A Baumax 2015 második negyedévében vonul ki Magyarországról, ezt már korábban közölte a barkácsáruház. Az ugyanakkor még teljes körben nem tisztázott, hogy ezután ki biztosítja a vásárlók szavatossági és jótállási jogait.
A szabály egyértelmű: az üzlet megszűnését követően is érvényesek a jogszabályokban biztosított szavatossági és jótállási jogok.
Hibás termék esetén – a polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény szavatossági rendelkezései alapján – a fogyasztó kérheti a hibás termék javítását vagy cseréjét, vagy ha a vállalkozás ezeket nem vállalja, akkor a vásárló megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Ezek a jogok a vásárlástól számított két éven belül érvényesíthetők, a kötelező vagy önként vállalt jótállással rendelkező termékek esetében pedig a jótállási szabályok alkalmazandók a vásárlástól számított egy éven keresztül.
A törvény szerint ha egy cég végelszámolás keretében szűnik meg, az ezt követően esetlegesen felmerülő szavatossági, jótállási és kártérítési kötelezettségek rendezése érdekében kötelező harmadik személy kijelölése, illetve céltartalék képzése ezen kötelezettségek teljesítéséhez. Tehát a vásárlók a későbbiek során felmerülő, egyébként az áruházzal szemben támasztandó szavatossági, jótállási, illetve kártérítési igényeiket a végelszámoló által kijelölt harmadik személy felé jelezhetik.
A fentieken túl fontos megemlíteni, hogy az új polgári törvénykönyv hatályba lépésével hazánkban is bevezetésre került a termékszavatosság intézménye, ami alapján a gyártóval szemben közvetlenül érvényesíthetik a fogyasztók a megvásárolt termék hibás voltával kapcsolatos javítási, illetve csereigényüket. A gyártót a termékszavatosság az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított két évig terheli, amely határidő jogvesztőnek minősül. Erről bővebben írtunk ebben a blogbejegyzésünkben.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a folyamatok tisztázása érdekében felvette a kapcsolatot a Baumax Magyarország Zrt.-vel, ezt követően a cég honlapján tájékoztatást tett közzé, amely szerint az utolsó áruház bezárását követően a cég honlapján közzéteszi a jövőbeni ügyintézés helyszínét, illetve a megbízott szervizpartnerek elérhetőségeit.
Az NFH mindezzel együtt óvatosságra és kellő körültekintésre int minden fogyasztót, aki a nagy árleszállítás alatt a megszűnő vállalkozás boltjaiban vásárolt.
A termékeket érdemes még most kibontani, és a működésüket ellenőrizni, hiszen április után a jótállási és szavatossági jogok érvényesítése bonyolultabb lehet, még akkor is, ha a jogi szabályozás a legtöbb kérdésre megfelelő választ ad. Fogyasztói megkeresések már most is beszámoltak olyan, a vásárlás helyszínén elhangzott szóbeli tájékoztatásról, mely szerint az üzletek bezárását követően nem lesz lehetőség „reklamálásra”.
Kérjük, a blog olvasásakor vegye figyelembe, hogy a bejegyzések a megírás idején hatályos jogszabályi rendelkezéseken alapulnak. A problémára nem kizárólag az általunk megírt válasz lehet a követendő példa, elképzelhető, hogy létezik más megoldás, a kérdés más nézőpontból való megközelítése.