túl (1. rész)

Elküldte javításra a terméket, de már a szervizbe törötten érkezett?

2014. 11. 17. 13:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Facebook-oldalára minap érkezett kérdés szerint a javításra futárszolgálattal visszaküldött laptop a szerviz jelzése szerint törötten érkezett, így a fogyasztóval ki akarják fizettetni a képernyőcsere díját. A vásárló kérdése az volt, hogy életszerű-e a szerviz azon hivatkozása, hogy miért nem dokumentálta becsomagoláskor, elküldéskor, hogy valóban ép terméket küldött vissza. A tudatos fogyasztó előre gondolkodik?

A fogyasztónak valóban érdemes előre gondolnia ilyen esetben a bizonyíthatóságra, különösen akkor, ha nem saját kezűleg vitte be a terméket a szervizhez.

A szállító cég a szállításkor fellépő, általuk okozott sérülésekért felelős, így amennyiben már külsőleg is látható sérülése van a küldeménynek, érdemes a címzettnek a szállítóval jegyzőkönyvet felvetetnie a sérülés természetéről, javasolt fényképfelvételeket készíteni kibontás előtt és után. A szállítási sérülést jeleznie kell a futárcég számára minél hamarabb, a bizonyítékok elküldésével. Ezért érdemes ilyen esetben felvenni a kapcsolatot a szervizzel, hogy a termék dobozát is lefényképezték-e átvételkor, azon látszódott-e sérülés. Ha igen, kártérítési igénnyel a szállító vállalkozáshoz kell fordulni.

A futárcég által a szállítás közben elkövetett károkozás polgári jogi, kártérítési jellegű probléma. Jelen esetben a Polgári törvénykönyv szabályozása szerint szükséges mérlegelni, kideríteni a károkozót, a kár mértékét, melyre elsősorban – ha a felek között nincs megegyezés – bírósági eljárás keretében van lehetőség. Javasolt még a hosszadalmas bírósági eljárás helyett a békéltető testületek előtti eljárás igénybevétele. A békéltető testületi út választását az eljárás gyorsasága, egyszerűsége, költségkímélő jellege indokolhatja. (Bővebb infó a bekeltetes.hu címen.)

A kifogásról, kárbejelentésről a szolgáltatást teljesítő társaságnak jegyzőkönyvet kell felvennie, melyben a vásárló kifejtheti a károkozással kapcsolatos véleményét (is), erre harminc napon belül írásban választ kell kapnia. A társaságnak válaszában érdemében reagálnia szükséges a kártérítési kérelemmel kapcsolatban, a kifogás esetleges elutasításának megfelelő indokát kell adnia.

 

A futárcég megbízása előtt mindenképpen érdemes áttanulmányozni a szolgáltatást teljesítő vállalkozás általános szerződési feltételeit, valamint felelősségének szabályozását a károkozást illetően.

A szállító vállalkozás a neki felróható károk esetére – a gondatlan, szakszerűtlen kezelésből eredő sérülések, a csomag részleges vagy teljes elvesztése, illetve megsemmisülése esetére – kártérítési fedezetet biztosít. A csomagbiztosítás díja általánosságban kizárólag elsődleges kárra, pótlási vagy javítási értékre ad fedezetet, következménykárokra nem. A vállalkozások határidőt szabnak a kárigény bejelentésére, melyet írásban kell benyújtani, a határidő elmulasztása esetén a kárigény már nem vagy csak kivételes esetben érvényesíthető.

Amennyiben a doboz külsőleg sértetlen, de a termék sérült, nagyon nehéz a károkozó kilétének bizonyítása. Ennek elkerülése érdekében valóban az tanácsolható a vásárlóknak, hogy abban az esetben, ha nem maguk viszik vissza a terméket, hanem küldik, csomagolás előtt, közben és utána érdemes a műveletet dokumentálni, fényképpel, videóval, tanúval, hogy valóban sértetlen készülék került a termék dobozába. Ha van rá módja, ezt a folyamatot a futárcég alkalmazottja előtt tegye meg, aláíratva vele egy papírt, hogy külsőleg valóban sértetlen a termék.

Sajnos a szállítási sérülések folytán bekövetkező károknál rendkívül nehézkes a károkozót egyértelműen megjelölni, így erre vonatkozóan nincs bevált módszer a fentiekben javasolt dokumentálásokon kívül.

Jövő héten a szervizben keletkezett javítási sérülések, károkozás témakörével folytatjuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.