Kuponokról újra: a hatósági vizsgálat eredménye

Gondolta volna, hogy a kuponos értékesítés kapcsán 95 százalékos a hatósági kifogásolás aránya?

2014. 12. 01. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A weboldalakon keresztül történő kuponos értékesítésnek a kedvezmények mellett a másik előnye az internetes vásárlással együtt járó kényelem, amelynek köszönhetően a fogyasztó nemcsak pénzt takarít meg, hanem időt is. Az online vásárlás – előnyei mellett – azonban számos kockázatot is jelent a fogyasztó számára, miután a szerződő felek nincsenek személyesen jelen a szerződéskötés során, és a megvásárolt terméket, illetve szolgáltatást nem a kuponos oldal értékesíti, nyújtja, hanem azt csupán közvetíti.

A fogyasztó kizárólag azoknak az információknak a birtokában köti meg a szerződést, melyek a kuponos oldalon találhatóak meg a termék, szolgáltatás vonatkozásában. A fogyasztónak az online vásárlás sajátosságaiból adódóan szerződéskötéskor nem nyílik lehetősége arra, hogy a szerződés tárgyának minőségéről, jellemzőiről személyesen meggyőződjön.

A kuponok online értékesítése során kötött jogügyletekre az elektronikus kereskedelmi tevékenységre vonatkozó szabályok az irányadóak, azzal, hogy a kuponos értékesítés szolgáltatásnyújtásnak minősül.

Az idei ellenőrzés ideje alatt összesen 19 kuponos honlapot ellenőriztek a fogyasztóvédelmi felügyelőségek munkatársai, melyek közül 18 honlap nem tett eleget a jogszabály által előírt kötelezettségeinek, ez pedig 95 százalékos kifogásolási arányt eredményezett.

A vizsgálat során a felügyelők nem találtak olyan honlapot, amelyen ne lett volna feltüntetve a szolgáltató megnevezése és az is, hogy milyen cégformában (gazdasági társaság, egyéni vállalkozás) folytatja kereskedelmi tevékenységét. A felügyelők által ellenőrzött kuponos honlapok közül azonban 18 esetben fordult az elő, hogy vállalkozásokat, illetve vállalkozókat nyilvántartásba vevő cégbíróság vagy jegyző megnevezésének feltüntetése hiányzott.

A jogszabály megkívánja, hogy a kuponos honlapot üzemeltető szolgáltatók tegyék közzé elektronikus levelezési címüket, illetve biztosítsanak legalább egy további elérhetőséget (például telefonszám vagy elektronikus bejelentőlap) a fogyasztók számára. A szolgáltatók e-mail címe mindössze 1 esetben hiányzott a vizsgált honlapokról. A szolgáltatók 13 esetben (68 százalékos kifogásolási arány) mulasztották el feltüntetni az adószámukat a honlapon, pedig annak szerepeltetése is kötelező a kuponos honlapokat üzemeltetők számára. Továbbá 17 alkalommal fordult elő, hogy a vizsgált honlapok nem tüntették fel a tárhelyszolgáltató adatait.

Az elektronikus szerződéskötés lépéseivel kapcsolatos tájékoztatási hiányosságot mindösszesen 1 honlap tekintetében találtak a vizsgálatot lefolytató felügyelők. A kuponos honlapokon tájékoztatni kell a vásárlókat arról, hogy az esetleges adatbeviteli hibák esetén milyen javítási lehetőségek állnak rendelkezésre. Az erről szóló tájékoztatás 3 honlapról hiányozott.

A honlapot üzemeltetők, 9 esetben nem vették figyelembe azokat a rendelkezéseket, amelyek szerint a fogyasztókat tájékoztatni kell arról, hogy a megkötött szerződés írásban kötött szerződésnek minősül-e, azokat iktatják-e, valamint azzal kapcsolatban sem szolgáltattak információt, hogy amennyiben a szerződést iktatják, az utólag hozzáférhető lesz-e. Ezen felül az ellenőrzések 47 százalékában azt állapították meg a felügyelőségek, hogy nem történt utalás a szerződéskötés lehetséges nyelveire vonatkozóan, habár – attól függetlenül, hogy ez az esetek mindegyikében a magyar volt – ez is kötelezően feltüntetendő információ.

9 vizsgált weboldal nem tüntetett fel információkat a panaszkezelés módjával kapcsolatosan, ehhez kapcsolódóan 14 honlap esetén nem találtak a vizsgálatokat lefolytató felügyelők arra vonatkozó információkat, hogy a fogyasztók milyen vitarendezési mechanizmusokat vehetnek igénybe problémájuk orvoslására. 15 honlap nem adott tájékoztatást a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről, az illetékes békéltető testület nevének, székhelyének, postai címének feltüntetéséről. További hiányosságokat találtak 3 honlap tekintetében arra vonatkozóan, hogy nem tájékoztatták a fogyasztókat az értékesítés utáni ügyfélszolgálatról és egyéb szolgáltatásokról.

11 esetben (a vizsgált honlapok 58 százaléka) nem tájékoztatta megfelelően a szolgáltató a fogyasztókat az őket megillető kellékszavatossági, termékszavatossági jogról.

A témavizsgálat adatai alapján az ellenőrzött 19 szolgáltató közül 6 egyáltalán nem informált az elállási-felmondási joggal kapcsolatban, amely mintegy 32 százalékos jogsértési gyakoriságot jelent. A felügyelőségek összesen 9 honlapot kifogásoltak amiatt, mert a szolgáltató azon nem adott tájékoztatást arról, hogy az elállási-felmondási jog indokolás nélkül gyakorolható (47 százalékos kifogásolási arány), 10 vállalkozás esetében pedig az elállásra-felmondásra nyitva álló tizennégy munkanapos határidő feltüntetésének hiánya okán állapítottak meg jogsértést (53 százalékos kifogásolási arány).

A vizsgált honlapok közül 8 nem hívta fel a fogyasztók figyelmét arra, hogy az elállási-felmondási határidő a termék átvételekor, illetve szolgáltatás nyújtásakor a szerződéskötéskor kezdődik. A vizsgálat során a felügyelők 13 esetben találkoztak azzal a problémával, hogy a szolgáltató nem tüntette fel azt, hogy az írásban történő felmondás esetén elegendő a felmondási nyilatkozatot elküldeni 14 napon belül.

A kuponos honlapokat üzemeltetők szolgáltatók 13 esetben nem hívták fel a fogyasztók figyelmét arra, hogy felmondás esetén a szolgáltató legkésőbb 14 napon belül köteles visszafizetni a fogyasztó által kifizetett teljes összeget.

Ajánljuk figyelmükbe továbbá  a kuponos vásárlások kapcsán alábbi két blog bejegyzésünket:

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.