A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Facebook-oldalára minap érkezett kérdés szerint a javításra futárszolgálattal visszaküldött laptop a szerviz jelzése szerint törötten érkezett, így a fogyasztóval ki akarják fizettetni a képernyőcsere díját. A vásárló kérdése az volt, hogy életszerű-e a szerviz azon hivatkozása, hogy miért nem dokumentálta becsomagoláskor, elküldéskor, hogy valóban ép terméket küldött vissza. A tudatos fogyasztó előre gondolkodik?
A fogyasztónak valóban érdemes előre gondolnia ilyen esetben a bizonyíthatóságra, különösen akkor, ha nem saját kezűleg vitte be a terméket a szervizhez.
A szállító cég a szállításkor fellépő, általuk okozott sérülésekért felelős, így amennyiben már külsőleg is látható sérülése van a küldeménynek, érdemes a címzettnek a szállítóval jegyzőkönyvet felvetetnie a sérülés természetéről, javasolt fényképfelvételeket készíteni kibontás előtt és után. A szállítási sérülést jeleznie kell a futárcég számára minél hamarabb, a bizonyítékok elküldésével. Ezért érdemes ilyen esetben felvenni a kapcsolatot a szervizzel, hogy a termék dobozát is lefényképezték-e átvételkor, azon látszódott-e sérülés. Ha igen, kártérítési igénnyel a szállító vállalkozáshoz kell fordulni.
A futárcég által a szállítás közben elkövetett károkozás polgári jogi, kártérítési jellegű probléma. Jelen esetben a Polgári törvénykönyv szabályozása szerint szükséges mérlegelni, kideríteni a károkozót, a kár mértékét, melyre elsősorban – ha a felek között nincs megegyezés – bírósági eljárás keretében van lehetőség. Javasolt még a hosszadalmas bírósági eljárás helyett a békéltető testületek előtti eljárás igénybevétele. A békéltető testületi út választását az eljárás gyorsasága, egyszerűsége, költségkímélő jellege indokolhatja. (Bővebb infó a bekeltetes.hu címen.)
A kifogásról, kárbejelentésről a szolgáltatást teljesítő társaságnak jegyzőkönyvet kell felvennie, melyben a vásárló kifejtheti a károkozással kapcsolatos véleményét (is), erre harminc napon belül írásban választ kell kapnia. A társaságnak válaszában érdemében reagálnia szükséges a kártérítési kérelemmel kapcsolatban, a kifogás esetleges elutasításának megfelelő indokát kell adnia.
A futárcég megbízása előtt mindenképpen érdemes áttanulmányozni a szolgáltatást teljesítő vállalkozás általános szerződési feltételeit, valamint felelősségének szabályozását a károkozást illetően.
A szállító vállalkozás a neki felróható károk esetére – a gondatlan, szakszerűtlen kezelésből eredő sérülések, a csomag részleges vagy teljes elvesztése, illetve megsemmisülése esetére – kártérítési fedezetet biztosít. A csomagbiztosítás díja általánosságban kizárólag elsődleges kárra, pótlási vagy javítási értékre ad fedezetet, következménykárokra nem. A vállalkozások határidőt szabnak a kárigény bejelentésére, melyet írásban kell benyújtani, a határidő elmulasztása esetén a kárigény már nem vagy csak kivételes esetben érvényesíthető.
Amennyiben a doboz külsőleg sértetlen, de a termék sérült, nagyon nehéz a károkozó kilétének bizonyítása. Ennek elkerülése érdekében valóban az tanácsolható a vásárlóknak, hogy abban az esetben, ha nem maguk viszik vissza a terméket, hanem küldik, csomagolás előtt, közben és utána érdemes a műveletet dokumentálni, fényképpel, videóval, tanúval, hogy valóban sértetlen készülék került a termék dobozába. Ha van rá módja, ezt a folyamatot a futárcég alkalmazottja előtt tegye meg, aláíratva vele egy papírt, hogy külsőleg valóban sértetlen a termék.
Sajnos a szállítási sérülések folytán bekövetkező károknál rendkívül nehézkes a károkozót egyértelműen megjelölni, így erre vonatkozóan nincs bevált módszer a fentiekben javasolt dokumentálásokon kívül.
Jövő héten a szervizben keletkezett javítási sérülések, károkozás témakörével folytatjuk.