A weboldalakon keresztül történő kuponos értékesítésnek a kedvezmények mellett a másik előnye az internetes vásárlással együtt járó kényelem, amelynek köszönhetően a fogyasztó nemcsak pénzt takarít meg, hanem időt is. Az online vásárlás – előnyei mellett – azonban számos kockázatot is jelent a fogyasztó számára, miután a szerződő felek nincsenek személyesen jelen a szerződéskötés során, és a megvásárolt terméket, illetve szolgáltatást nem a kuponos oldal értékesíti, nyújtja, hanem azt csupán közvetíti.
A fogyasztó kizárólag azoknak az információknak a birtokában köti meg a szerződést, melyek a kuponos oldalon találhatóak meg a termék, szolgáltatás vonatkozásában. A fogyasztónak az online vásárlás sajátosságaiból adódóan szerződéskötéskor nem nyílik lehetősége arra, hogy a szerződés tárgyának minőségéről, jellemzőiről személyesen meggyőződjön.
A kuponok online értékesítése során kötött jogügyletekre az elektronikus kereskedelmi tevékenységre vonatkozó szabályok az irányadóak, azzal, hogy a kuponos értékesítés szolgáltatásnyújtásnak minősül.
Az idei ellenőrzés ideje alatt összesen 19 kuponos honlapot ellenőriztek a fogyasztóvédelmi felügyelőségek munkatársai, melyek közül 18 honlap nem tett eleget a jogszabály által előírt kötelezettségeinek, ez pedig 95 százalékos kifogásolási arányt eredményezett.
A vizsgálat során a felügyelők nem találtak olyan honlapot, amelyen ne lett volna feltüntetve a szolgáltató megnevezése és az is, hogy milyen cégformában (gazdasági társaság, egyéni vállalkozás) folytatja kereskedelmi tevékenységét. A felügyelők által ellenőrzött kuponos honlapok közül azonban 18 esetben fordult az elő, hogy vállalkozásokat, illetve vállalkozókat nyilvántartásba vevő cégbíróság vagy jegyző megnevezésének feltüntetése hiányzott.
A jogszabály megkívánja, hogy a kuponos honlapot üzemeltető szolgáltatók tegyék közzé elektronikus levelezési címüket, illetve biztosítsanak legalább egy további elérhetőséget (például telefonszám vagy elektronikus bejelentőlap) a fogyasztók számára. A szolgáltatók e-mail címe mindössze 1 esetben hiányzott a vizsgált honlapokról. A szolgáltatók 13 esetben (68 százalékos kifogásolási arány) mulasztották el feltüntetni az adószámukat a honlapon, pedig annak szerepeltetése is kötelező a kuponos honlapokat üzemeltetők számára. Továbbá 17 alkalommal fordult elő, hogy a vizsgált honlapok nem tüntették fel a tárhelyszolgáltató adatait.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!